Vidare reiki-diskussion....
I respekt till varandra, lägger jag Shaktis och Hukannsons reiki-diskussioner i en egen tråd där ni kan utveckla era tankegångar vidare.
Inlägg från Shakti;
Hej.
Reiki är en underbar sak. Jag är också reikiutövare och blev initierad i grad ett och två av min man som är Reikimaster sen 1996. Därför har jag ingenting emot att läsa reklam om Reiki, men länken du tog fram vill jag bara varna för. Det verkar vara en av dessa sidor som bara syftar på att tjäna så mycket pengar som möjligt och som betraktar Reiki som en slags vara som dom marknadsför. Det är ganska ansvarslöst och respektlöst att erbjuda Reiki på det här viset, det vill säga en distanskurs där man inte ens träffar sin lärare och där dom säljer alla grader i 48 timmar. Vem som verkligen förstår hur Reiki verkar vet vad det innebär att göra dom olika graderna för snabbt.
Alla grader har olika energikvaliteter. Blir man initierad i den första graden, bearbetas först och främst det kroppsliga och det emotionala i sig själv. Den andra graden bearbetar det mentala och den tredje graden det andliga. Att göra alla grader inom 48 timmar innebär att man saknar praktiska erfarenheter med dom första två graderna, vad som innebär att man som Reikimaster inte duger att vägleda andra. Dessutom blir man konfronterad med energier som man inte är beredd för. Reiki visar var man har sina svagheter och vilka mörka sidor man har. Du kommer inte att förstå varför det ena eller andra händer i dig och vad Reiki vill visa dig om du blir initierad i energier som du inte än är beredd för. Masterenergin är en energi som man först måste „växa in i". Det kommer inte att ske om du gör alla grader inom 48 timmar.
Dessutom står där en massa oriktiga saker i länken. Det stämmer inte att Usui, jag citerar ur länken: "attuned himself to Reiki when he was on Mount Kurama all those years ago…"
Sanningen om hur Usui verkligen upptäckte Reiki är kännt sen minst tio år. Han upptäckte gamla skrifter i ett antikvariat som handlade om en buddhistisk teknik som kallas "Tantra of the lighting flash". Detta är inte enbart en healingteknik utan ett komplett andligt system som innehåller bland annat meditationstekniker, kroppsliga övningar, healing och man blev initierad i de olika Buddhas och Boddhisatvas energier. Efter att Usui hade studerat och utövat den här tekniken i många år var hans önskan att ställa just den delen som handlar om healing till förfogande för allmänheten . När han mediterade på berget fick han enbart insikten om hur han ska gå till väga. Det är det som vi i dag kallar Usui-Reiki. Men Usui använde sig inte av initieringarna som används i dag utan av en teknik som kallas Reiju. Han träffade regelbundet sina elever och vid varje träff fick dom Reiju. Det som för oss är den första reikigraden delade Usui upp i fyra grader och det tog sex månader att få den. Initieringarna vi använder i dag uppfann Chujiro Hayashi.
Jag blir mycket ledsen när jag ser att det finns folk som erbjuder Reiki som om dom skulle sälja ett bantningsmedel och jag tycker att priserna för en distanskurs som står på sidan är oförskämt dyra. Jag har också mina tvivel att Reiki fungerar lika bra på det här viset som om du skulle få en personlig initiering och personlig vägledning av en Reikimaster.
Svar från Hukansson:
Tack för det intresse och engagemang du visar det sprider verkligen en känsla av vördnad inför Reikitraditionen som jag måste respektera . Jo även jag är initierad och har sålunda en Mästare i Traditionen .
Men jag anser nog ändå att man kan hålla med detta scweitziska par som anser att alla har rätt att liksom Usui närma sig Reiki från en obunden och otraditionellt perspektiv . Visst hittade Usui ideen i böckerna men själva reikiförmågan var ju som en "upplysning" på berget .
Dyrt är det verkligen inte , hur kan du påstå det ? Vad jämför du med då ?
