Klarar vi oss!
Det finns de som menar att det är för sent. Att vi människor redan gjort så stor skada att vi inte kommer att klara oss. Sedan finns det de som säger att vi kan klara det, vi kan överleva och vi kan rädda jorden, om vi tar miljöfrågorna på allvar och verkligen förändrar vårt sätt att leva. Hit hör t ex journalisten George Monbion känd för sin bok Heat. Visst kan vi klara det, menar han, men däremot inte fortsätta att flyga……Andra är ännu mer hoppfulla. Hit hör förstås teknikoptimisterna: det kommer nya bränslen, ny teknik, nya lösningar vi ännu inte kan ana. Men inte bara de. Också de av oss, jag är en, som tror att vi kommer att kunna förändra världen tillsammans. Med en blandning av individuella ansträngningar och kollektiva lösningar, av nytänkande och samarbete, inte bara mellan människor utan också, mera ödmjukt än tidigare, mellan människor och djur och natur, kan livet på jorden gå in i sin bästa period hittills. Alex Steffen på WorldChanging skrev en gång: "Varför kan vi inte föreställa oss att krympa vårt ekologiska fotavtryck tills vi inte längre har någon ekologiskt negativ nettoeffekt alls, tills våra dagliga liv läker planeten istället för att skada den?"."Tänk om vi pallar? Antagligen kommer jag inte bli tillräckligt gammal för att leva i den nya sunda världen. Tänk om vi klarar denna utmaning innan det är för sent? Våra barnbarns barn skulle kunna andas en mycket renare luft än vad vi gör nu! Jag önskar verkligen att jag kan få en liten skymt av den nya världen - för en gång skulle jag vilja bli 200 eller 300 år gammal."
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag är mycket optimistisk vad det gäller framtiden! Vi är många som vaknat upp andligt, och därmed blivit en lysande motkraft till destruktiviteten som är och varit. Fler mår dåligt och känner sig inte hemma på den här planeten, och tvingas mer att ta eget ansvar för sitt mående. Vi har hur mycket hjälp som helst uppifrån, som hjälper oss med allt vi behöver, om vi bara ber om det och använder oss av de redskap vi har som böner och ljushelande aktioner. Fler härliga idéer och uppfinningar är redan i farten. Finanskrien gör att folk inte kan handla ihjäl sig längre, miljökatastroferna väcker de likgiltiga.
Alla som är på Jorden nu, har sagt ja till uppstigningen som pågår för fullt. Därigenom får vi också möta allt vi behöver för att utvecklas tilsammans med Jorden, de som vägrar finns det andra guddomliga planer förl. Jag tycker det är jättespännande tider vi lever i nu. Och kom ihåg att det är alltid mörkast innan gryningen. Och att det är så svart runt om i världen, är för att vi lyft upp så mycket skit från botten, typ som homopatisk medicin fungerar, det blir alltid jävligare innan det blir bättre!
Kom ihåg tankens skapande kraft! Att vara i sitt eget ljus där vi kan stråla i glädje och tillit. Att vara medvetet närvarande i nuet och känna vad vi ska förstå och agera i stunden är svårt, men mycket kraftfullt och glädjerikt att vara i:)

Ja, jag är också hoppfull för mänskligheten och jordens framtid.
En 'rolig' sak jag har hört är att finanskrisen tydligen mest drabbar de stora företagen. De små har inte märkt någon skillnad, såvida de inte är underleverantörer till de stora företagen. För mig pekar det på att det är sanning i att 'utsugarna' ska bort, de har ingen framtid i den nya världen. De lokala småskaligheterna kommer att bli starkare för det är hanterbara i storlek. Både för människor och natur.
Tack Ewerhof den intressanta iakttagelsen!
Hoppas hoppas!

Jag hoppas också! 
I min världsuppfattning finns det ingen koppling mellan 1) att vi ska klara av att fortsätta leva å ena sidan och 2) att Jorden, eller egentligen Jordens nuvarande flora & fauna, ska överleva å andra sidan.
Det är två vitt skilda saker. Vi är inte nödvändiga här och Jorden bryr sig inte om huruvida vi, eller någon annan art för den delen, överlever eller inte. Jorden bryr sig inte om hela biosfären och allt levande i den brakar samman totalt. Den börjar ju bara om då. Det är vi som bryr oss om att den biologiska mångfalden ska finnas, inte Jorden.
Vi har visserligen förmågan att välja hur vi ska bete oss, till skillnad från alla andra djur, men vi är ändå en del av den biologiska verkligheten och direkt beroende av hela det biologiska systemet (en sådan verklig biologisk sanning är att utan pollinerande insekter dör människan ut på fem år). Det innebär att, oavsett om vi sabbar hela planeten, eller om vi totalt skiftar levnadssätt, kommer resultatet av våra handlingar ändå att vara en del av den naturliga utvecklingen här på Jorden.
Vi är så fruktansvärt många att Jordens bärighet utan det manipulerade jordbruket, bara skulle klara av att försörja 5 % av dagens världspopulation. Det för bland annat med sig att människan har allt annat levande i sin hand och avgör om de ska leva vidare eller dö ut.
Jo visst är det så att det är vi som avgör om vi ska leva vidare eller inte.Men det är ju så att alla förstår det inte, alla måste ju inse att läget är katastrofiskt.

Och varför tog den här tråden slut. Den är ju intressant. Nu är jag ju inte så inkännande och andliga som Ni andra är, men visst vill jag ta mitt ansvar för miljön. Jag har börjat med att INTE köpa mat med kemikalier i utan lagar vår mat själv från grunden. Bytte olje-eldning till bergvärme för 9 år sedan, både billigare för oss och bättre för miljön. Tar hand om urinen, blandar ut med vatten och vattnar i trädgården(spar på dricksvattnet och blommorna mår bra). Sedan jag var i 10-årsåldern, så har jag varit rädd för jordens undergång. Nu, när jag snart är 64 år, så är rädslan inte lika stor, men jag har barn, barnbarn och ett litet barnbarnsbarn. Tanken att allt skall ta slut 2012 är svårt att ta in.

Är det ingen som vill kommentera??

#8 & 9 Fast det finns en annan tråd som du nog skulle läsa lite i. 
*letar förslag* Den här är bra. Längre ner i tråden finns den svenska översättningen, om du vill ha det.
Jag tror de flesta här ense om att jorden inte kommer att gå under 2012 utan mer som den nuvarande världsbilden kommer att ändas. Kolla in 2012- trådarna så kanske du kan få lite annat perspektiv.