OT: Det heter negerboll!

Hahahahaha…här kommer jag upp från min lilla vilostund och sätter mig vid datorn och får mig ett gott skratt! Vilket roligt klipp!!
Och han är jäkligt lik en tidig variant av Henrik " Fotbollskungen" Larsson med glimten i ögonen!! Gör det hela ännu trevligare att titta på! Det heter neeeeeger boll, ja det heter neeeeeger boll! Haha.. ( och wajnerbröd) *fniss*

Jag tycker inte det er skojt -

Anledningen till att jag tycker det är kul, är för att det har varit en stor debatt i Sverige om huruvida man ska kalla den lilla bollen negerboll eller chokladboll/kokosboll. Det har varit med hänvisning till att det skulle vara rasistiskt eller inte, och det gick så långt att man började dra upp "finska pinnar" ( kakor) och GB´s glass, jag tror det var Lakritspuck, minns inte riktigt. Det har varit tidningsskriverier och uppståndelse om detta, och det är har bara blivit löjligt tillslut.
Vissa saker kan man dra för långt, tycker jag. =)

I Danmark er det racistisk at sige negerbolle och det er et grimt ord her -
Blä, allt detta tjafs om rasism, om man polisanmäler en utlänning som gör något olagligt kallas man rasist, jag tar inte åt mig av sådant skräp.
Och neger betyder svart. Inget mer, Inget mindre. Man kan säga neger i svergie utan problem.

Smaken e ju som bekant delad… =)
Mjo.. precis som arslet..
Neger är inget rasistiskt i mina öron.
Tyckte också killen har glimten o lik Henke…
grejen e ju just att killen själv är neger…… 
Herregud, negrerna kallar sig ju själva för " niggrer" ju har man ju hört , utan att de menar nåt illa till varann..
Vi härhemma har också debatterat om just vad detta ska heta, och jag röstar själv på chokladboll för min del…
# 0 Ha Ha Ha..Killen hade ju verkligen glimten i ögat när han sjöng om detta infekterade ämne
Härligt att se

Ja, man kan diskutera det fram o tillbaka huruvida det är rasism eller inte. Av vana säger jag negerboll, men om man ska vara helt politiskt korrekt, så heter det ju chokladboll. Det hade varit värre om man sagt niggerboll tycker jag…
Varför inte göra en vit chokladboll som kan heta svenneboll eller vitingboll, så är allt hur världen? Hahah.. Jag har tyvärr svårt att att ta just denna rasismdebatt på fullt allvar… 
HA HA HA..Svenneboll eller vitingboll….DEn var bra 

hehehe svenne boll
Jag säger inte negerboll offentligt då jag vet den allmänna uppfattningen men väl hemma och bland vänner. Det sa vi alltid när jag var liten, det HETER negerboll och inget annat! För mig är ordet lika fult som att säga hallonpaj och som sagt neger betyder svart och säga nåt annat vore ju att förneka att de svarta är just negrer dvs svarta. Men det är ju så. Man får inte säga bög heller även om bögarna själva kallar sig bögar. (Haha, men nu finns det ju inga bakverk (bak-värk *fniss*) som heter bögbollar vad jag vet..)
Kom och tänka på en kompis som skulle handla chokladboll en gång. Bakom disken stod en svart man. Hon sa tyst till sig själv att det heter chokladboll och peppade sig själv för att nu inte säga negerboll och därmed göra bort sig. När han frågade henne vad det fick lov att vara svarade hon att hon skulle vilja ha en chokladneger.
Hon var alltså så nervös över att råka säga negerboll till denna man, att det istället blev sju resor värre. Fy vad hon måste ha skämts ögona ur sig.
Men gud jag trodde det var Henke Larsson…haha, tänkte att nu har det slagit över nånstans, fått en fotboll för mycket i bakhuvudet eller nåt.
Vad betyder Blatte på danska? En gång när jag var i Köpenhamn såg jag ett Café som hette just Café Blatte och tänkte att sådär skulle det aldrig få heta i Sverige och har grunnat sen dess på vad Blatte betyder på danska. Solar du kanske vet?
Jag säger inte heller negerboll, jag gillar inte heller det ordet.
Tycker det är bra att man tänker till hur man uttrycker sig. Ett tag var alla ett tag helt vana med ordet hora, så knappt någon lyfte på ögonlocket längre.
Nu skickar jag min världpremiärlänk till er, med samma kille som sjunger en liten truddelutt…