Denna nya teknik är naturligtvis inte så enkel som man först får till sig i reklamen . Vad det handlar om är en självstudiekurs med cd-skivor och internet-kommunikation där man stegvis får göra jobbet själv dvs lära sig att meditera och knyta reikitekniker till sin egen chakrastege . Men det är fullt förtroende och man kan alltså gå hela vägen ut och knyta hela chakrastegen . Allt detta sker i gemenskap med det schweitziska paret via kommunikation .
Kanske att detta inte är något för lycksökare eller gottköpare i allmänhet . Detta behöver en förståelse för och en erfarenhet av kroppskännedom och kroppsarbete . Ett seriöst intresse och en vilja att tränga in på djupet i REIKIns andliga mysterium med eget personligt ansvar , utan någon bestämmande Mästare i hämningen .
Här får man i sin egen takt initiera sig själv och steg för steg uppleva hur reikin förändrar livskänslan . Makarna Conroy är verkligen jätteduktiga och har lång erfarenhet av reiki .
Det hela är en principsak och det finns redan medlemmar i Reikiförbundet som är anhängare av denna mer demokratiska variant av praktiken .
Jag tror att du har missförstått mig så jag får väl skriva lite mer utförligare. Usui hittade ingen idé i böcker och själva reikiförmågan var ingen upplysning på berget. Usui hittade skrifter som Shankyamuni Buddha författade som handlade om en buddhistisk teknik som kallas ”Tantra of the lightning Flash“. Usui var en erfaren buddhist och studerade skrifterna och praktiserade teknikerna i många år. Eftersom detta var en mycket lång väg att gå och att uppnå energierna avMedicine King Buddha och andra Buddhas och Boddhisatvas, praktiserades tekniken först och främst av munkar som levde i kloster och som ägnade sig hela sitt liv att utveckla sig andligt. Men Usui funderade på hur det skulle vara möjligt att bara ta ut den lilla delen av systemet som handlar om healing och ställa den till förfogande för alla människor. Det är en stor skillnad hur Usui närmade sig Reiki och hur det säljs av det här Schweiziska paret.
Det som gör det som säljs på sidan dyrt är att så snart skrifterna är författade, behöver „Reikiförsäljarna“ bara göra ett par musklick för att inkassera 97 dollar och för att få folk att nappa sätter dom ut ett bete att man kan bli Reikimästare i 48 timmar och detta toppas av deras påstående „Every Reiki Master And Training School On The Planet Is Actually Misleading You!“ Sedan anger dom felaktiga uppgifter om att Usui skulle ha initierat sig själv på berget Kurama för att uppmuntra folk att tro att dom kan bli Reikimasters i 48 timmar. Om detta beror på okunskap eller lurendrejeri kan jag inte säga, men för konsumenten spelar det egentligen ingen roll. Lurade blir dom i alla fall.
För övrigt är en Reikimaster ingen bestämmande mästare som tar över det personliga ansvaret för deras elever utan en tjänare, hjälpare och vägledare. En ansvarsfull Reikimaster informerar sina elever att dom nu har mer personligt ansvar för sig själva än någonsin förr. Det enda som en Reikimaster har ansvaret för är hans sätt och metod att lära ut Reiki och att vägleda sina elever.
Genom åren har det funnits många olika varianter om reikins historia,troligtvis beror det på att mycket har varit hemligt . Jag fick lära mej att Usui utvecklade sin healing-metod och brukade den långt innan den omtalade meditationen på berget,som hans eleverförövrigt inte alls gav någon stor betydelse.
Dr Hayashi som var kristen metodist bröt Usui och den ursprungliga reiki gruppen(som fortfarande finns kvar i Japan) och började utveckla healingen på sitt sätt, som sedan blev början på den västerlänska reikin.
