Kärlek
Detta skrev en vän till mig, och med hennes tillåtelse ger jag vidare det till er:
KÄRLEK
Jag fortsätter att påminna om Kärlek, därför att det är den Väg jag själv vandrar; Kärlekens Väg.
Den här gången är jag på Vandring utefter Den Sanna Kärlekens Väg; den Gudomliga, Sanna, Rena och Allomfattande Kärleken. Den Eviga Kärleken!
Jag söker den inte utanför mig själv, utan Vandringen går inåt, som en Resa igenom mina tomma Rum. Jag känner mig inte Sann, men inte heller Falsk. Jag känner mig inte Kärlekslös, men inte heller Kärleksfull.
Jag söker en Högre och Sannare Kärlek än den jag tidigare upplevt. Jag vet att den finns. Jag trodde att jag en gång funnit den, men den lämnade mig, och jag söker den nu med Ljus och Lykta.
Mitt Hjärta är inte Helt för denna Kärlek än, så jag söker först Helande. Jag måste Enas med mig själv och bli Ett Allomfattande Hjärta, ett Hjärta som Omfattar hela mig. Först därefter kan jag omfatta andra. Först därefter kan jag ge av den Kärlek och Längtan som min Själ brinner för, men som jag ännu inte själv ser hela vidden av.
Jag är på Väg, jag har börjat gå, jag kommer att komma fram, men jag vet inte när.
Mina steg är räknade, men inte av mig. Jag känner en närvaro större än mig själv, jag känner en trygghet större än min egen, jag känner en Kärlek som ännu inte är min… och jag vet i djupet av mitt Hjärta att en dag kommer Kärleken jag söker att finnas i och utstrålas av; mitt Eget Hjärta.
I morse slog jag på måfå upp en sida i boken "Kärlek", och nu när jag sitter här och skall skriva in texten för att skicka till en Vän, så slogs även en sida upp i mitt inre, och det är det du just har läst. Här nedan kommer ett citat ur boken:
När du djupast inom dig engagerar dig i vad du gör, när det du gör tjänar både dig själv och andra, när du inte förtröttas utan söker den ljuva tillfredställelsen i livet och arbetet, gör du det som du är avsedd att göra. Personligheten som engagerar sig i själens arbete svävar. Den tyngs inte av negativitet. Den fruktar inte. Den upplever avsikt och mening. Den gläds åt sitt eget och andras arbete. Den förverkligas och förverkligar."
Ur Själens Boning av GaryZukav, citerat ur boken Kärlek av Kennerth Åkesson.
Det handlar om att gå in i en relation med sin egen Själ.
Det handlar om att finna sin Själs Mening
och det man är här för att uträtta eller lära sig.
Det är inte ett heltidsjobb, det är något som sker parallellt med det vardagliga livet.
Det är något som man kan få svar på, bara man lyssnar inåt.
Egentligen kan det ta en stunds närvaro, för att finna sitt Livs Hela Mening.
Det handlar om att gå tillräckligt djupt i sig Själv och inte leva alltför ytligt.
Det handlar om att vara mer i kontakt med sin egen Själ
än med den yttre tankevärlden.
Det handlar om att TA SIG TID!
Att ta sig TID för det som är viktigt, och som betyder något på Själsnivå,
djupt därinne i oss själva.
Att ta sig TID, är att Älska sig Själv!
En liten påminnelse om KÄRLEK
Jag har fått inspiration från en bok som heter just KÄRLEK, baserad på jungiansk psykologi men även alternativpsykologi, framförallt psykologisk astrologi.
Har vi i vår moderna västerländska kultur tid att fundera över Kärlekens väsen, reflektera över hur Kärleken påverkar våra liv och hur vi själva hanterar den i vår vardag? Är vi beredda att förändra vårt förhållningssätt till Kärleken om den inte är sund? Är vi beredda att växa med Kärleken vid vår sida eller i vårt hjärta? Är vi intresserade av att hantera Kärleken på ett bättre sätt? Är vi medvetna om vår rädsla för att bli sårade, därför att Kärleken gör oss sårbara? Och framförallt, är vi beredda att vara sårbara i Kärlekens tjänst?
