Annons:
Etiketterutomjordisktpersonliga-berättelser
Läst 379 ggr
snowy00
2022-12-01 11:44

Några tankar om regressioner, osv

Tänkte, kanske denna text platsar här. Kommentarer är så klart välkomna.😊

Orginalinlägg


Jag läser den här boken nu, Abduction: Human Encounters with Aliens, och det finns några kapitel med människor som känner att de har en dubbel identitet, delvis mänsklig och delvis utomjordisk. Som att deras riktiga hem inte är på denna planet.

Jag tänker på detta, om detta kommer från verkligheten, eller att personerna känner sig annorlunda än de flesta människor, som om de inte hör hemma här på denna jord. Det finns mycket att känna sig främmande över här… Alla krig, allt våld, etc. Om man inte är sådan är det lätt att få känslan av att man hör hemma någon annanstans.

För mig själv är det några procent av mig som känner att jag kan ha haft några upplevelser med riktiga utomjordiska varelser, eller UFO:n, några som jag minns, och några som kan gömma sig i mitt undermedvetna.
Naturligtvis kan denna känsla för mig vara något i mitt undermedvetna som medvetet för mig får formen, eller känslan av något utomjordiskt, som i verkligheten är något…”jordiskt”, som något barndomstrauma som jag inte är medveten om.

Men ibland när jag läser boken känner jag att det hade varit intressant med en regression som de i boken har… Bara för att se vad som döljer sig i mitt undermedvetna, om något alls. Fast det kommer jag nog aldrig att få chansen att göra, för att vara realistisk.


I'm reading this book now, Abduction: Human Encounters with Aliens, and there are some chapters with people feeling that they have got a dual identity, part human, and part ailien. Like their real home is not on this planet. I'm thinking about this, if this comes from reality, or that the persons feel themselves to…
Annons:
[Tismon]
2022-12-02 01:00
#1

Vad innebär regression?

Jag tror att det är vanligt att många inte känner sig hemma eller utanför. Men att känna sig utomjordisk låter som steget extra 🙂

snowy00
2022-12-02 11:48
#2

#1:

Som författaren till boken gör så plockar han fram minnen från "de bortfördas" undermedvetna, i regressionen, med hjälp av någon form av hypnos. Har för mig det finns liknande för "tidigare liv".

Sen om det är verkliga minnen är ju svårt att svara på🙂


  • Redigerat 2022-12-02 12:03 av snowy00
[Tismon]
2022-12-02 12:10
#3

#2: Jaha! Inom psykologi är det kontroversiellt med "förträngda minnen" eftersom det finns en sannolikhet att man istället skapar falska minnen än hittar förträngda minnen 🙂

  • Redigerat 2022-12-02 12:13 av [Tismon]
snowy00
2022-12-02 12:33
#4

#3: Jo, det är väl risken. 🤔 Om man nu plockar fram ett förträngt minne ska man nog inte identifiera sig med det i alla fall… Tror syftet väl är att läka, och lösa upp blockeringar från trauman osv, men får man då ett trauma av ett falskt minne så får det ju lite motsatt effekt 😅


[Tismon]
2022-12-02 12:58
#5

#4: Precis, det kan ju lätt bli fel om effekten är den motsatta :)

Condor
2022-12-02 13:06
#6

#3:

Det där med falska minnen såg jag en gång en dokumentation av. Forskare lyckades att plantera in ett falskt minne, att en person skulle ha gjort en färd med en ballong. Sen fejkade dom bilder på honom som visade honom i en ballong. Han kunde minnas den tydligt, fast han aldrig i sitt liv gjorde en ballongfärd.

https://web.colby.edu/cogblog/2014/11/11/photographs-and-false-memory/

Annons:
snowy00
2022-12-02 13:25
#7

#6: Man vet ju själv, som hon i videon sade, att minnet inte är så pålitligt. När man tror man gjort en sak på ett sätt, för att sedan se att det inte alls var så.


Condor
2022-12-02 13:30
#8

#7:

Jag tänker då på när jag som fyraåring försökte att få lampan i sovrummet att sväva ner med min tankekraft. Jag har i minnet att jag en dag lyckades. 😄 Har fortfarande bilden i huvudet hur den svävade ner och hur överraskad som jag var att den verkligen gjorde det.

snowy00
2022-12-02 17:42
#9

#8: Ja, eller hur. Eller som mitt minne från när jag hade psykosen nyligen, de väldigt tunga fotstegen på andra sidan väggen, som måste varit inbillning.

I och för sig minns jag ju upplevelsen av inbillning, så kanske är det minnet relativt riktigt, men uppfattningen då var det inte.

Sinnet har många krokiga korridorer 😊


Upp till toppen
Annons: