Vad är Intuition för dig?
"Intuition -en s. förmåga att omedelbart uppfatta, ingivelse" Ur Svenska Akademins Ordlista
Men vad är Intuition för dig?
På vilket sätt skiljer den sig från Inspiration?
Undrar Maud
Enl Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Intuition och http://sv.wikipedia.org/wiki/Inspiration
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Ja jag er mycket glad-(happy) for min intuition - jag har alltid haft den och den har jo gjort att jag bara hade få kammerater eftersom jag kunde se vad dom inehöll inom sig -
jag använder min intuition hela tiden och den er blevet skarpare med åldern specielt efter jag hade min kundaliniresning i 2003
inspiration er jo nå t.ex. Tibetaneren eller Kristus vill ha at jag skriver nogot på till ex. Selvet.dk och lägger deres energi in i texten - det er nogot som jag de senere åren har jobbet en del med -

kram
Solar
Detta är en svår fråga… de hänger ihop men är ändå skilda. Och det finns olika nivåer av båda.
Får faktiskt grunna lite på detta…
Det känns som jag får energi av den, det liksom pockar på, känner en dragning till det

prematur insikt…*S*
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
# 4 Bra utrryckt 

Det är så svårt att sätta ord på det…. det är att vara i framtiden i nutiden… det är det enda jag kan förklara det med just nu iallfall.. =)

Ja man kan sige at man er på forkant med begivenheterne och man mange gange vet hva som händer -
så derfor undgår man mange ting som er jobbige -
intuition er jo den høgra form for clairvoyance - som starter rigtigt up ved 1. invign
kram
Solar
Intuition för mig är att lyssna på min inre röst och våga lita på den, istället för att ta beslut utifrån det "jag" man blivit fostrad till.

Jag tror även man kan säga att det är våra inre vägledares röster…
så om du ställer en fråga, får du svaret… sedan om man vågar lyssna på det och följa det, det är en helt annan sak..

… spinner på den tråden…
Jag säger nog så här - att Intuition är den tysta lilla inre rösten som via hjärtat sprider budskapet från din egen Inre Mästare, som är Själen. (Källa: LaUna Huffines)
Och så kan det kännas att när jag följer det, kan jag ofta få yttre bekräftelse på det, små tecken som visar sig lite här och där

#10 Ja..det låter bra… 

ja den mening deler jag - 
# 10 Låter riktigt 

Min intution slår aldrig fel och jag har lärt mig att tro på den. Kan berätta två händelser som exempel. Den ena hände en lördag förmiddag och jag hade tänkt mig ut och plocka blåbär. Kommer under en viadukt och plötsligt får jag en obehags känsla och intutionen säger mig att inte gå rakt fram, utan svänga till vänster.
I samma ögonblick jag gör det så smäller det. Någon har skjutit på mig så att det går igenom jackan och det blir hål. Ljudet glömmer jag aldrig för det lät som ett vingslag av en stor fågel. Det visade sig vara 3 ungdomar som lekte med nåt vapen och siktade på mig. Anmälde detta till polisen och senare åkte dom fast.
Den andra gången hade jag följt mina barnbarn till bussen och skulle gå hem under en viadukt när obehagskänslan kom igen. Då sa känslan mig att inte gå under viadukten, utan gå runt på andra sidan. Sagt och gjort. Det visade sig att när det klev av folk från bussen, så var en av dem en ung kille som verkade vara drogpåverkad, och han tittade konstigt på mig.
Sen ångrade jag mig och gick tillbaka till viadukten, för det var en kortare väg hem för mig. Då hade denna kille kommit tillbaka till hållplatsen och höll utkik efter mig. Då började jag springa och stannade inte förrän jag var på andra sidan vid affären. Då ser jag att killen är försvunnen från hållplatsen. Mycket obehagligt. Så efter dessa händelser så litar jag på min intution till 100 %.
#16 Och min intuition säger att du borde hålla dig undan viadukter i fortsättningen 
Men usch vad otäckt att nån sköt mot dig!!

#16 Ja vilken tur att du fick den varningen via obehagskänslan! Jag förstår att du litar på intuitionen efter detta.

