Karlavagnen
Jag har alltid känt en farscination och lockelse till stjärnkonstellatioen karlavagnen.
Finns det något speciellt att berätta om denna stjärnbild/dessa stjärnor? Någon form av information?

Likheten mellan Karlavagnen och Plejaderna är stor. Plejaderna ser ut som Karlavagnen, men är betydligt mindre. Är det den stora, eller lilla stjärnbilden som du tänker på? Dum fråga kanske, men det var det första jag kom att tänka på nu när jag läste ditt inlägg =)

Det är konstellationen av stjärnorna Dubhe, Merak, Phecda, Megrez, Alioth, Mizar och Alkaid som formar Stora björn.

Ok…då är det Karlavagnen… =) Ja, om Karlavagnen vet jag inte så mycket om… finns nog andra som kan mer… =)

Tja nu snurrade jag till det. Karlavagnen är de 7 stjärnorna. Stora björn består av ytterligare några stjärnor. Jaja det spelar ingen roll. 
Ja jag hoppas det finns någon/några som vet lite mer om denna stjärnbild.

Håller med dig skogsgubben….jag gillar den oxå…blir glad på nåt vis av att se den…*S*
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Stod för bara några kvällar sedan och minndes hur jag ända sedan jag var liten alltid sökt upp Karlavagnen då jag sett mot himlen. Kanske för att det är en av de få bilderna som man ser så tydligt och som de flesta faktiskt kan namnet på? :) När min dotter var liten kallade hon den dock för Karlaskopan, inte helt fel.

Från Karlavagnen strömmar Guds Vilja in i vårt planetsystem.
Om detta finns att läsa på www.orindaben.com
Kram Maud
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Ok, ska också kolla på länken! tack! 

#7 På engelska kallas den faktiskt för The Big Dipper "den stora skopan"… Hon var lite på rätt tanke där?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
När jag var omkring 7 år och vi skulle flytta för första gången, var jag INTE glad!
Jag minns att jag stod ute på trappan och tittade upp mot himlen (hade lärt mig karlavagnen då, de sju stjärnorna) och såg Karlavagnen och tänkte:
- Jag ska ALLTID komma ihåg att jag har bott under Karlavagnen!
Jag visste inte då att den flyttade på sig hela tiden…. 
Men jag har upptäckt att jag FORTFARANDE bor under Karlavagnen! *fniss*
Med Stjärnljus // Shintaida
# 11 

#11 Gulligt i kvadrat! 

Har en kompis som såg underliga saker i karlavagnen. Brevid en av stjärnorna så såg han en till stjärna som han inte hade lagt märkte till tidigare, plötsligt så började den cirkulera stjärnan tills den försvann in i den. Ett par dagar senare när han kollade på den så tänkte han "Om du nu är där ute så visa dig igen." och plötsligt så blinkade det till mitt i skopan och försvann igen. Kommer ihåg hur exhalterad han var över detta. :)
Tror nog själva dragningen till karlavagnen är att det är den första stjärnbilden som man oftast lär sig, den är lätt och hitta och syns oftast.
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

#11.. Vilket genomgulligt minne du dela med dig av!