Samhället ger oss inte mycket stöd i att utveckla kärleken, ömsintheten, förståelsen, empatin, ömsesidigheten eller medkänslan. Den måste vi utveckla själva, om vi vill. Vill vi?
Varför vi borde ge Kärleken mera plats i oss själva och därmed i vårt samhälle.
Kärleken kan ta ditt liv i sin tjänst, så att dina tankar, dina känslor och dina handlingar sker i samklang med universums kreativa process, skapelseprocessen, som du är en del av. Du är en medskapare, precis som alla andra. Frågan är: vad vill vi skapa, vad vill vi bidra med i detta universum, detta vårt livsrum, detta vårt stora andetag?
I grund och botten kan vi välja mellan Kärlek eller inte Kärlek. Vad vill vi ha, vad behöver vi, och vad kan vi skapa? Det räcker med Kärlek. Att göra allt för att hålla Kärleken vid liv i oss själva, eller underhålla den, följa den, och tjäna den.
När Kärleken har större plats i oss än rädslan, ångesten, tomrummet eller depressionen; så suddas begreppet tid och rum ut, vi blir mer Ett med oss själva, med varandra, med allt annat.
När Kärleken lyfter oss, bär oss och våra liv, kommer vi mer i kontakt med vår Själs högre mening och glömmer bort våra rädslor.
Mer Kärlek höjer din medvetenhet om Universums (Guds) plan med ditt liv, din Livssaga och din Livsbestämmelse (det du och din vägledare bestämde innan du föddes).
Du behöver Kärlek för att få klara insikter om vad du som en del av universum, kan, vill och har, att ge till livet, världen och dina medmänniskor. Du behöver komma i kontakt med helhetsbilden av dig själv.
Kärleken är den näring och den bensin som din kropp, ditt fordon, behöver för att vandra på din Själs Livsväg.
När du går i Kärlek tycks vädret alltid vara soligt på din väg - eller -
när du går på din Bestämmelses Livsväg, så kan du inte annat än att känna Kärlek och uppleva att solen alltid skiner i ditt inre.
När din himmel är molnfri och Kärleken din följeslagare, så kan du ana din Själs Högsta Bestämmelse och Livsvision där framme på din soliga väg.
"Kärlek är i grunden Din Kärlek till Din själ --- att Du innerst förstår, vill och har modet att vandra på Din själs utvecklingsväg."
När vi följer vår destination och vårt Livsmål (som vi oftast inte har en aning om förrän vi är där) kan vi möta andra människor på vår väg och veta att de har sitt eget Livsmål, vilket gör att vi blir mer toleranta och förstående även om deras ljus är fördunklat av rädslor.
Vi är alla på Väg, men vi kan behöva en hjälpande hand när vi har hamnat vid sidan om vår Livsväg och kanske irrar runt i labyrinter, spiraler eller cirklar. Finns inte en annan människas hjälpande hand där, så kan bön om Kärlek eller gudomlig hjälp vara enda utvägen om man inte själv kan alstra Kärlek, inte själv kan tänka kärleksfulla tankar om sig själv. Det är där det börjar, att tänka kärleksfullt om och till sig själv. Det är den hjälp vi kan ge oss själva. Vi kan inte vänta på att någon annan skall göra det, väntan kan bli evig. Vi måste själva ge oss det vi behöver!
Vi har vuxit upp, något föräldersubstitut kan vi inte förvänta oss. Däremot kan vi se med kärlekens ögon att vi är en del av något större, som, om vi är delaktiga, kan bära oss (om vi tillåter det) genom livet. Då är vi Ett med Allt, därför att vi tillåter oss att vara så stora som vi är och på så sätt sammansmälter med allt som är en del av oss. Vi är alla en del av det Stora Jaget.
"Någonting mycket annorlunda än kärlek, är förälskelse. Såsom förälskad kan Du visserligen komma att få uppleva Dig själv psykiskt hel i föreningen med Din älskade: betydelsefull och inte längre ensam och otillräcklig. Men det är en villfarelse: Din förälskelse döljer skickligt relationens beroendeaspekter och kortvarighet för Dig. Ty förälskelsens egentliga innebörd är nämligen biologiska förspelet till parningsakten. Förälskelsen kulminerar i denna, och är alltså en inrättning för fortplantningens bestånd. Knappast mer än så".
