Grön stråle
I agusti satt jag en dag på stranden när solen skulle gå ner..det var helt molnfritt ..en underbar dag..då såg jag en grön stråle. Har hört att det är ganska ovanlig..är det fler som sett den?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Nej, men vilken speciell händelse Cristine! Undrar vad det kan vara?
Tror det är en brytning på de sista strålarna och då kan det bli den färgen.. få se om någon dyker upp som vet!

Det var inte en sån här du såg?
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Har hört talas om den där gröna strålen som man lär kunna se just innan solen sjunker i havet, men aldrig sett den. Kul att du hade sån tur!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Just det, Gröna blixten heter fenomenet! Det bör ha varit den du såg. Vilken sällsynt tur du hade! Så här står det i wikipedia:
Gröna blixten är det sällsynta optiska fenomen som uppträder strax efter solnedgången eller före soluppgången, när en grön ljusfläck syns för en kort sekund ovanför solen, eller gröna strålar skjuter upp från solnedgången. Fenomenet observeras vanligen bäst från en låg punkt där det är obehindrad sikt emot horisonten, som t ex på sjön.
Dess förklaring ligger i ljusets refraktion (som i ett prisma) i atmosfären och förstärks av atmosfärens lager. När man skulle väntat sig att se ett blått ljus är det blå upplöst (det är därför himlen är blå) och bara det gröna ljuset förblir synligt.
Med en lätt förstoring kan en grön skiftning ses på toppen av solskivan de flesta molnfria solnedgångar. Men blixt- eller stråleffekten fordrar en starkare lagerindelning av atmosfären och en hägring som verkar som en förstärkare för det gröna, från en del av en sekund till flera sekunder.
Jules Verne, den tidiga franska science fiction-författaren, skrev en bok med titeln "Le rayon vert" ("Gröna strålen") vars hjälte jagar detta flyktiga fenomen.
Eric Rohmer, en fransk filmregissör, gjorde en film med titeln: "Den gröna strålen" i vilken man får se en grön stråle i sista scenen.
Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6na_blixten
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack Magi-cat..jättekul att få läsa om den och nu vet jag vad den heter.. jag hittade inget själv. Det var ett underbart ögonblick och jag har frågat många men ingen hade varken sett eller visste vad det kunde vara bara en farbror som sa ett det var sällsynt och han visste inte riktigt heller.