Jag vet att det var vanligt med snabbkurser på en helg till reiki-master för några år sen i Sverige. Men det säger sej själv att det inte blir nån kvallitet,vet oxå att många mådde dåligt och blev rädda för reikin efter en sån kurs då dom inte fick någon förståelse för reiki och energin.En del fick tom psykoser och kunde tro att dom fått någon främmande energi i sej.
Tyvärr kunde jag inte läsa länken då det inte stod på svenska.
~ mayolica ~
Det är säkert så att de som går in för att bli Reikimasters av fel anledning upptäcker att de snubblar och går vilse på vägen . Beklagligt att folk mår dåligt och att de inte får den förståelse för hur de skall leva sitt intresse som de behöver .
Men Reikimaster Conroy har varit verksam med detta runt tio år på webben och det är många som lyckats mycket bra och tycker att det är bättre än vanlig initiering därför att det inkluderar alla sju chakras.
Det kan vara svårt att bryta med den buddhistiska Mästartraditionen . Att underordna sig den som vet bättre är ju så tryggt och säkert . Därför är detta att se som en kristen revolutionsanda typ att alla har reikin i sig därför att det är en universell lag och tillgång som vår verklighet . Vi är alla reikimästare - det gäller bara att förverkliga det !
Vad avser Usui , du sa själv att det inte fanns någon som praktiserade reiki , det var en bortglömd konst . Men Usui uppväckte sig själv till att omfamna den universella visheten (och himlens nåd) så bokens bokstav blev levande och därmed förändringsbar .
Jag hoppas att det kan bli cirklar på studieförbunden för folk som behöver hjälp och stöd när de sätter igång med friskvård av vilket slag det vara månde . Det är också demokratisk folkrörelse .
Det som du fick lära dig om Reikins historia stämmer. Det förvånar mig inte att många som blir Reikimasters på en helgkurs mår dåligt. Jag minns själv vilka stora förändringar dom två första graderna orsakade hos mig. Att få allting på en gång är nog ganska svårt att klara av. Kanske det funkar för någon som syslar med andlighet och mediation i tio år, men säkert inte hos någon som börjar från början.
Min man har också haft elever som ville göra alla grader på några månader. När han sa nej för att han ansåg att tiden var för kort och att dom inte hade gått igenom alla utvecklingssteg än för att initieras till Reikimasters gick dom till andra lärare (för det finns ju tillräckligt många som bara vill tjäna pengar och egentligen struntar i människorna), men alla ångrade sig efter det och en del av dom slutade till och med upp att utöva Reiki.
Jag undrar ju om du kan ge något exempel på att gå in för att bli Reikimaster av fel anledning? Tycker du att det är rätt anledning om någon läser att man kan bli Reikimaster på 48 timmar och som i brist på tålamod gör kursen för att tillfredställa sitt ego?
Och sen vill jag bara informera dig om att en vanlig initiering i Reiki inte bara inkluderar alla sju chakras utan hela människan och hela energisystemet. Sen finns det ingen buddhistisk mästartradition. Begreppet Reikimaster används bara i vår västerländska lära. I japan använder man begreppet sensei som betyder lärare.
Jag undrar ju på vilket sätt du tror att eleverna underordnar sig den som vet bättre, bara för att han blir initierad och lär sig använda Reiki?
Säkert har Reiki inget med kristen revolutionsanda att göra, för kristendomen anser fortfarande att allt som kommer från andra religioner är irrläror och att alla energier som inte kommer direkt från Jesus bara kan komma från djävulen.
Sen ska du vara medveten om att bergeppet Reiki används både som beteckning för energin (rei=universell, ki=energi) och för metoden själv. Metoden själv har ingen i sig, men energin har alla människor, djur och växter i sig för att kunna leva. Men det betyder inte att man automatiskt har förmågan att Kanalisera den. Helt säkert är vi inte alla Reikimasters, inte ens när vi är initierade till Reikimaster. Det sunda förnuftet borde inse att man inte kan bli mästare på grund av en initiering. Initieringen kopplar dig till en energi som kan hjälpa dig att utveckla dig till en mästare.