När man är förälskad vet man oftast inte vad man gör eller varför man gör det, därför att någonting annat har tagit över. Man är kär. Detta är ett utsatt läge om den andre inte spelar med i vårt drama, dvs. inte låter sig projiceras på, och antingen aldrig går in i leken eller drar sig ur. Detta kan ha förödande konsekvenser på oss, som kanske tar hela livet att läka.
Det är denna sårbarhet vi är rädda för och inte den sårbarhet ett öppet hjärta ger oss, där Kärleken kan läka ett sår innan det uppstår, om vi inte förnekar dess helande kraft. Det är viktigt att låta Kärleken finnas i våra liv och i våra hjärtan, för Kärleken är läkande. Med ett öppet hjärta tillåter vi Kärleken att läka våra sårade punkter, som bara är de platser som vi tror att andra människor sårar, fastän vi redan hade såren oläkta där. Ingen annan kan egentligen såra oss, om vi är hela i Kärlek. Om vi känner oss sårade av någon annan så kan vi där och då släppa in kärleken genom att uppmärksamt se på när pilen når in i vårt hjärta och förvandlar såret (det vi tror kommer att bli ett sår eller ett gammalt sår) till en hel del av oss själva. Det är när vi förnekar sårbarheten som vi får gå omkring med våra sår, men som när vi bejakar den, kan läka.
Det handlar om att våga vara Kärlek igen. Och att fortsätta vara i detta tillstånd livet ut och därefter.
Allt vi behöver är Kärlek.
Vackra ord och goda råd om kärlek!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja visst är det!
**Sanden och stenen
Det är en historia om två vänner som vandrar i öknen. Vid ett tillfälle börjar dom gräla och den ena ger den andra en örfil. Den senare, som får ont, men inget säger, skriver i sanden: 'Idag fick jag en örfil av min bäste vän'.
De fortsätter att promenera och kommer till en oas, där de bestämmer sig för att bada.
Den som fått en örfil tidigare, håller på att drunkna men hans vän räddar honom.När han kommit till sans igen, skriver han på en sten 'I dag räddade min bästa vän mitt liv'.
Den som givit örfilen och sedan räddat sin
vän frågar:
'När jag skadade dig skrev du i sanden och nu när jag räddat dig skriverdu på en sten, varför?
Den andra svarar: 'När någon skadar oss skall vi skriva det i sand där förlåtelsens vindar lätt kan sudda ut det.
När någon gör något bra, bör vi gravera in det på en sten där ingen vind någonsin kan sudda ut det.
Lär dig att skriva dina skador i sand och dina glädjeämnen på sten'.
**
Älskar dig på all världens språk:
Afrikaans Ek is lief vir jou
Albanian Te dua
Arabic Ana Ahebak / Ana Bahibak
Armenian Yes kez shat em siroom
Assyr Az tha hijthmekem
Australian - 'ave a beer :-)
Bahasa Malayu (Malaysia) - Saya cinta mu
Bavarian I mog di
Bisaya Nahigugma ko nimo
Bosnian Ja te volim (formally) or volim-te
Bulgarian Obicham te
Cantonese Ngo Oi Nei
Chinese gnoy oy na
Goi Oi Lei (Hongkong)
Wa Ai Li (Taiwan)
Danish Jeg elsker dig
Dutch Ik hou van jou
English I love you
Esperanto Mi amas vim
Estonian Ma armastan sind / Mina armastan sind (formal)
Finnish Minä rakastan sinua
French Je t'aime
Gaelic Tá mé i ngrá leat
German Ich liebe Dich
Greek S'agapw
Hawaiian Aloha wau ia 'oe
Hebrew Ani ohevet ota
Hindi Main tumsey pyaar karta hoon / Maine Pyar Kiya
Hmong Kuv Hlub Koj
Hungarian Szeretlek
Icelandic Eg elska thig
Indonesian Saya cinta padamu
Italian ti amo
Japanese Anata wa, dai suki desu
Javanese Kulo tresno marang panjenengan (formal)
aku terno kowe (informal)
Kapangpangan Kaluguran daka.