Snygg kille och bra sång…. *gillar*…
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Ni MÅSTE också se och uppleva denna unga konstnärssjäl!
Jag har inga ord…

går in och kikar

Fascinerande…. Vackert…. *ryser*…
Nu vill jag höra jubel från massorna, när jag också kan skicka länkar! Jag är stolt och glad som en höna!
Ja visst är det en rysare, Lionadh!

oj oj oj oj oj jag rös när jag såg detta wow jag finner inga ord för en gångs skull så har jag inga ord och det säjer väldigt mycket oj oj oj wow

Nu säger jag god natt till sajten.
Ha det gott alla på UJ! Må kosmiska visioner svepa fram över er alla….
Kram Maud 
Eller huuuuur, Kalle….de orden finns liksom inte ännu!
Åh gonatt vännen och sov underbara kosmiska drömmar!
Jag använder inte ordet heller,
men jag tycker killen är underbar som har just den distansen till sig själv och det är eftersträvansvärt just den egenskapen!!
Mariann

#16 Blatte är ett samlingsord för folk som inte är nord-europeisk. Motsatsen är svenne. Det hade absolut inte funkat i Sverige att starta ett café med det namnet. =)
#28 Ja jag vet vad det betyder på svenska, men undrade vad blatte betyder om man säger det i Danmark eftersom jag såg ett café som hette Café Blatte i Köpenhamn för längesedan. Tänkte att det kanske betydde blöt eller nåt. 

Cafe Blatte har jag aldrig set - jag vet inte hva ordet blatte betyder -
men Cafe Latte har jag set flere gånge -
och latte betyder jo kaffe med halv mjölk -
det er hva jag vet om det -
kram
Solar

Men det är väl inte så konstigt att inte VI tycker att ordet neger är särskilt laddat, vi är ju förskonade från det som svarta utsätts för just i negerns namn! Att vi finner debatten oviktig och kanske till och med löjlig handlar väl snarare om bristen på vår förmåga att sätta oss in i det långvariga förtryck som faktiskt är kopplat till ordet neger.
Jag har inte heller problem med ordet negerboll men av respekt för de som piskats och plågats under ordets inflytande skulle jag aldrig använda det längre!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#31 Jag har inte problem med ordet neger för att jag inte är en person som dömer människor efter färg, läggning osv. Neger/negros ett folkslag INGET skällsord! Egentligen skulle man ju då inte få säga jude heller. För vad judarna varit med om är inte heller så vidare trevligt, men likväl är de judar och det kallar vi dem. Tror att ganska många kallare sig själva för negrer också. Det är vad man lägger för innebörd i ordet som betyder nåt och jag kan inte rå för att vissa tycker det är laddat, men som sagt nu säger jag inte det öppet, på stan etc. Och skall jag vara helt ärlig (och det skall man ju
så anväder jag det i princip aldrig överhuvudtaget, äter nämligen inte sånt fett. Trist att vissa ord och symboler får en helt annan innebörd för att några få missbrukar det. Se på hakkorset till exempel. Det är ju en symbol för solen egentligen, men hur många vet det?
Solar: Ok, tack…hehe ja latte vet jag vad det är….

Nej det var precis det jag menade, vi här i vårt genomvita västsamhälle förstår inte vad ordet neger innebär för de som hånats och förnedrats med detta ord i århundraden. Att vi säger att vi inte lägger något i ordet betyder inte att de som enbart fått hört det i hatsammanhang inte far väldigt illa av att det används.
Jag tycker nog inte att jude är jämförbart, "negrer"sågs ju inte som människor ens utan som boskap som skulle behandlas som annan boskap! Skillnaderna är enorma och med tanke på ordets historia går det tyvärr inte längre att avdramatisera det genom att säga att det betyder svart, det har inte längre enbart den betydelsen!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.