Annons:
Etiketterutomjordisktpersonliga-berättelserrymden
Läst 482 ggr
[snowy_]
8/13/22, 4:15 AM

Boken Bortförd

Minns när jag var yngre, i tonåren. Var intresserad och tyckte det här med utomjordingar var intressant och spännande. Så jag läste en bok om människor som sade sig ha blivit bortförda av utomjordingar. Det var detaljerade förklaringar om hur patienterna (som jag har för mig blev typ hyonotiserade för att få fram borträngda minnen eller så) blev undersökta osv av utomjordingarna i deras skepp. Tror man hyonotiserade dem av någon slags terapeutisk anledning, för att få fram minnena till ljuset. Han som utförde hypnosen berättade (minns inte om det var han som skrivit boken också) att patienternas berättelser var mycket trovärda, då jag har för mig de var så logiska och detaljerade, och om jag minns rätt så stämde ofta de oberoende patienternas förklaringar av minnena med varandra.

Boken var så pass obehaglig (även om den var intressant och spännande) så jag läste aldrig ut den, eftersom jag drömde konstigt på natten efter ha läst i den innan somnade.

Tror boken hette Bortförd på svenska.

Har ni läst den, eller något liknande? Kan dessa berättelser av minnena stämma, eller är det något från patienternas undermedvetna som kommer fram i hypnosen, som inte har en grund i det verkligt upplevda?

  • Redigerat 8/13/22, 4:22 AM av [snowy_]
Annons:
Carmarino
8/13/22, 4:51 AM
#1

Tror det är den här du menar:
https://www.bokstugan.se/bok.php?id=5721

Vill minnas att jag läste den och att jag tyckte den verkade trovärdig. Det är dock väldigt svårt att bevisa om det stämmer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Tismon]
8/13/22, 1:34 PM
#2

Om det har hänt eller inte är svårt att veta.

Det jag kan säga är att hypnos är tyvärr farligt på det sättet att det kan skapa falska minnen som aldrig har hänt. Hypnos kan också vara jättebra för de saker som har hänt. Men det låter verkligen som en obehaglig bok, du läste aldrig klart den?

[Tismon]
8/13/22, 1:41 PM
#3

#1: Intressant!

Carmarino
8/13/22, 2:15 PM
#4

#3: Ja, den var intressant, men förstår att den kan vara skrämmande. Det är en del obehagliga möten där.

Är rätt säker på att jag hade boken i bokhyllan en gång i tiden, men för några år sedan gjorde jag en ordentlig utrensning så jag tror att den åkte med ut då.

Märkte att länken i #1 inte verkar fungera så bra. Hoppas den här funkar bättre:

https://www.parthenon.se/slutsalda-bocker-bevaka/slutsalda-7/mack-john-e-bortford-manniskors-moten-med-rymdvarelser-inbunden


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

John Mack är en välrenommerad professor i psykiatri vid Harvard Medical School. Under årens lopp har han haft patienter som under hypnos berättat sinsemellan li
  • Redigerat 8/13/22, 2:18 PM av Carmarino
Carmarino
8/13/22, 2:20 PM
#5

UFO-Sverige har en artikel med en intervju med John E. Mack, som gjordes när han var på föreläsningsturné i Europa 1995.

https://www.ufo.se/index.php/intervjuer-och-nekrologer/1396-professor-mack-ar-saker-de-sma-gra-ar-har


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[snowy_]
8/13/22, 3:04 PM
#6

#2:

Ja, det var det jag tänkte lite. Att det kanske kan handla om skapade falska minnen. Lite som tidigare liv regressioner. Men tänker också, om patienten sedan mår bättre, att någon blockering i deras undermedvetna släppt… Så har det kanske fyllt sitt syfte.

Nej, minns att jag slutade läsa den som sagt då jag fick obehagliga drömmar på natten. Men var ju bara 13-14 år eller så, så det kanske inte var så konstigt.

#4, #5:

Intressant, ja det var precis den boken. Nu fick jag nästan lust att läsa klart den tjugo år senare. Men vet inte. I så fall för att det skulle vara intressant, inte för att tro på allt som står rakt av.

Intressant artikel också.

Annons:
Carmarino
8/13/22, 3:11 PM
#7

#6: Jag trodde inte heller på allting som står där, men jag tyckte boken var intressant. Vissa delar kanske var lite "ruggiga", men över lag tyckte jag nog att det positiva övervägde.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
8/13/22, 8:36 PM
#8

Det finns eller fanns andra författare som skrev om detta "fenomen", bl.a. Whitley Strieber.
Hans första bok "Närkontakt" och de andra två efter den har jag och jag minns att jag var väldigt nyfiken och lite rädd efter att jag läst dem.
Köpte de böckerna i slutet av 80-talet och har inte läst om dem sen dess.

Ser att de böckerna inte verkar finnas på svenska längre men här är den första i alla fall:

https://www.adlibris.com/se/bok/communion-9780285643543

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

pocket, 2016. Köp boken Communion av Whitley Strieber (ISBN 9780285643543) hos Adlibris. Fraktfritt över 249 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris
[snowy_]
8/13/22, 9:01 PM
#9

Bra med ett till boktips. Ska kanske köpa en kopia av boken Bortförd… Och läsa ut den.

[snowy_]
8/13/22, 9:09 PM
#10

Fast tyvärr verkar den svår att hitta nu. Kanske får fråga biblioteket.

