ot - Trendspaning
Det går ett programserie just nu på dansk tv som heter " Den hemliga miljonären". Det handlar om framgångsrika danskar som under 10 dagar ska flytta ut i ett mindre välställt område i Danmark, och leva under samma ekonomiska förhållande som den genomsnittliga invånaren samtidigt som de ska jobba undercover som arbetslös/skild osv, och leta upp olika frivilligorganisationer som gör en skillnad i samhället för människor, och hitta lämpliga projekt att dela upp en kvarts miljon till mellan.
Det är ett jättebra program, för de som i vanlig afall är ekonomiskt oberoend, och lever i en vardag med en massa möjligheter öppna för sig, får känna på hur det är att leva i de sunkigaste kvarteren, med pengar som knappt räcker till deras cigg och verkligen få känna på en annan verklighet än de är vana vid. Samtidigt som att dessa eldsjälar som hjälper barn, äldre, handikappade, missbrukare etc, får uppleva ett välförtjänt break från den snäva och ibland icke existerande ekonomin, och kan uppfylla några av sina innersta önskningar för deras organisation och köpa in saker som de behöver.
Det har även börjat en serie, Med andra ögon, som erbjuder frivilliga danskar att i 3 dagar ta en roll, som är totalt motsatt sin egen livssituation samtidigt som de, och omgivningens reaktioner filmas.
Jag såg ett avsnitt där en tjej skulle uppleva hur det var att vara extremt överviktig med hjälp av proffs smink och en fat-suit. Ett annat avsnitt skulle en tjej och en kille byta könsroller med varandra och fick gå på teaterlektioner för att lära sig kroppsspråk och prata i rätt tonläge och tjejen klippte sitt långa hår, vilket antagligen var lika svårt för henne som det var för killen att gå till nagelsalongen och få långa naglar.
I det senaste programmet, skulle en man som till vardagsbor på "Fina Gatan" med flera bilar i garaget och är chef för stort familjeföretag, ta rollen som hemlös.
Det som är intressant här, är att alla de som ställde upp var antingen nära på att avbryta experimentet eftersom de upplevde det så otroligt tufft att bli utsatt för andra männiksors fördommar, dömmade blickar och kansek i värsta fall, som han som var hemlös, att folk fullständigt ignorerade honom o låtsades som om han inte fanns. Han erkände att hans annars benhårda självförtroende hade fått sig en rejäl törn, och om de hade gjort experimentet i en vecka, så hade han antaglien fått en mindre depression.
Så starkt påverkar vi varandra!!!
Jag tycker detta är väldigt bra program som faktiskt ger lite food for thought. Det är Bra-tv, och jag hoppas det kommer fler av den här sorten.
Sånt här gillar jag! Såg något liknande som Dr. Phil gjorde i ett program då en vit rasist blev sminkad som svart och fick vistas i de vita kvarteren. Han blev helt chockad och blev botad direkt. En annan som hatade tjocka, fick en sån mundering på sig och fick själv utsättas för det förakt hon visat tjocka i sitt eget liv. Effektiv pedagogik; To walk in somebody elses shoes….mycket lärorikt!
Ja det där verkar vara ett program i min smak! Hoppas de visar liknande här i Sverige också. Jag såg nåt liknande hos Oprah en gång som de gjorede så här.
Jag tycker att politikerna som sitter och bestämmer borde få testa det här!! 
Abolut Nera!!!

Ja, det ger helt nya perspektiv på tillvaron, och det var en bra idé nera! Låt de som bestämmer reglerna uppleva dem IRL också.. =)