Korean SA LANG HAE / Na No Sa Lan Hei
Kurdish Khoshtm Auyt
Laos Chanrackkun
Latin Ego te amo
Latvian Es mîlu Tevi
Lithuanian As Myliu Tave
Macedonian Te sakam
Malay Saya cintakan mu / Saya cinta mu
Malteese Inhobbok hafna
Mandarin Wo Ai Ni
Norwegian Jeg elsker deg
Persian Tora Doost Darem
Pig Latin I-yea Ove-lea Ou-yea
Polish Kocham Cie
Portuguese Eu te amo (Brazilian)
Eu amo-te (continental)
Punjabi me tumse pyar ker ta hu'
Romanian Te iubesc
Russian Ya tebya liubliu
Serbo-Croatian Volim te
Slovenian ljubim te
Spanish Te quiero / te amo / yo amor tu
Swahili Naku penda
Swedish Jag älskar dig
Swiss German Ch-ha di gärn
Tagalog Mahal Kita / Iniibig kita
Tamil Naan Unnai Khadalikkeren
Telugu Nenu Ninnu Premisthunnanu
Thai Khao Raak Thoe / chun raak ter
Turkish seni seviyorum
Ukranian Yalleh blutebeh / ya tebe kohayu
Urdu Mea tum se pyaar karta hu ( when a guy says it)
Mea tum se pyar karti hu (when a gal says it)
Vietnamese Toi yeu em
Herre jisses!

Fin tråd Gahella.
Puss på dig som vill att alla ska känna och upptäcka kärleken i sig själva.. 

Ja.. det är en fiiin tråd detta 
och #4… Sanden & stenen är bara för underbar! *LOVE* 
Instämmer med föregående talare!!! 
Gott att läsa
Varm kram min goa vänner:)

Vilken bra tråd - finns det nåt bättre och mer givande ämne?!!!
Finns det något större än kärleken…??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag vet inte vad som händer men det sänds kärlek i flera trådar på LK också idag.Det sprider sig som en löpeld.
Underbart att höra! Är det Venus som är extra aktiverad nu?
Underbar tråd och ett underbart resonemang och nu fattas det bara en kärleksbön också
/ kram Spanaren
Rykande färsk så kommer här min nykomponerade dikt
/kram Spanaren
Kärleksvädjan
Rusta dig för dagen med att låta kärleken hela ditt hjärta till att bli så uppfyllt som möjligt
Låt det värma dig för att förmå dig att se och nämna någon med din kärleks omsorgsfullhet
Intakt blir då ditt hela röda och sköra hålrum för alla vassa orddolkar som någon kastar iväg
Du säger bara inom dig att jag är kärleken och jag är ljuset och hit når inga vassa omdömen
Med stort lugn och frid i sinnet plus ett säkert jämnmod så ser du världen så ytterst tillgivet
Jag är försedd med det säkraste vapnet som finns för att övervinna kärlek med endast kärlek
Någon omfamnar mig och omfamnar alla oss som vill förära och ge av oss själva hela tiden
Till sist når vi alla fram till alla dessa ouppnåeliga kosmiska höjdernas stora visa uttolkare
Tacksamt så sänker sig kärleken ned i var mans heliga och upplysta hjärta för ett värnande
Viljekrafterna låter oss vandra in i en annan era av oupptäckta saker för att bli fullkomliga
Ljuset strålar och höjer oss andligen upp för att söka släcka törsten vid kunskapens atlant
Kärleken är endast det rena och enkla ordet för att besegra helhetens varma kärleksvädjan
© Spanaren
Jag lyfter fram min dikt i en egen tråd och hoppas att ingen har något emot det
/kram Spanaren
Nej verkligen inte spanaren! Den platsar mycket vackert här
Fyll gärna på mer om du/ni vill!
Tack Gahella dom orden värmer/ kram Spanaren

#15… Vilken kärleksfull dikt! *vackert* 
Den här tråden är bokmärkt å tänker kolla in lite då då! *gillar MYCKET!*
Så kärleksfullt sagt om hela kärleken!
/kram Spanaren
Ps Tack Playa för dina fina ord om min dikt