Du har en väldigt underlig teknik att föra en diskussion . Allt som inte passar dig avfärdar du som osant och till sist finns inget kvar att prata om för du har sagt hur det är och därmed jämt .
Ska jag ta allt du säger för Sanning utan att du själv refererar till exempel ? Om du fortsätter att anklaga alla andra för att ljuga och komma med osanning måste du ju ändå vara ett större föredöme själv .
Fel anledning är ju definitivt att sörpla efter att öppna eget som reikihealer efter 48 timmar för att tjäna storkovan på Hultfredsfestivalen . Det är inte kamratligt .
Makarna Conroy vet vad de gör och de har ett annat perspektiv på att utöva/leva reiki . Om du vill dra in de största andliga storheterna i detta kan du väl förklara dig . Annars står de för att erbjuda reiki som en andlig väg för den vanliga människan enligt vad vi själva kan läsa i deras informationssajter . Är du missnöjd - kontakta konsumentombudsmannen ?
Du tycker att min metod att föra diskussioner är underlig? Då undrar jag varför du inte svarar på mina argument, utan i stället går över till personangrepp. Du vill att jag refererar till exempel, fast jag pratar om saker som alla som har studerat Reikins historia vet om……. utom du och paret Conroy. Jag har tagit paret Conroy på bar gärning att sprida osanning och du beklagar dig att jag anklagar dom för att ljuga, fast jag skrev att jag inte vet om dom sprider osanning pga okunskap eller lurendrejeri. Men jag har mina tvivel på att man kan vara så okunnig, om man dessutom kallar sig Reikimästare. Eftersom du inte tycks ha studerat Reikins historia ska jag länka till lite fakta:
http://www.lifepositive.com/body/energy-healing/reiki/reiki-energy.asp
http://www.excelyoga.com/reiki/reikihome.htm
http://www.aetw.org/reiki_tibetan_origins.htm
Som du kan läsa studerade Usui japansk och kinesisk medicin. Han hade en buddhistisk lärare och han hittade ett manuskript om "The tantra of the lightning Flash" som han studerade och utövade i många år tills han blev mästare. Den västerländska Reikin är tekniken som Usui lärde till icke buddhister, ett sorts "Reiki light". Det som Usui lärde till buddhister och som kommer närmare orginalet kallas "Medicine Dharma Reiki": http://www.medicinedharmareiki.co.nz/reiki.html och så finns det ett till system som bygger på orginalet som kallas Buddho Enersense Reiki: http://www.lifeunlimitedseminars.com/buddho.html
Jag blandade in "dom största andliga storheterna" för att det var Usuis väg att han i många års meditation och praktik av buddhistiska tekniker uppnådde storheternas energi och han blev inte reikimästare på 48 timmar.
Systemet som paret Conroy lär ut är varken metoden som Usui lärde sig Reiki med och som han själv lärde ut som kallas "Usui Shiki Ryoho". Man kan ju uppfinna egna metoder att arbeta med energier och att Kanalisera energi, men då ska man inte kalla det för Reiki, utan för något annat, som i det här fallet t.ex för “The Conroy Method“ och varken nämna Usui eller lura upp folk att dom blir Reikimästare på 48 timmar. Med andra ord är det inte Reiki som dom erbjuder utan en helt annan metod. Deras metod blir ju inte till Reiki bara för att dom försöker få det att framstå som Reiki. Köper du dig en falska rödvin så förväntar du ju dig också att flaskan ska innehålla just rödvin och inte något annat, som t.ex saft.
Det som paret Conroy gör är att dom sprider osanning om Reiki och om Reikins historia. Att dom kastar skit på alla andra Reikimästare(tycker du att det är kamratligt?) och skriver att dom vilseleder sina elever men att dom själva med deras metod går Usuis väg, fast dom inte ens verkar veta vilken väg Usui gick, visar ju bara att dom inte har förståelse för Reiki och att dom inte kan ha något högre andligt medvetande, och att det ser ut som att dom bara syftar på att tjäna pengar.