Tarotstollan
8/13/22, 10:30 PM
#11

Adlibris hade hans andra böcker fast på engelska då.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
8/13/22, 10:34 PM
#12

Även Budd Hopkins skrev om detta "fenomen". Har en bok som heter Inkräktarna men den verkar inte finnas på svenska heller.

https://www.adlibris.com/se/sok?q=budd+hopkins

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Hos Adlibris hittar du miljontals böcker och produkter inom budd hopkins Vi har ett brett sortiment av böcker, garn, leksaker, pyssel, sällskapsspel och mycket mer för en inspirerande vardag. Alltid bra priser, fri frakt från 249 kr och snabb leverans. | Adlibris
[snowy_]
8/14/22, 12:50 AM
#13

#12: Hans böcker verkar beskriva utomjordingarna som fientliga. Det jag gillade ändå med Bortförd var att det fanns något kärleksfullt hos dem.

Men hittade tack vare dig en nyare utgåva av Bortförd som man kan köpa till Amazon Kindle:
https://www.amazon.com/Abduction-Encounters-Aliens-John-Mack-ebook/dp/B0030AF5D4/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=&sr=

Precis vad jag letade efter!

Abduction: Human Encounters with Aliens - Kindle edition by Mack, John E.. Download it once and read it on your Kindle device, PC, phones or tablets. Use features like bookmarks, note taking and highlighting while reading Abduction: Human Encounters with Aliens.
  • Redigerat 8/14/22, 12:51 AM av [snowy_]
Annons:
Tarotstollan
8/14/22, 1:01 AM
#14

Kul att du hittade lite nytt att läsa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
8/14/22, 4:08 AM
#15

#8: Läste också Whitley Streibers böcker, men minns inte riktigt vad jag tyckte om dem. Har för mig att jag tyckte de var lite mer obehagliga än John E. Macks bok. Budd Hopkins bok har jag för mig att jag läste, men att jag inte tyckte om den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
8/18/22, 9:49 AM
#16

Vet inte om jag läst Bortförd, men Whitley Strieber har jag läst. Har för mig att jag tyckte de var rätt läskiga. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[snowy_]
8/18/22, 11:58 AM
#17

Kan tänka mig att de är rätt läskiga.
När jag läst ut Bortförd (kan ta ett tag) kan jag skriva här vad jag tyckte, om jag kommer ihåg😊

Carmarino
8/18/22, 12:08 PM
#18

#17: Ja, gör gärna det. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[snowy_]
9/21/22, 10:34 AM
#19

Kunde nu inte låta bli att översätta (med google översätt) och citera dessa rader ur boken. Oavsett om man tror på aliens eller inte, så är ämnet ju tyvärr aktuellt.

"Scener på jorden som ödelagts av en kärnvapenförintelse, vidsträckta panoramabilder av livlösa förorenade landskap och vatten, och apokalyptiska bilder av jättelika jordbävningar, eldstormar, översvämningar och till och med sprickor på själva planeten visas av utomjordingarna. Dessa är kraftfullt störande för de bortförda, som tenderar att uppleva dem som bokstavligen förutsägande om planetens framtid. Vissa bortförda får uppdrag i denna framtida förintelse när den visas, till exempel att mata de överlevande, eller får höra, som i Bibelns profetiska böcker, att vissa kommer att förgås medan andra kommer att föras till en annan plats för att delta i livets utveckling i universum."

"Vissa bortförda rapporterar att utomjordingarna inte vill åstadkomma förändring genom tvång utan snarare genom en förändring av medvetandet som skulle leda till att vi väljer en annan väg."

Carmarino
9/21/22, 12:09 PM
#20

#19: Ja, vissa avsnitt i boken är rätt obehagliga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Tismon]
9/21/22, 2:28 PM
#21

#19: Obehagligt men intressant 😮

[snowy_]
9/21/22, 4:22 PM
#22

Ja, jag förstår ändå att jag fick mardrömmar när jag läste den vid 13 års ålder.

Men själva boken är bra skriven. Författaren skriver inte att "så är det", mer redogör för patienternas berättelser och diskuterar för och emot om det är av verklighet så att säga.
Men det vet nog ni som redan läst den😊

Carmarino
9/21/22, 5:12 PM
#23

#22: Ja, det var nog därför jag tyckte den var intressant. Man kände inte att man blev serverad en absolut sanning utan var och en får bedöma om man tycker det är trovärdigt eller inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[snowy_]
10/5/22, 4:55 PM
#24

After reading my account of her brother’s case, which their mother had sent to her in India, Lee was concerned that my brief summary of her experiences would make her appear as too much of a victim. “I do wish to help by having my story known, to inform people.” She would like to see “a more well-rounded account “to portray a series of encounters which not only produced physical and sexual trauma, but provided a priceless opportunity for spiritual growth and sensitivity to all sentient beings, ranging from insects to those of other dimensions and planetary systems . . . This adjustment,” she continued, “would make me feel less an intergalactic rape victim and more like what I view it as (as of yet) – an experience of something which has nearly blown my head off with expansion of consciousness. I am strangely grateful.” Earlier on in the letter Lee had written, “Tibetan Buddhism as a philosophy recognizes much of the spiritual encounters and ‘awarenesses’ abductees have had.”

Carmarino
10/5/22, 5:02 PM
#25

#24: Är det från boken?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

snowy00
10/11/22, 7:04 PM
#26

#25: det är från boken. Men minns inte exakt varför jag lade in citatet. Var i psykotisk tillstånd då.


  • Redigerat 10/11/22, 7:17 PM av snowy00
snowy00
5/13/23, 5:21 PM
#27

Sade att jag skulle berätta om vad jag tyckte om boken när jag läst ut den vill jag minnas, och nu har jag läst ut den.

Den var intressant, och egentligen inte så mycket läskigheter som jag mindes/hade fått för mig. Tycker att efter ett antal kapitel blev boken lite repetitativ då "berättelserna" påminde mycket om varandra. Men det bästa i boken var nog de sista kapitlen där författaren analyserade allt, osv.


Annons:
Upp till toppen
Annons: