OT Spaceweather
En sait som kan vara kul om man vill veta hur det förhåller sig i solsystemet med solfläckar o sånt. Försöker taima in norrsken. Har aldrig sett norrsken på riktigt
Var bor du?
Ju längre norrut du bor (söderut) desto större chans har du att se norrsken.
Jag såg några otroliga norrsken när jag bodde i Jämtland. Jag tror det var vintern 2004-2005 som det var enormt mycket aktivitet. För det mesta var det turkos/blått men det hände några gånger att det var i lila och rött. Det sägs att man kan höra norrsken spraka, men jag vet inte.
En gång har jag sett norrsken över Malmö, tror det var 1999 eller 2000. Det var djup rött och mycket vackert. Den gången hade man kunnat se norrskenet ända ner till Paris, vilket är mycket ovanligt.

Jag har bott i Landskrona snart nu ett år. Chansen är väl inte så stor här i söder? Jag bodde som barn i södra Finland men såg inte norrsken där heller, suck. Förutsättning är ju att det ska vara klart väder.

Ska försöka klistra in bilder. Får se om denna lyckas
TheSombrero Galaxy - 28 million light years from Earth - was voted best picture takenby the Hubble telescope. The dimensions of the galaxy, officially called M104, are asspectacular as its appearance. It has 800 billion suns and is 50,000 light years across.

The Ant Nebula, a cloud of dust and gas whose technical name is Mz3, resembles an ant when observed using ground-based telescopes… The nebula lies within our galaxy between 3,000 and 6,000 light years from Earth.

In third place is Nebula NGC 2392, called "Eskimo" because it looks like a face surrounded by a furry hood. The hood is, in fact, a ring of comet-shaped objects flying away from a dying star. Eskimo is 5,000 light years from Earth.

At four is the Cat's Eye Nebula.

The Hourglass Nebula, 8,000 light years away, has a "pinched-in-the-middle" look because the winds that shape it are weaker at the centre.

Det behöver rensas på denna sida. Mina fina bilder syns inte :-(
# 2 - Mitt tips är en vintersemester i Norrland, eller varför inte Lappland?
Varför ser vi inte dina bilder? Vad är det för format på dem?

Ska boka in mig på ishotellet och beställa norrsken.
Någon vacker dag, vill säga.
Jag tror jag förstår nu varför det inte fungerar med mina bilder. Det går inte kopiera varken från mail eller från hårddisk. Kan vara för att bilden skapar en länk där den är kopierad från. Bryts länken försvinner bilden, tyvärr. Ska smöra solar så han förklarar hur han gör.
Du kan göra på två sätt.
1. Du kopierar länken där bilden ligger och klistrar in den i meddelandet.
2. Du sparar på bilden genom att högerklicka på bilden, och lägger den på ditt skrivbord. Därifrån kan du sedan hämta bilden genom att bifoga fil. Det är lätt att hitta när bilderna ligger på skrivbordet.
Spara i jpeg- eller gif-format!
På 't igen!

Kurina, jag kollade länken direkt till bilden och det verkar vara länkat från din mail, gör som Gunilla sa på 2an så fungerar det nog bättre :)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Ooops. Nu har jag min mail inloggad, då syns bilderna igen. Om någon vill ta bort rutorna 2-7 så är det OK. Jag bifogar bilderna istället.
Jag förstår nu att dom är länkade. Klistra in fungerar ingen vidare heller.

Tack för fina bilder Kurina! Så många fantastiska formationer det finns "därute"…
Tack för jättefina bilder! Tänk så vackert det är därute!