Jättetråkigt att det finns såna som sprider ut falska fakta om reiki och reikins historia,det borde ligga i allas intresse att få fram så riktig information om reiki och ursprunget.Men detta paret verkar mest vara intresserade av att käna pengar.
Eftersom min reikilärare har undervisat reiki i japan och personligen träffat och pratat med elever till Usui, så tror jag att det jag fått lära mej om reiki ska vara riktigt. Fick även utförlig information om meditationer och initieringar som reju ,kotodaman/symoler som hör till den ursprungliga "Usui Shiki Ryoho" och vad som var västerlänska tillägg av det vi lärde oss.
Syftet med reju var heller inte samma västerlänska initieringar,det lär även finnas två nivåer till av master energiförstärkare i Usuis orginalsystem som inte är kända.
Jag tycker inte att det behöver vara fel med nya tillägg och tekniker till reikin,bara man får reda på fakta om vad som är vad. Jag vet inte om den ursprungliga reikin passar riktigt för våra förhållanden,då det verkar vara en väldigt sluten grupp i Japan. Fast det har ju kommit en variant med ursprunglig reiki hit"Jikiden-reiki"
~ mayolica ~
Nu är du där igen - de kastar inte skit , de tar sig friheten att sälja hela paketet på en gång därför att de hävdar sin avvikande åsikt att alla människor har rätt att närma sig himlens universella livskraft direkt , liksom Usui , utan att behöva någon människa att böja och buga sig inför .
Jag tror i alla fall att Usui blev upplyst på berget . Vad blev han upplyst om ? Han blev upplyst om vilka mandalas han skulle använda och hur han skulle föra ut Reiki till allmänheten utan att de skulle behöva bli buddhistmunkar för det .
Visst finns det många olika tekniker . Jag vet inte riktigt hur man skiljer på Usui-reiki och Karuna-reiki och Conroy-reiki men jag vet att de har skolor för detta i Tibet och Kina och Indien för vad är rei-ki annat än en kombination av ande och prana(chi) i syfte att balansera , hela och läka .
Att använda en kombination av internet , böcker och cd-skivor med allt vad det innebär av lättillgänglig information och kommunikation är ju inte vad en "normal" reikimaster vill praktisera med sina lärjungar . Därför är detta revolutionärt och väcker (uppenbart) en väldig massa känslor från de som inte vill vika från den aktoritära vägen där vi får en liten bit att tugga tills vi har uppfyllt villkoren för att få en tugga till . Makarna Conroy ger oss hela kaklådan på en gång och sen får vi själva känna vad som är möjligt och lämpligt för oss . Det ställer krav på att vara 100% hängiven att leva denna andliga gåva . Man måste vara väldigt materialistisk för att förneka, att detta inte skulle vara möjligt.
Och hör och häpna - du får hela kalaset för 1000:- . Men du måste naurligtvis redan vara investerad i hela den tekniska utrustning du behöver och prata engelska eller tyska . Om du vill och allt går väl med din utveckling kommer du att verkligen vara och praktisera på mästarnivå - på fler sätt en ett !
Usui-Reiki är den vanliga reikin, som härstammar från Japan och Usuis metod för naturligt helande skapad "Usui Shiki Ryoho av Mikao Usui. Han grundade sin healingmetod på traditionell kinesik medicin och taoistisk qigong.
Karuna-reiki har inget med Usui eller Japan att göra,den är skapad långt senare av William rand i USA. Metoden liknar den västerlänska reikin för att man använder symboler. Karuna är sanskrit och betyder medkänsla.
Wiljam lee Rand är reikimaster och skapade Karuna-reiki som en slags vidareutveckling på reiki.Man måste vara reikimaster för att få gå karuna-reiki kurs. Man blir då initierad i åtta healingsymboler och fyra mastersymboler,varje symbol har ett bestämt syfte,en egen vibration. Enligt skaparen av metoden ska dessa extra healingredskap hjälpa en att bli en effektivare healer. Karuna-reiki är varumärkes-skyddad alla lärare måste vara licensierade och lära ut på exakt samma sätt, metoden får inte utvecklas. då får det kallas för något annat, som tex karuna-healing eller liknande det finns endel såna varianter.
