En ufo-berättelse.
Hej, här har jag aldrig varit förut.
Jag blev tipsad om att jag skulle sätta in berättelse här också. Från Övernaturligt i fokus.
Roligt att höra om ni kan ha någon förklaring:
Det hände förra året, på valborgsmässoaftonen, den 30 april 2008.
Vi hade en liten majbrasa men den brann mycket dåligt och därför stoppade jag in lite nya kvistar i brasan vid 22-tiden för att få ordentlig fyr på den medan två av majbrasebesökarna skulle fara till fastigheten som ligger intill. Den ene skulle ta in hunden som var ute i hundgården för att den inte skulle bli rädd när vi skulle skjuta raketerna sedan. Han skulle ta sin egen bil tillbaka till majbrasan. Den andre for tillbaka direkt, körde förbi majbrasan och vände bilen en bit längre bort.
Jag som stod vid majbrasan och stoppade in grenar i den, uppfattade plötsligt, i ögonvrån, ett rött klot ovanför det lilla berget som ligger strax sydväst om platsen där vi var. När jag tittade dit såg jag någonting jag aldrig sett förut. Det var stort, som en måne, när den är som störst men det lyste röd-orange. Som neon. Det var mera mörkrött i mitten men varierade sedan i den röda färgen, ända ut till kanterna. Det såg strukturerat ut. Med jämna klara neonfärger. Jag blev helt på det klara med att det där var ingen måne. Dessutom så dalade hela den röda skärvan neråt så den försvann ganska snart bakom det lilla berget. Förvånad skrek jag till de andra vid kaffeelden intill och frågade dem om de sett det runda röda klotet. Ingen hade tittat dit just då, därför skakade de på huvudet åt mig och försökte skämta bort min upprördhet. Men jag stod på mig och förklarade att jag aldrig sett något liknande!
Ganska snart kom karlarna som varit iväg med bilarna. Hörde hur de pratade och var upprörda.
Han som skulle gå in med hunden hade också sett det röda klotet när han kom ut på bron igen.
Den som åkte tillbaka på en gång och skulle vända bilen, fick också se den märkliga synen. Han körde en liten bit till så han kunde följa tingesten uppe på himlen en bra stund, innan den sakta försvann ner mot älven, som ligger 5 km bort. Vi kom överens om att det måste ha varit en konstig raket eller något som någon skjutit upp. Tilläggas bör att det är mycket glest befolkat och det fanns ingen annan majbrasa någonstans i närheten.
Ett annat parfolk satt och myste intill älven, vid en lägereld när de fick se det otroliga föremålet. De tittade nyfiket på den runda bollen som dalade ner mot skogen söder om dem. De pratade med varandra om det märkliga men kunde inte komma på något som det kunde vara. Sedan for de hem utan att märka något annat konstigt.
Vi sköt våra raketer och efter klockan 23.00 bröt vi upp. Mina föräldrar var med och skulle köra till sitt hem som ligger en mil bort ungefär. Åt det hållet som vi sett den oförklarliga raketen eller vad det nu var. Ingen tänkte ändå på det, förrän de ringde dagen efteråt och berättade.
Min mor är då var 75 år och min far 82 år och det är min mamma som alltid kör. De är jämt så realistiska och har alltid avfärdat alla konstigheter med naturliga orsaker, tills de blir överbevisade. Vilket de var nu. De var eniga: Det som vi var med om i natt, har vi aldrig sett eller hört någon uppleva förut. Det går inte att förklara!
Här är deras historia.
Vi kom körande efter vägen och eftersom det var lite mörkt så hade vi på billyset. Drivorna vid vägkanten är fortfarande ganska stora men vägen var bar. Vi körde uppför och innan det bär av nedåt igen så är där en vägkorsning till en enskild väg till vänster. Där gör vägen också en liten krök. Vi passerade den och plötsligt befann vi oss i ett rött neonlysande moln, så starkt lysande att sikten blev lite nedsatt. Molnet låg över hela vägen , ca 70 cm från marken och lyseffekten var så stark. Den reflekterades inte från något annat ljus utan det kom från molnet som fanns omkring oss. Vi fascinerade av det vi upplevde och kände oss fruktansvärt rädda. Allt var ju okänt för oss och det gjorde att vi blev stumma.
Min mamma berättar vidare att hon koncentrerade sig så enormt mycket på att hålla sig på vägen för hon ville absolut inte bli stående där, i det röda. Köra av vägen eller så. Min pappa var lite friare och tittade sig omkring. Han tyckte det verkade som molnet kom från den högra sidan av vägen. Från skogen där. Han såg hur energierna blåste över vägen och virvlade omkring lite. På grund av bilens framfart. Dessutom fick han känna en konstig doft av någon form av kemikalie. Mamma kände också doften men blev så rädd för vad som kunde dyka upp att hon bara koncentrerade sig på att köra. Hon väntade sig att få se vad som helst och vad det än var så ville hon inte krocka med det.
Det röda molnet var stort, några hundra meter i alla fall och de kom sig igenom det.
Sedan har min pappa sagt att lukten kändes som terpentin eller något åt det hållet. Molnet var rött, klart lysande neonrött och var det någon annan färg inblandad så var det åt orangehållet.
Sedan har jag tittat på karta över området och ser då att föremålet som jag såg dala for ned åt det hållet där mina föräldrar sedan upplevde detta otroliga. Vi alla är eniga, vi som såg detta fenomen. Det var en klotrund röd sak, lite mindre ljusstark en bit innanför kanten men sedan mot mitten var den ännu rödare. Kanske lite antydan till orangeröd, men fruktansvärt lysstark. Lite luddig i den yttre kanten men stor som månen är, när den är som störst.
Är det någon som kan ha en susning, om vad detta kan ha varit?
Wow.. vilken upplevelse, jag har sett många ufos och kom att tänka på ett i Frankrike. Där satt vi på golvet i rummet och tittade på en röd boll som rörde sig sakta upp och ned, ibland försvann det åt höger men kom tillbaka igen. Eftrsom det snöade så såg man det inte så tydligt men det var ett rosa sken runt den röda bollen. När den sänkte sig blev vi utan el i hela byn,och när den steg kom det tillbaka. Därför misstänktes det att det måste vart ett ufo och det trodde vi också. Så dina föräldrar måste ha kört just under en sådan.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
skogstrollet vilken mäktig upplevelse!
/kram Spanaren
Ps Cristine har du sett många ufos? Det vill vi veta mera om :-)
Jag har gammla trådar här!
Wow! Jag förstår dina känslor skogstrollet! Och vad som är bra är att fler och fler väljer att berätta såna här saker nu. Detta har hänt under alla tider, men folk har valt att inget säga för att inte bli placerade i dår-gruppen;) De valde att visa sig för er, och det kommer nog sätta igång saker inom er på olika sätt, tror jag.
Så coolt! Jag har aldrig själv sett något liknande men hört historier om klotformade ljussken eller "bollar". Mitt ex berättade att hans farfar cyklade genom skogen en dag då ett ljusklot kom "hoppandes" och satte sig i cykel hjulet. Efter ett tag hoppade klotet av igen och svävade iväg nerför en slänt. Tilläggas bör väl att farfadern var en man med fötterna på jorden, han hade aldrig upplevt något liknande förut..
Ditt klot verkar ju vara av en större kaliber..
Här kan man se attde lyser röda ibland. Jag hade ett foto på ett ufo sonm hade som en rund rör kärna och runt om spreds ljusare rödljus men jag kan inte hitta fotot.