Utomjordiskt iFokus

Utomjordiskt

Etikett: utanför-ämnet
Läst 1895 ggr
satori
0

Vad hade du till middag idag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snälla jag vädjar till alla däruteFlört Det är förskräckligt besvärligt nu. Känner att jag hamnat in i en period då jag har total idétorka vad gäller att laga mat. Kan vi inte ha denna tråd och skriva in vad vi har ätit till middag för att ge andra tips och inspiration!

Kurina
0

Äter du allt? Ja kan delge lite recept på enkla rätter.

Kurina
0

TACOPAJ

4 PERS

Degen:

4 dl mjöl

2 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

50 g margarin

1,5 dl mjölk

Fyllning:

500 g köttfärs

1 msk olja

1 lök

1 påse tacokrydda

2 vitlöksklyftor

1 dl vatten 3 tomater

2 dl creme fraiche

4 msk majonäs

2 dl riven ost

Garneringen (valfritt)

1 rödlök

8 peperoni

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 gr
  2. Blanda ihop mjukt margarin med torra ingredienser
  3. Häll i mjölken och rör ihop.
  4. Tryck ut degen i en form med lite högre kanter. Förgrädda inte!
  5. Skala och hacka löken.
  6. Stek köttfärsen och löken. Pressa i vitlöken.
  7. När köttfärsen är stekt tillsätter du tacokryddorna och vattnet.
  8. Låt puttra tills vattnet nästan är borta.
  9. Häll köttfärsen i pajskalet.
  10. Hacka tomaterna och lägg ovanpå köttfärsen.
  11. blanda ihop creme fraichen, majonäsen och den rivna osten och bred ut smeten över tomterna.
  12. Grädda i ugnen i 12-15 minuter tills ytan fått fin färg.
  13. Skala och skiva rödlöken.
  14. Garnera med rödlöksringar och peperoni och servera med grönsallad eller hackade grönsaker, nachochips och kanske en salsa.
Kurina
0

Du äter helst vegetariskt! Då får jag hitta på nåt annat som också är barnanpassad

Couscouswok med kikärter

Portioner: 8

2 burkar kikärter (à 400 g)
saft av 1/2 citron, 2-3 msk
1 dl olja
1 tsk spiskummin
1 tsk oregano
1 tsk koriander
1 tsk salt
1-2 krm chilipeppar
5 dl grönsaksbuljong (tärning + vatten)
5 dl couscous
3 morötter
3 paprikor, gärna i olika färger
1 purjolök
1-2 msk olja

Gör så här
Spola hastigt av kikärterna med kallt vatten och låt rinna av. Blanda citronsaften med olja och kryddor. Vänd ner kikärterna och låt marinera medan övriga ingredienser görs i ordning.

Koka upp buljongen i en kastrull. Tillsätt couscousen och ta kastrullen åt sidan. Låt stå med locket på ca 5 min.

Skala och skär morötterna i tunna strimlor. Skölj, kärna ur och strimla paprikorna. Skölj, ansa och strimla paprikorna. Fräs grönsakerna i oljan i en wok eller stor stekpanna ca 5 min.
Vänd ner couscousen och de marinerade kikärterna med dressingen.
Servera.

Kurina
0

Bulgur och aprikossallad med stekt halloumi
 4 portioner

1 portion = 613 kcal

240 gram bulgur (1 dl =60 g)
7 dl vatten
salt
400 gram tomater i bitar
75 gram finhackad gul lök
200 gram gurka i tärningar
100 gram katrinplommon i skivor
100 gram torkade aprikoser i skivor
50 gram sötmandel, hel och skållad
1 dl finhackad bladpersilja
250 gram halloumiost i skivor

Gör så här
Koka bulgur, vatten och salt i 10-12 minuter. Slå av överflödig vätska. Låt bulgurn svalna något. Rör ner tomat, lök, gurka, katrinplommon, aprikoser, mandel och persilja. Lägg upp salladen på ett vackert fat. Grilla osten eller stek den i en grillpanna (ev måste du pensla grillpannan med någon tsk olja).

Gahella
0

Vilken bra tråd! Just nu är jag inne i en omelettperiod, och varierar mest innehållet med olika stekta grönsaker och smält ost i..Glad

satori
0

Tack för tips! Ja äter vegetariskt men också fisk och skaldjur och ägg så det e bara kött och kyckling jag utesluter men finns ju substitut om lusten faller på att sakna t.ex kyckling. Fast vore ändå kul att höra vad ni ätit oavsett!

Älskar paj gör jag och omelett lätt gott så det lär det snart bli! Halloumi har jag OFTA som kvällsmål haha istället för snacks, det är ju sååååå gott, med tomater och rödlök, fast man törstar ju så infernaliskt efteråt!

Så vad ÅT du idag?

Borde skämmas över att skriva det men idag blev det bara plättar faktiskt till middag. Men kom heller inte hem förrän vid 17.00 och var för trött för att laga nåt avancerat.

Gahella
0

OmelettGlad

Farwuq
0

Jag käkade stekt sill och sen tuggade jag också på ett stycke getost.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
0

började gilla matlagning sedan jag upptäckte "indiskt". Fräser ihop grönsaker, vad som finns hemma. På med gurkmeja och ingefära, koriander och ev chili. Till det ris (finns ett spännande nytt rött ris) och en dutt yoghurt med ingefära och ev finrivna morötter. Mycket godare än det kanske låter!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

satori
0

#9 Låter spännandeGlad

Playja
0

Vi hade köttbullar med sås, potatis, lingon och inlaggd gurka igår. Ganska opretantiöst å vardagligt. Foten i munnenFlört Här hemma är det oftast gubben som lagar mat (han har tagit över totalt *s*) så man äter det som bjuds!