Vanlig reiki är inte licensskyddad,därför kan olika reikiutbildningar se ganska olika ut. Det har förekommit att vissa som fått titeln reiki-master bara gått en enda helgkurs och endast lärt sej initieringarna. Andra utbildningar till reikimaster kan ta ca 1år och vara mycket innehållsrika.
~ mayolica ~
Nåväl , låt oss säga att Conroys chikara-reiki-do är en licensskyddad variant av reiki . Då har de väl rätt att göra som de vill med sin variant utan att andra metoder blir gramsna och börjar svettas i protest. Som de själva säger ; vi är webbens mest betrodda internetutbildning för reikiutveckling . Det borde vi väl kunna respektera utan att gå till angrepp ?
#12 Jag känner inte till deras metod och kan inte förstå informationen eftersom jag bara förstår svensk information.
Men så länge man inte sprider falska fakta om den vanliga reiki och dess ursprung,eller på något sätt vilseleder människor, så är det väll ok för dom att skapa sin egen healing-metod i sitt namn.
~ mayolica ~
Då har du säkert en bra reikilärare. Om jag själv inte redan hade en lärare utan letade efter en, skulle jag då inte välja någon som kallade sig reikimästare efter 48 timmar. Men tyvärr är det nog svårt i dag att hitta en bra och seriös reikimästare bland alla de oseriösa och okunniga som finns där ute.
"Nu är du där igen - de kastar inte skit , de tar sig friheten att sälja hela paketet på en gång därför att de hävdar sin avvikande åsikt att alla människor har rätt att närma sig himlens universella livskraft direkt , liksom Usui , utan att behöva någon människa att böja och buga sig inför ".
Du har inte förstått vad jag skrev. Jag menade inte att dom kastar skit på alla andra reikimästare för att dom säljer hela paketet på en gång eller för att de hävdar sin, enligt dig, avvikande åsikt att alla har rätt att närma sig himlens universella livskraft direkt, utan för att dom skriver att alla andra reikimästare vilseleder sina elever. Knappast har andra reikimästare åsikten att alla människor inte skulle ha rätt att närma sig himlens universella livskraft direkt, men om dom närmar sig den med andra metoder än med usui systemet som kallas Reiki, ska man låta bli att kalla det Reiki och inte blanda in Usui. Om du fick böja och buga inför din reikimästare, kan man ju fråga sig vilken "mästare" du har stött på, som behöver din personliga energi. Normalt sker energiutbytet i form av att eleven betalar kursavgiften till reikiläraren. Om din reikimästare behövde mer och krävde att du bugar och böjer inför honom, kanske det var en av dom som fick alla sina grader inom kort tid och därför hade brist på energi.
"Jag tror i alla fall att Usui blev upplyst på berget . Vad blev han upplyst om ? Han blev upplyst om vilka mandalas han skulle använda och hur han skulle föra ut Reiki till allmänheten utan att de skulle behöva bli buddhistmunkar för det ."
Det här är enbart din tro. I Reiki använder man inga mandalas. Jag antar att du menar mantras. Dessa upptäckte han dock redan i dom gamla skrifterna och behövde inte bli "upplyst" om dom. Vilka insikter han verkligen fick, som hjälpte honom att utveckla ett system för alla människor, även för icke buddhister vet ingen.
Skillnaden melllan de olika reikiteknikerna har Mayolica redan förklarat, så jag fortsätter att svara här:
"Makarna Conroy ger oss hela kaklådan på en gång och sen får vi själva känna vad som är möjligt och lämpligt för oss . Det ställer krav på att vara 100% hängiven att leva denna andliga gåva"
Jag undrar ju hur dom kan kolla om dom som dom säljer "paketet" till kommer att vara 100 % hängiven att leva denna andliga gåva?