… spinner vidare…
Citat: "What is Intuition?
Intuition is knowing without words, sensing the truth without explanations. It operates beyond time and space and is a link to your true Self, your spirit, your divine Self. Intuition can see the whole of any event, past, present and future. It often speaks to you as the playful child that would lure you away from a harder path to a more joyful one. Your intuition is always leading you toward aliveness and joy, and out of stuck places. Your intuitive mind synthesizes information in a flash, giving you answers to problems and decisions. It shows you the most effective steps to take to achieve your goals and dreams." Sanaya Roman, www.orindaben.com
#17 jodu, samma ungdomar hade hunnit skjuta en 10-årig pojke i ryggen några dagar innan.
Nu har jag funderat /sovit på saken. och den förståelse jag vaknade med…
Intuition är just denna röst som talar om för dig vad som är rätt o fel, vilken väg du ska nu, helt enkelt vad som är bra o dåligt för dig. Utan intuition, går man lätt fel.. fast fel är väl å ta i, för man lär sig ju nått o utvecklas ju också av att gå fel….
Inspiration är mer det som ska utföras, du handlar på inspirationen. Det ligger mer "uppgift" i inspiration. Utan inspiration blir man ju som sagt handlingsförlamad, apatisk,deppig mm. Därav min diskussion om bereondet av den, man ska kunna handla utan inspiration…
Handla- utföra inspirationen och använda intuitionen för att se om det är rätt… Kan man säga så?
Men eftersom du även handlar på intuitionen så överlappar dessa varandra…
my piont!
Till april4
Där ser man vad intuitionen säger en.. Vilken tur! 

#21 Det tycker jag låter som en bra fundering och slutsats.
Inspiration för mig kommer från Gud/Monaden, annars är det inledelse av nåt annat (egot, personligheten, astralväsen mm). Drivkrafter finns ju också i egot/personligheten.
Intuition är för mig den lilla tysta rösten i hjärtat som vi bör träna upp förmågan att lyssna till och som många springer ifrån i vår stressade tid. Ett sjätte sinne…

Intuitionen /vägledningen kan ju ta olika vägar också….vi aelektronik till exempel….är ganska övertygad om att det var så när min bil vägrade starta en dag då jag skulle till Stockholm för att sammanstråla med ett gäng kollegor, vi skulle träffas umgås och ha lite fortbildning……detta missade jag tack vare bilen….och vi skulle åka med Estonia….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
#24 absolut….
ta vägen genom skyddsänglar o i grunden Solängeln!!!

intuition för mig är att känna sitt inre undermedvetna,
och att känna på sig saker

Intuition är för mig summan utav genomlevda erfarenheter. Inte bara baserat på detta livets erfarenheter och därför får det en 'oförklarighets stämpel'. Intuitionen använder jag för att ta mig fram i livet på 'okänd mark'.
Inspiration är för mig den gnista som får mig att undersöka saker, som får mig att undra över världens olika delars sammansättning. Hur jag sedan genomför eller tar itu med detta är av annan karaktär. Ihop med inspirationen finns också hjälpen ifrån 'andra sidan', andra dimensioner och ens högre jag.

Intuition för míg är nog att lyssna på känslan istället för att göra det som man kan tycka vore mest logiskt ibland.

Intuition för mig är en känsla. Den är positiv när den bekräftar att jag gör rätt, tänker rätt eller är på rätt väg. När den känns negativ fungerar den som en varningssignal.
Inspiration skulle vara när jag får en "ny" tanke eller idé.
En tydlig exempel från vardagen var en höst när sambon o jag skulle leta efter svampmark. Vi tog riktning norr från stan där vi visste fanns skog. Jag satt vid passagerarsidan och tittade ut. Plötsligt var det några trädtoppar bakom en sädesfällt som fick det att pirra i kroppen, jag kände mig entusiastisk. Hann inte säga till sambon att ta in på avfartsvägen. När han körde förbi avfarten kände jag bara hur modet sjönk "Nu missade vi svamparna" sa jag. Vi vände och åkte in på den lilla vägen. "Radan" kom på igen. Vi stannade bilen när jag tyckte det kändes bra. Bara nån fem meter från bilen hittade vi dom finaste Karljohan vi någonsin sett. Korjen blev full på en gång.
Det brukar funger liknande när jag har en stark avsikt med något. Olusten sätter in när jag är på fel "spår".
Vilken härlig svampradar, Kurina

Visst är det. Synd att det inte fungerar likadant varje gång. Fast då skulle det bli väldigt korta besök i skogen och traska runt är ju halva nöjet.
Men jag hittade en mysig liten badställe på vischan på samma sätt en gång. På med radan, oj, där är det, vända tillbaka, ta ny riktning och hopp i plurret. Kanske har jag en inbygd GPS. "Kärringkompass" kallar min sambo det.

Ha-ha! Kärringkompass!
Det är bara för att han é så avundsjuk…

Avundsjuk ja. Han har skaffat sig en sån där GPS-manick med kvinnoröst så nu kan jag vara tyst för den är mer tjatig än jag är. "Efter 800 meter sväng höger, nästa till vänster bla, bla, bla" 
Hahahahaha….hahahaha