Farwuq… det var en annorlunda komb,  *ler stort*

Kurina
0

Det blev levergryta i går. Har inte haft det på länge så det var gott.

Samma hos mig Playa. Guuben lagar maten (för han är kräsen).

Playja
0

*ha ha ha* Kurina Ja.. det är väl något liknade här oxå.. Flört

När jag lagar mat står "gubben" å hänger i köket.. kan väl man kanske tycka är trevligt och att man får sällskap?!  NOT! Skrikandes

Det kommer komentarer HELA tiden hur man "ska" göra…(även på  det han inte kan själv..typ baka) *s*  så till slut fick jag nog å blev en elak bitch å sa att fine!… från och med nu får DU laga maten!  och så blev det.. mer eller mindre här hemma..*skrattar* Fast jag klagar inte.. han lagar kanongod mat å så slipper jag!  *ha ha ha *

Sorry satori.. drog iväg med lite Ot i din tråd.. men det handla om mat iaf!  Flört

Kurina
0

Egentligen gillar jag att laga mat. Men smaken är så olika hos oss. Jag äter i stor sett vad som helst, han däremot är som en panda-björn, det ska vara speciellt för hans smak. Kryddstarkt och gott är det så jag klagar inte. Bakar jag så får jag äta upp det självRynkar på näsan.

Så det blir en överraskning varje kväll. Men kålpudding blir det inte, det är jag säker på.Skrattande

Playja
0

*skrattar mer*  ja..   man vet vad man INTE får.   Flört

satori
0

Pyttipanna med quorn och rödbetor blev det idag.

Gahella
0

Hahaha…kul kommentarer! Jag åt omelett med stekt potatis, hahaha….men allt är ekologiskt! Jag äter mycket ekologisk frukt under dagen, samt ekologisk yoghurt med ekologiska bärSkrattande

Kurina
0

Vi hade köttfärssås o spagetti!! Det hade t o m jag kunnat laga.

moonflower
0

Igår den 24/11 hade vi quornbiffar och makaroner, stekt bacon och kokta gröna haricots verts, och minimajs. Faktiskt helt OK.

ps vilka bra recept i denna tråden…

Gahella
0

Idag blev det sushi, omväxling förnöjerSkrattande

Kurina
0

Sushi! Älskar sushi. Guuben beställde ostron idag som vi ska ha på fredag. Usch va dyrt, men gottGlad

satori
0

#20 Ostron & Sushi usch va vidrigt! Tacka vet jag surströmming *mums*. Fast idag åt jag pannkakor och nu skall jag äta broccolipaj.

Kurina
0

Surströmming!! Jag har smakat. Smaken är det ingen större fel på men jag rapade fis resten av dan, inte trevligt.Skrattande

Gahella
0

Va! Hur kan man tycka det ÄR gott?! Och sushi som e så gott, brukar oftast ta med lax, räkor och avocado, är inte så förtjust i rullarna.

satori
0

Fiskbullar, potatis och ärtor.

Hungrig som ett as men dålig aptit och fantasi…som sagt.

satori
0

#24 Smöra hårt tunnbröd, lägg på kokt potatis, lite lök, bitar av surströmming, nån ostskiva och ett tunnbröd till så har du en mumsig surströmmingsburgare Skrattande

Kurina
0

Glad e den som slipper pussa digKyss

satori
0

Japp här smakar vi fisk i båda ändar SkämsTungan ute Nä usch va rå jag var nu, men talar man rå fisk så gör man.

Gahella
0

Hehe…Jag åt upp resterna av min sons fiskgratäng. Har inte någon större aptit nu i dessa dagar.

satori
0

Japp det ingår även i en förälders roll att vara slasktratt eller heter det sophink. Min kära far brukade snegla på våra tallrikar när vi inte åt upp, hiva över det på sin och säga "Hellre äter jag själv - än ser mina barn svälta"Obestämd

Slängde ihop lite scones till kvällsmat, det är ju så gott ibland!

Gahella
0

Hahaha…Nu dreglar över dina scones, såna måste jag göra i veckan!

Kurina
0

Apropå scones. Har sett att det finns croisant deg på burk att köpa. Jättegott. Färska croisanter till söndagsfrukost, yum, yum.

Playja
0

Sa jag att det är "gubben" som lagar mat å gillar husmanskost??? *skojar*

Igår vart det.. vad tror ni??   Dagen nöt att knäcka kanske?  Tungan uteSkrattande

Sushi gillar jag oxå  *mums*

Surstömming äter jag som du satori fast det ska inte va vilken potatis som helst.. mandel förståss.. *s* sen har jag en skum grej för mig. Äter helst inte fiskköttet utan det ska vara romen. *he he*

Ewerhof
0

Igår blev det gryta på: Fläskfilé, bakon, lök, tomater, vispgrädde, creme fraiche och blomkål.

Idag: Gratäng på lax, brockoli och vispgrädde och creme fraiche.

Gahella
0

Jag åt på Govindas idag. Träffade då på Björn som jag lärde känna på den kosmiska träffen på Ramsberg i somras. Fick jättefin kontakt med både honom och hans syster där. Han är och snickrar åt Govindas i mellanåt, och när jag kom in satt han precis och åt, så vi fick en jättetrevlig pratstundGlad

satori
0

Hare hare krishna….. Trevligt att ni hade trevligt Skrattande

Ugnsbakad lax, kokt-stekt potatis och haricot verts….men nu suger det i weinerbrödstarmen *S*.