"Och hör och häpna - du får hela kalaset för 1000:- . Men du måste naurligtvis redan vara investerad i hela den tekniska utrustning du behöver och prata engelska eller tyska "
Nu ska du få höra och häpna, att hos min man och hos alla andra seriösa reikilärare är hela kalaset gratis. Han tar enbart betalt för sin tid och för hans egna utgifter men inte för Reiki, reikigraderna, energin eller andra kalas och mer ska en reikilärare heller inte ta betalt för. Tar han betalt för mer är han ingen reikilärare utan en energidealer.
"Om du vill och allt går väl med din utveckling kommer du att verkligen vara och praktisera på mästarnivå - på fler sätt en ett !"
Visst…. på 48 timmar…… vem som tror det får skylla sig själv.
Det är ju inget fel med att uppfinna en egen metod men då ska inte blanda in Usui och skriva att man blir Reikimästare på 48 timmar, som om det vore Usui Reiki som man blir mästare i och inte skriva att alla andra Reikimästare vilseleder sina elever.
När jag "initierades" eller "invigdes" i Usui-Reiki var jag tämligen okunnig dagen efter, om vad som egentligen hade hänt och varför , i den lilla ceremoni som jag hade genomgått . Men jag började uppleva att min kropp kändes annorlunda och att jag hade den förmågan att förmedla den varma goa reikin till mig själv och andra . Jag minns inte hur mycket jag betalade men det kan nog sägas vara ersättning till Mästaren för den tid och energi som lades ned på mig .
Om jag i stället hade gått till Conroys och Chikara-Reiki-Do så hade jag etablerat kontakt via internet och deltagit i en förberedande kurs där jag blivit undervisad om chakrasystemet och annat som jag behövde förstå . När jag sedan bestämde mig för att köpa "paketet" så hade jag fått 5 cd-skivor och tre böcker plus extra skivor och böcker för självinitieringsarbetet . Jag hade också blivit medlem i Conroys Reikiclub och den priviligierade internetkommunikationen . Exakt vad som sedan händer är ju unikt för varje kandidat men man får ju göra jobbet själv efter den guidning som de ger . Detta gör att man har total förståelse för vad Chikara-Reiki är för något och hur det funkar . Detta till priset för tid och materiel , 1000:- (mrfeä).
Men som initierad vet jag bara att Mästaren vet hur det funkar , tror jag .
Hmm, intressant diskussion som ni för.. Reiki liksom flera andra healing metoder går uppenbarligen inte fri från varken girighet eller besserweisser fasoner
! Sveriges regler och lagar kring fri företagsamhet tillåter både utövning och marknadsföring av alternativ friskvård som healing utan några större begränsningar. Det är mycket upp till kunden/klienten att kritiskt granska annonser, bedöma kvalitét på kurser och behandlingar m.m. På gott och ont förmodar jag.
Efter att ha läst (det mesta) av er diskussion så ville jag bara påminna om det buddistiska talesättet att "En sann mästare är inte mästare över andra utan över sig själv". Då jag nu själv står inför en kommande master utbildning inom reiki så vet jag att jag kommer att ta med mig min reiki masters ord på vägen, att vara reikimaster innebär inte att man på något vis är fullärd. Det kan skilja enormt mycket mellan två olika reiki masters healing förmåga beroende på vilken nivå av andlig utveckling som de var på då de initierades. Reikin möter alltid individen på hans/hennes egen nivå.
