Utomjordiskt iFokus

Utomjordiskt

Etikett: utanför-ämnet
Läst 2726 ggr
satori
0

Jordbävning i Skåne

Jordbävning 4,5 & 5 på Richterskalan!! Kommer ni ihåg katastrofkartan? Kolla där nu! Kolla även aftonbladets hemsida eller på nyheterna. Ni som bor i Skåne, hur mår ni? Känns nästan overkligt när det kommer så nära inpå så snabbt.

http://hisz.rsoe.hu/alertmap/?area=<=eng

aftonbladet

Farwuq
0

Jag satt mitt inne i det, det var en märklig känsla.

Föst kändes något konstigt i magen, sedan kom ett muller och sedan skakade det över 100 år gamla stenhuset som jag sitter i som en centrifug gör när man tvättat ett par jeans.

Jag trodde det varade i ca 5 sek, men andra säger att det varade i 5 - 15 sek. Det var omtumlande och oväntat men jag blev aldrig rädd snarast överraskad och fascinerad.

Oj, en jordbävning tänkte jag…

Den var kring 5 på Richterskalan, tänk att sådan kan ske i Skåne.

Förvånad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kurina
0

Har inte märkt någonting. Förvånad När, var har det hänt? Vilken tid? Aftonbladet länken fungerar inte. 5 på richterskalan borde man ju känna av.

satori
0

Ja det kan jag tänka mig! Det kanske är det kraftigaste skalvet sedan 1904. Det finns en svaghetszon mellan två geologiska block som går genom Skåne. Skalvet uppstod i sprickan. På norra sidan ligger den baltiska skölden och på södra sidan ligger resten av Europa.

Man skall väl ställa sig i en dörrpost har jag för mig om detta händer. Om man har följt  "katastrofkartan" så är det en hel del jordbävningar runt om i världen och jag tror ej att klimax är uppnått. Moder jord genomgår ju även hon en transformation.

Farwuq
0

Jo, den märktes verkligen, det var 06:20 och jag satt här vid min dator på jobbet. Allt skakade och slamrade, en helt makalös uplevelse.

En del blev sura här på jobbet dfa. de satt på bussen och märkte inget, de sitter nu och grämer sig när vi andra berättar, tänk de missade det största skalvet i landet på mer än 100 år.

Förvånad

Kurina
0

Sambon ringde precis och berättade. Han trode att tåget hade kört av rälsen och vält. Själv sov jag som bäst och märkte inte ett jotaSkrikandes.

Fast jag har varit med om en earthtremor en gång. Ganska skrämmande.

enola
0

Oj, det var som tusan, nu knakar det i lederna på moder jord! Förvånad

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Kurina
0

Undrar om det kan bli efterskalv?

Gahella
0

Vi kan nog vara lugna med att det kommer mera…Obestämd

Ayena
0

Jag märkte ingenting utan sov som ett barn. Men jag vaknade en timme senare och hade spänningshuvudvärk, det brukar jag aldrig ha numera. Så jag kanske har registrerat det i sömnen, men jag kan inte minnas heller att jag drömt någonting.

Lite irriterande är det dock för alla jag pratar med vaknade av skalvet. En familj här på 8 våningen sprang ner på gården i sina pyjamaser. Sådär gör man ju i länder där det brukar vara jordbävning, det är bara att ge sig ut.

Men denna här sov………..

Väldigt konstigt är det dock att det blir ett så kraftigt jordskalv här där vi har en stadig platta av urberg.

Det finns ett klipp på nätet där Musikhjälpen har sänding, ja  ni kan se själva, kolla julgranskulan!

http://www.sr.se/Malmo/

Jag har varit med om en jordbävning i Grekland på midsommarafton 1987 vid 20 tiden på kvällen. Då var det 5,2 och epicentrum i havet utanför Rhodos. Och det grungade rejält! Men det läskigaste var ändå ljudet av mullret från underjorden. Hua!

Så då väntar vi på efterskalv nu!

satori
0

#10 Känner du av efterskalv är det bara jag som huttrarFlört Förstår att det var läskigt i Grekland! Inget kul med skalv när de närmar sig 6-7 på skalan dock, fast vore intressant att få känna av en liten en så lite avis är jag allt. Tittade just på nyheterna och det märks att vi inte är så vana vid sånt här i Norden. Det blir nästan lite komiskt. De hade filmat hemma hos en kvinna. Hon säger: "Kolla!! Här ligger ett foto på golvet och så hade jag saker i hallen som fallit från en hylla, fast de har jag plockat upp."

