Utomjordiskt iFokus

Utomjordiskt

Etikett: upplevelser
Läst 6689 ggr
moonflower
0

Vackra färger på natthimlen...

Min son sa till mig för en liten stund sedan, vad är det som glimrar på himlen?

Något som verkar snurra och som har alla regnbågens färger, när jag tittar genom en vanlig kikare…vad tror Du att det är?

Den verkar vara lika låååångt upp, som en stjärna och rör sig bara väldigt långsamt.

Så otroligt vackert….

Ayena
0

Kan det vara norrsken?

Gahella
0

Ingen aning moonflower, men fint lät det!Glad

moonflower
0

Hej tack för Era svar!

Nej det var inte norrsken - det vet jag hur det ser ut…!

Tog några bilder… men lyckas ej lägga in dom här tyvärr  Tungan ute (dom blev iof sig inte så bra, men flera olika färger syns).

Playja
0

Är  det en stor stjärna som lyser med olika färger runt? Liksom pulserar?    Sorry.. är lite trögfattad   *s*  Glad

moonflower
0

Hej Playja!

Ja den var större än en stor stjärna, och alla möjliga olika färger syntes : blått, grönt, gult, rött, vitt, lila mm  - i kikaren verkade den snurra runt.

Pratade med min mamma idag och hon sade att hon trodde det var en satelit.

Vad det än må ha varit - vackert va det!!  Flört

enola
0

Försök gärna lägga upp bilderna igen, blir ju nyfiken! :)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Playja
0

Jag är då sån som står jämt å tittar upp i himlen och ser både det ena å andra så jag vet inte vad som är "konstigt"….men jag ser ofta en jättestjärna som det  pulserar runt  i olika färger.

Ser små "stjärnor" som far hit å dit i "lagom" takt..stannar upp å  sen bara försvinner. Sen min favo.. ser ut som en lång "trollslända" .. som lyser som med dioder… som står still en pyttestund men som försvinner på 0-tid. Har bara sett den 2 ggr.

Cristine
0

Det är ju ufos ni ser..de kan stå stilla länge och byta färger när de höjer eller sänker sig och pulserar när de står stilla.Det är nästan omöjligt att ta med kamera för man ser bara färgglada punkter eller streck. Det har hänt mej och flera av mina vänner.

Satelliterna pulserar inte .

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Magi-cat
0

men…alltså….(med risk för att vara tråkig) Coolom den är på ett visst ställe på stjärnhimlen, låter det mycket troligare med en planet. Jupiter är stor och vacker och ser ut att pulsera i olika färger.

Om de däremot far hit och dit kommer saken i annat lägeOskyldig

Fortfarande mulet här, så det enda färger man ser är grått, grått och grått….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

satori
0

Jag har också sett den ett bra tag. Från där jag ser den befinner den sig snett nedanför karlavagnen fast långt bort, ganska så lågt ner på himlen. Ser ut som en stjärna som sagt fast den ändrar färg hela tiden. Jag tog upp detta spörsmål här själv för ett tag sedan, men minns ej i vilken tråd.

satori
0

Men gunilla. Var det inte du och jag som pratade om det, och du bad mig fråga på astronomiforumet? Om jag inte minns fel kollade jag upp det på google space eller vad det heter (har inte vart där inne på länge nu).

Ayena
0

# 11 - Jo det stämmer! Jag undrade vad det var för stjärna men det var ingen som kunde hjälpa mig. Dock har jag läst lite om detta att en stjärna kan verka "blinka". Förmodligen är det en väldigt stor stjärna och väldigt långt borta. Det som blinkar och ger olika färgskiftningar kan vara vår atmosfär som ställer till det.

Under vinterhalvåret så kommer denna stjärna som jag menar, i öster under tidiga kvällen. När den står som lägst så blinkar den som mest och allteftersom den stiger så förefaller den mindre och blinkar mindre, så det där är atmosfäriska effekter.

Det ska gå att få reda på vilken stjärna det är om man är bevandrad i Google Earth. Jag är jättedum och vet inte hur man hanterar stjärnhimlen Tungan ute

Men om någon vet så är jag jätteglad för  hjälp att klura ut!

satori
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade ju för mig att jag kollade upp den sist och hittade nu snapshoten.

enola
0

För mig blinkar alla stjärnor i olika färger! :/

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Ayena
0

# 13 - Ja den har jag sett hela sommaren! Denna är långt borta eftersom den går väldigt långsamt över himlavalvet.

Magi-cat
0

#13 kan det inte vara ARcturus? Ljusstark och mycket vacker stjärna!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ayena
0

# 16 - Jag kollade på Google Earth men eftersom jag är dum som en åsna så fattade jag inte vad som var upp eller ner eller var den låg, men att det är en stark stjärna förstod jag.

Det kan vara den eftersom den faktiskt är den starkast lysande stjärnan. Det ska gå att orientera sig efter den med hjälp av Karlavagnen men eftersom det är mulet just nu så går det inte, men så fort det blir stjärnklart ska jag ut och kolla.

Östersunds nya vattentorn fick ju namnet Arctura efter den starka stjärnan. Den såg ut att vara ännu starkare däruppe ifrån men det kan ju bero på störande ljus från staden. Där bodde jag på landet och hade hela stjärnhimlen till mitt förfogande inklusive norrsken Glad

moonflower
0

Hej Gunilla-R, tror faktiskt att Du har rätt!!

Måste bara säga apropå detta med att titta på stjärnor - alla verkar ju glimma och blinka lite grann, men just denna gör det så mycket mer - så att man hajar till liksom!

Tycker dess olika färger är så fantastiska som ses med blotta ögat!

Glad ps tummen upp för stjärnhimlar och norrsken - finns det nåt bättre….?!!!

Ayena
0

Jo stjärnorna blinkar mer eller mindre, men denna gnistrar som en diamant. Jag ser vitt, ljusblått, lila och rött.

Ibland när Venus ligger extra nära Jorden och ligger lågt på kvällshimlen i väster, så kan denna tyckas blinka, men det är bara atmosfären som stör. Venus har gäckat många under många århundraden med sitt blink och skådespel. Ibland kan det till och med se ut som den rör sig, vilket många gånger har gett upphov till rapporteringar om ufos :-)

Håller med dig om stjärnhimlen. Jag ska vara i Åre nu över julen och ska kolla upp mot natthimlen varje natt, detta kan jag bara inte låta bli. Får ju inte missa något norrsken!

satori
0