Råttans år
I dag börjar Råttans år.
Från den 7 Februari 2008 - till den 25 Januari 2009.
Gott Nytt år på er alla.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Oj då! Där ser man. Gott nytt rått-år på er alla 

*svingar ett glas med isvatten till skål* Gott nytt år! :)

Tackar, gott nytt år själv, får läsa på lite om råtans år, eller är det någon som vet mer?
Berätta gärna :)
Kram
Nej men är lika nyfiken som du…But Happy New Year på er i alla fall!

Gott Nytt rått-År !!!
Rått nytt år då!
Själv är jag råtta.

Jag sprang över det här. Känns det igen Missy? =)
Den kinesiska mytologin betecknar Råttor som kvicktänkta, sociala, känslomässigt intelligenta och ytterligt sällskapliga. En stor passion hos Råttor är att alltid få veta varför, när och på vilket vis allting fungerar. Råttors svaghet är ofta direkt beroende av deras stora nyfikenhet och vilja att utforska allt omkring sig.
Deras äventyrlighet leder ofta till snabba affärer och stora risker. Råttor anses vara mycket vältaliga och talangfulla inom diverse områden, men saker i deras närhet sker ofta för fort och med liten eftertanke.
De sätter ofta allting på spel i livet, både i kärlekslivet och i finansiella delar av tillvaron. En Råtta anses samtidigt vara en obotligt romantisk varelse som aldrig kunde hålla sig till samma partner livet ut, utan ofta hade affärer utanför äktenskapet.
Ofta leder Råttors snabba livsstil till att de är rädda för att förlora vänner, kärlekspartners eller pengar, och de kan därför uppfattas som oseriösa. Råttan är som mest charmerande och optimistisk strax före midnatt i väntan på den nya dagen.
Haha vissa delar stämmer nog rätt så bra, andra inte.
Jag har svårt att tänka mig att människor födda samma år skulle vara så himla lika, men visst man delar ju upp även djurzodiaken i de fem elementen också. Man kan vara vatten-råtta, eld-råtta, jord-råtta, metall-råtta eller trä-råtta och så vidare.
Men nej, jag är mer inne på vanlig Astrologi mer än kinesisk.
I´m a tiger *grrr*
Tigrar är rebeller. De är både färgstarka och oberäkneliga Deras energi och livs kärlek är stimulerande. De älskar att befinna sig i centrum och blir sällan osedda. Tigrar är otåliga och letar alltid efter action. De talar fritt ut hjärtat när de är upprörda och är misstrogna av sin natur.
Trots sitt temperament är de kärleksfulla och tillitsfulla. De har även en stor portion humor. De gillar människor, att bli involverade och är dedikerade till nödhjälp. De letar efter äventyr och i vissa delar av deras liv kommer de att bli rebeller. De påtalar gärna samhällets fel och brister för andra. De stöder protester. Även personer som inte samtycker med en tigers ståndpunkt gillar tigerns sätt att ta en ståndpunkt.
När en tiger är skadad eller ledsen vill den ha 100% support från sina nära. Logik tilltalar dem inte. De vill bli tröstade. De lyssnar väldigt noga på vad du säger till dem men sedan gör de vad de själva vill. De ger aldrig upp!
De kan alltid starta om från början igen.
Människor som är födda under tigerns år har ett super ego. Försök att inte skada deras känslor. De kommer troligen aldrig att förlåta dig. De är romantiska, passionerade, och lekfulla. De är även extremt svartsjuka och vill äga sin älskade. Ifall de inte lär sig att tygla sina känslor kan de få svåra problem. De älskar livet och vill leva det fullt ut. Mycket av det de gör är baserat på känslor. Tigrar ger sig in i nya saker med stor optimism. De är väldigt generösa när du har behagat dem. De är bra värdar och ser till att du blir väl omhändertagen. De är intensiva till sättet och de har en förmåga att inspirera andra på grund av sitt sätt.
Stämmer väldigt bra måste jag nog erkänna.

Fåret är den Kinesiska zodiakens goda samariter. De är förstående, bryr sig om, förstår andras problem och
förlåter dem lätt.
Går arbetar enligt sina egna arbetstimmar. De tolererar inte för mycket disciplin. De blir också väldigt förnärmade om du kritiserar dem. De arbetar inte bra om de är under stress och måste tillåtas att arbeta i sitt eget tempo. Trots detta behöver de någon som håller ordning på dem och talar om för dem vad de skall göra. Om inte kommer mycket av deras talang att bli bortkastad. De hittar oftast någon som tar hand om dem och bryr sig om dem.
Får är tursamma personer. De får ofta ärva. Även i de svåraste stunderna får de alla sina grundläggande behov tillgodosedda. Får får saker deras väg utan att behöva tillgripa våld. De har en passiv uthållighet som driver andra till vansinne. De kommer alltid att vinna över dig genom att de kan konsten att vänta ut dig.
Ett får säger aldrig rent ut vad det är som bekymrar dem. Du måste dra det ut dem, bit för bit. Om du inte lyckas får du tillslut ta till en ren utskällning av dem. De kommer att imponera på dem och de börjar berätta. Får är familjära av sig. De glömmer aldrig någons födelsedag så du måste komma ihåg att gratta dem på deras egen dag. Får oroar sig mycket. De behöver andra människors support och stöd för att liva upp dem igen. Andra behöver tala om för dem att allt kommer att bli bra.
Får har lätt för att spendera för mycket och skall helst undvika att handha pengar. De har svårt för att vara praktiska och skulle helst leva sina liv i lyx. Fula saker deprimerar ett får! De hatar att göra någon ledsen, särskilt dem de älskar. De går hellre runt ett svårt ämne än konfronteras med det eller intar en ståndpunkt i en fråga. Svårigheter är delikata problem att ta upp med ett får. De är för känsliga och överreagerar lätt. Du måste trösta dem ofta.
Romantik är en del av ett fårs liv! Månsken och rosor, ljuv musik och ljusstakar får dem att smälta. De har en tendens att se hela världen genom ett par rosa glasögon. Får behöver vanligen inte arbeta särskilt hårt. Bra saker händer dem helt enkelt naturligt ändå. De behöver ljusa och lufta omgivningar men då kommer att utmärka sig i kreativa jobb. Uppskattning får ett får att lysa upp som ett barn och med rätt stöd kan ett får gå långt i livet.
Berömda Får: Michelangelo, Rudolph Valentino, Mark Twain, Orville Wright
Vet inte om jag håller med om det här… Några saker stämmer, men långt ifrån allt =)

Metall oxe :) Egentligen ska det vara buffel men översätts alltid som oxe, det är lite skillnad på djuren faktiskt så det är synd.
Jag är jordapa, och det är ganska mycket som stämmer faktiskt. Sedan vet ju inte jag hur smart jag är på en skala, som det påstås där.