Sen visade de att det redan säljs tröjor i Danmark (!?) som det står I survived the earthquake på Förvånad

satori
0

När skall vi börja konspirera om vad skalvet EGENTLIGEN berodde på? Flört

Kurina
0

Hoppas det inte blir nån hysteri, det vore ganska pinsamt. Dom i Turkiet måste skratta åt oss. Där upplever dom ju lite skakningar nästan dagligen.

Fast det är lätt för mig o säga. Jag sov ju genom hela bävningen. Huset kunde ha rasat ihop och jag hade inte märkt nåt.

s031720
0

Satori:
Haarp någon? :)

Farwuq
0

Haarp, skulle Haarp kunna få annars stabil berggrund att skaka?

Jag trodde man kunde få ställen som Japan och Indonesien att skaka, de som ligger på sprickorna.

Obestämd

satori
0

TV-studion skakar i direktsändning. "Oj va det skakar, det kanske e en jordbävning".

http://www.expressen.tv/nyheter/inrikes/1.1405593/svt-studion-skakar-i-direktsandning

satori
0

Mera inslag *s*

"Jag trodde först det var katten som kräkts upp i min säng" Hihi, ja då e det kraftiga skakningar (stackars katt). Kul att höra folks kommentarer. Menar inte att göra narr av nån alls, skulle säkert kläckt ur mig nåt totalgalet själv. Som att jag trodde jag plötsligt hamnat i vibrationsstadiet och såg framemot en UKU Skrattande

Kanske var katten?

Solar
0

Ja här i Köbenhamn märkte vi också en kraftig bävning - ja helt i Tyskland märkte dom det -

Jag lå i sengen omkring kl. 06.00 och märkte at sengen vibredere kraftigt - där kom en märklig ljud från huset som är en pän stor bolig blok >> likesom at det gav et knäk i huset -

ja det var verkligen utrygt och dom 15- 20 sek. det varede käntes som 10 minutter

det är förste gång jag uplever det i det här livet -

vi vet ju andligt set at Jorden renar mörke och karma väk ved jordbävninger o.s.v. >>> så Skåne renade en del gammal lidande väk från gammel tid da svenske-kungen gjorde etnisk utrening och ihjelslog dansker och skåninge från 350 år sidan -

vi får se om det är slut nu med reningen -

eller ?

kram

Solar

Farwuq
0

#18 Vi borde fortsätta och rensa ut skiten. vi kunde börja med att ta bort "Karl folkmördaren" från 500 kronors sedeln.

Solar, du kan inte skriva så… Svenskarna är experter på att peka ut ondskefulla regimer i världen, men att städa skiten ur sina egna skåp de klarar de inte.

Flört

rallykillen
0

Jag tror att jordskalvet är ett tecken från Gud. Jag tror att Messias är på väg tillbaka.

pson
0

Jag sov som om jag aldrig gjort annat, och jag är liiiiite avis på alla er som fick uppleva det..  =)

Det kanske blir aktuellt att komplettera de vanliga brandövningarna på skola och jobb med jordbävningsövningar i framtiden. För hur många var det inte som bara satt kvar i sina stolar och tänkte " oj, en jordbävning" eller " oj, taket och väggarna knakar" utan att reagera och agera?

Farwuq
0

# 21 Pson så trevlig att se dig igen, det var ett tag sedan.

Jo, kanske. Själv satt jag bara och var fascinerad av skakningarna och alla de smattrande och klapprande ljuden i huset, jag skulle nog blivit ett offer om det varit värre.

Tungan ute

Men å andra sidan har jag aldrig hävdat att jag är en som vet hur man gör.

pson
0

#22 Hej Farwuk och tack! Ja det var ett tag sedan, men nu har jag hittat inloggningsknappen igen  ;)

Haha..ja, det kan ju tyvärr vara en av de tillfällena där det är lite försent att vara efterklok…  Men vi får hoppas på att det dröjer ytterligare 100 år tills nästa skalv kommer…  =)