Jag och sajtvärden kom i samråd att vi skulle ta bort ditt inlägg av några anledningar och den främsta är att ditt inlägg höll ett Youtube klipp som var en konspirationsteori. En man som har kontakt med utomjordiska organisationer är ingenting som kunde i detta baseras på fakta som talar sanning. Och om det nu hade varit sant eller inte så leder det i slutändan att folk kan bli skrämda av det faktum att det kanske existerar utomjordiska organisationer som söker sig kontakt med oss människor på jorden.
Sedan om man tittar på konceptet i videon så verkar allt mer eller mindre flummigt, då tänker jag främst på miljön. Man vet inte riktigt om allt är fejk eller inte, vilket kan i slutändan vara skadligt för de som inte tar åt sig information på ett särskilt bra sätt. Man kan helt enkelt inte se ifall det är sant eller inte, för att det finns inga rikliga bevis.
För det tredje så glömde du etiketter som beskriver innehållet i inlägget på bara några få ord. Vilket gör det ännu mer oklart om det är en beprövad teori eller inte, kanske var det bara en personlig berättelse? Vet vi ju inte såvida vi inte tittar på den en timme långa videon när det inte finns några etiketter som kan beskriva innehållet i ditt inlägg och youtube video du skickade med mer eller mindre.
Och för det sista, vi på Utomjordisk ser hellre att medlemmar delar med sig av egna personliga berättelser snarare än vad någon på en social media-plattform utöver iFokus säger. Det är okej att visa videos och länka till artiklar, men då ska innehållet ha någon sanning i sig som antingen kan bevisas eller motbevisas.
Allt detta för att skydda medlemmar i alla slags åldrar då det inte bara finns vuxna men också tonåringar och betydligt yngre som kan ta till sig informationen i inlägg på helt fel sätt och därmed löper kanske större risk att bli skrämda för att de inte har tillräckligt med kunskap ännu, drar inte alla över en kam givetvis för att kunna se ifall något är sant eller inte, man ska alltså alltid vara källkritisk till all sorts information. Teori, vetenskap, politik m.m. Det spelar ingen roll.
Jag hoppas att mitt svar lyser upp något sken :)
#0: Vilka utomjordiska raser känner ni till Admin & co. ?
#2 Det är just sånt vi inte vill ha på sajten pågrund av att det blir allt för mycket skrämsel. Det finns inga bevis i att utomjordiska raser skulle ha bekräftas precis som nya arter blir funna och bekräftade på jorden.
#3: Tror ni att Jorden är den enda planeten med liv på i detta Universum?
Om sajtens innehåll är styrt enligt #1 så kan denna sajt bara diskutera om det FINNS utomjordiskt eller inte. Resten är spekulationer och gissningar vilka i sin tur skrämmer barn och i förlängningen inte får finnas på denna sajt.
Jag för min del vill läsa och höra om spekulationer. Där det finns rök finns oftast eld. Det i sin tur kittlar fantasin. Jag får leta efter en sajt för 18+
Jag tror verkligen att det finns utomjordiskt liv och det är helt okej att diskutera och spekulera kring utomjordingar. Inte bara kring huruvida de existerar men allt annat.
Däremot bör det presenteras som spekulation och inte som fakta 🙂 Vi vill inte uppmuntra konspirationsteorier. Det är så lätt det skapas en rädsla för myndigheter och fakta som kan bidra till att vissa i sin tur slutar att lita på vetenskap/läkare, i alla fall i konspirationsteori-kretsarna.
Det finns vissa konspirationsteorier jag själv tror på så jag ser inte ned på andra som tror på det heller. Men jag har sett för mycket, särskilt på denna sajten, där folk började ifrågasätta läkemedel och cancer-behandlingar.
- Redigerat 2022-08-11 15:18 av [Tismon]