Utomjordiskt iFokus

Utomjordiskt

Etikettutanför-ämnet
Läst 733 ggr
pson
0

Släkttavla

Jag har som sagt börjat måla lite igen, och idag invigde jag mitt nya, alldelses egna staffli. Det är en speciell känsla att ha sina egna grejer, och inte hela tiden låna andras. Även där handlar det ju mycket om energier, och penslar kan mycket väl laddas med energi. Nåväl, det var inte det jag skulle säga.

Jag började måla på en tavla, helt på känsla utan någon tanke bakom. Jo, en tanke hade jag, att det skulle vara en experiment-tavla. Inga krav, ingen prestationsångest.

När jag hade gjort så mycket att jag kände mig nöjd, och den stod och torkade ( akryl ) så kom Solar och började analysera min bild. Vi stod och tittade på den båda två och så kom jag att tänka på hur det hade varit om HAN hade målat på bilden. Liksom fortsatt där jag slutade. Hur hade den blivit då? Så jag frågade honom vad han hade gjort, om han skulle fortsätta på tavlan. Han satt tyst en stund, och så började han förklara hur han tänkte. Ja, men gör det! sa jag och hämtade färgerna till honom och så fick han välja en pensel. Och så var han igång.

Medan jag satt och tittade på honom när han målade, kom jag att tänka på vilket otroligt affektionsvärde det finns i den tavlan nu. Det är något konkret vi båda två har skapat tillsammans. Och så kom jag att tänka på att man skulle ta en stor målarduk, och samla antingen sin familj eller varför inte hela släkten, och låta alla måla på samma tavla. Snacka om släkttavla och vilket fotografi i världen kan mäta sig med en sådan målning?

Jag tror jag köpa en stor duk, ta hem den till mamma i april, när min syster kommer ner på besök, och så får vi köra och hämta mormor, så ska vi skapa en 'släkttavla' i 3 generationer. Vilket konstverk att hänga på väggen!!

Gahella
0

Fantastisk idé! Absolut gör det. Och det skulle vara kul att få se den när den är klarFundersamGlad

pson
0

Ja, jag kommer sätta in en bild på den!  Det kan nog bli ganska intressant, eftersom min syster påstår att hon inte ens kan rita streckgubbar. Men det bryr jag mig inte om,…  ' lite socker i botten, så går medicinen ner…'    ;)

Gahella
0

Haha jag ser verkligen fram emot vernissagen!

nera
0

Men vad kul det lät pson! Ingen dum idé Glad

enola
0

Måla tycker jag är kul, specielt om man inte vet vad man ska göra och bara målar, då överraskar man sig själv mest! Och man ska inte överarbeta, det känns fresht när man ser penseldragen och färgerna blandas ut i varandra lite.

Jag kommer ihåg när jag var liten när min mamma var dagmamma. Hon brukade rulla ut gamla tapetrullar eller stora papper till alla oss barn och där vi satt på golvet hela eftermidagen och målade tillsammans. Hon har nog kvar alla där hemma nånstans. Mycket bra idé :)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!