Gyllene snittet
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Slängde ihop en liten film om gyllene snittet, enjoy! :)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Tack Enola!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Coolt! Den vart bra!
Brukar tänka på att det bara finns ett visst antal former i världen som är i ständig upprepning. Även vi människor, vilket blir tydligt inom astrologin t.ex.

Utroligt fascinerande. Geometri var det enda jag gillade på mattelektionerna i skolan.

Det är min första kreation i windows moviemaker, vart rätt nöjd själv. Fick idén till detta inatt och idag vart den verklighet, tog kanske 1 timme att sätta ihop allt.
Tror det är viktigt att vi inser sambanden i universum och ser mönstren runt omkring oss. Och speciellt gyllene snittet har väckt många aha upplevelser i mig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad fint enola! Jag tycker också det är helt fascinerande!
Skickar en länk till de som vill läsa mer.
Va bra! En timme bara!!!! Jag har gjort 2 filmer, bl a en barnfilm som är på ca 10 min. och den slet jag dygnet runt med i 3-4 dagar…
Ja här fick du med spiralen och tallkottskörteln och fint avslut som ett rött hjärta. Väldigt behaglig musik också. Skall titta på den igen imorgon.

hur hänger de där bilderna ihop? har alla de formerna "det gyllene snittet"? orkar inte läsa den där sidan nu, har jobbat hela natten… måste sova… men det verkar intressant. särskilt Sädescirklar är SJUKT intressant. och de är ju i princip alltid väldigt vackra. :)
undrar hur mycket geometri man får lära sig i skolan (gymnasiematte typ upp till matte D eller E eller så) och om man får "hela bilden" eller om det är sånt som är uteslutet så att säga…
jag ska förmodligen läsa naturvetenskapliga ämnen så småningom och funderar en del på det där. finns ju t.ex. de som påstår att det periodiska systemet är helt fel… att det innehåller XX antal ämnen för lite… typ 20-40 stycken eller vad nu siffran låg på. tror det var phil schneider som snackade om det…
Puttar lite liv i denna tråd.
Enola, jättebra film som du satte i hop!
Det Gyllene Snittet finns ju i alltings skapelse, i naturens egna ritningar. En bild där blickfånget stämmer med Det Gyllene Snittet upplever man som komplett och känner även hur någonting slår an på ens inre strängar.
Det spelar ingen roll om formen är rak eller cirkulär, skönheten finns där om proportionerna är perfekta.

Verkligen Ayena! Några som också använder sig av gyllene snittet är designers och reklam makarna. Kontantkort, den gamla WV bubblan många mobiler och massa andra prylar är skapta efter gyllene snittet för att vi ska se dem som estetiska och kanske hellre köpa dem än andra liknande produkter.
Har du fått större klarhet i ämnet än electric? :)
# 9 - Det var många år sedan jag först hörde talas om gyllene snittet, men först när jag gick konstnärsutbildningen så förstod jag sammanhanget. Nu är inte geometri eller matte min starka sida, men inte desto mindre vet ögat och själen när den perfekta bilden uppenbarar sig.
Erkännas ska dock att jag ännu inte vågat mig på någon målning med gyllene snittet som mall. Inte än i alla fall ;-)