Människor är olika och jag ser inget fel i distans utbildningar, men jag tror att en personlig och tät kontakt med läraren är att föredra. Den som söker sig till lättåtkomliga kurser som verkar gå snabbt och enkelt bör nog tänka över sina motiv. Självklart kan reiki vara "enbart"en väg till andlig utveckling, man måste ju inte arbeta som healer om man inte vill, men även om detta är målet så gäller det att skynda långsamt för att det ska bli bra i längden. Så kallade "reiki psykoser" och obehagliga symptom från kundalini resning verkar drabba personer som exempelvis blivit reiki initierade på mässor eller genom snabbkurser i större utsträckning än andra (icke initierade eller initierade på en kurs där kunskap och erfarenhet ges). Lite tankar från mej / Isa
Det verkar som att du fick en reikilärare som inte gjorde mycket mer än att initiera. Jag håller med Isa76 att det är mycket upp till kunden, klienten att kritisera, granska och bedöma kvaliten på kurser. Och man bör också fråga hur många elever som brukar vara på en kurs. Om en lärare har tio till femton elever och gör kursen på en helg kommer han inte att ha mycket mer tid för andra saker än att initiera. Min man har som övergräns fem elever per kurs och då har han tid att lära ut det viktigaste, som reikiprinciperna, reikihistorian, vad reiki är och hur det fungerar, orsaker och sjukdomar, energikropparna, chakrorna, hur man behandlar riktigt, vad allt som man kan göra med reiki och inledning i kristallterapi och hur man kombinerar reiki med kristaller. Så finns det vägledning och alla elever kan kontakta honom per telefon eller e-mejl.
Hur en initiering fungerar är allmännt kännt, energikanalerna och chakrorna som behövs för att Kanalisera energi rensas och man kopplas till energin på ett sätt som gör att man kan Kanalisera den. Det enda som mästaren vet som eleven inte vet är hur man utför själva ritualen, men vad som händer exakt vet inte ens mästaren. Det sägs att det är den kosmiska Buddhan Dainichi Nyorai som fixar allt som händer. Men en exakt kunskap om hur det sker finns inte.
Jag träffade min lärare, som senare blev min man, i ett internetforum. På den tiden var jag mycket sjuk och råkade aktivera min kundalini med en övning. Min lärare hjälpte mig med distansreiki och eftersom han bodde tvåtusen kilometer längre bort gav han mig rådet att leta efter en reikilärare i min närhet för att själv lära mig reiki, men jag hittade ingen. Därför köpte jag mig en flygbiljett och besökte honom. I dag är jag frisk och inte längre i sjukpension och har själv blivit en healer. Jag är mycket nöjd med min utbildning och med vägledningen som jag fick.
Jag håller med dig i allt, men vill bara tillägga att en reikimasters healingförmåga ökar med hans andliga utveckling så att det därför inte är så avgörande vilken nivå han var på just när han initierades, för att han stannar ju inte på denna nivå. Ju längre någon utövar reiki och ju mer han arbetar med reiki ju mer ökar healingförmågan och ju mer utvecklar man sig andligt. Men om någon får mästargraden för tidigt kan det hända att han inte förstår vad som händer i honom och att han inte kan hantera det riktigt och utvecklingen stagnerar.
Javisst är det som du skriver Shakti att vi fortsätter att utveckla våra förmågor helatiden. Tack för förtydligandet!
#15 Tråkigt att du råkade ut för en så dålig reikilärare.
Min grundkus hade mycket bra kvallitet, Första dagen fick vi lära oss väldigt mycket fakta om reiki och reikins historia, Vi fick göra olika energihöjande övningar och flera ursprungliga reiki-meditationer,tex reju-meditationen för att själva få möjlighet att öppna upp och tona in på reikienergin och kunna känna kraften och använda den.
Vi fick givetvis gå igenom och öva på olika reikibehandlingar och reikitekniker,helande samtal och krisfaser Vi gick igenom chakrasystemet grundligt,Läran om chakran är förövrigt inget som tillhör det ursprungliga reikisystemet,utan det är ett västerlänskt tillägg som har sitt ursprung från Indien Kurs-Initieringen fick vi inte förän andra dagen. Vi fick oxå en utförlig kurshandbok.
Grundkursen var på två långa dagar , Fortsättningen var oxå två långa dagar. Master-kursen var på ca ett halvår uppdelad på två långa kursdagar vid fyra tillfällen.
~ mayolica ~