Utomjordiskt iFokus

Utomjordiskt

Etikettutanför-ämnet
Läst 3012 ggr
[Mariann]
1

Talet 7

http://www.annagranberg.com/sid_o.htm

Detta nedan är saxat därifrån.

Det heliga sjutalet

Universums talsymbolik kan ofta relateras till Bibeln. I exempelvis Hesekiel, Daniel och Uppenbarelseboken finns flera astrologiska och numerologiska symboler. Ett tal som erhåller en alldeles speciell betydelse är talet sju, som förknippas med Saturnus.
Vi kan i den heliga skriften läsa att livet går i sjuårsperioder, vilket stämmer förbluffande väl med Saturnus utvecklingscykel. Vart sjunde år bildar Saturnus dynamiska vinklar till den position planeten hade vid vår födelse, och markerar därmed kännbara brytningsfaser i våra liv. Man kan säga att varje sjuårsperiod inleder en ny fas där vi mognar och ser tillbaka.
Talet sju återkommer ofta i Bibeln som ett heligt tal. Vi kan inte bara läsa om "sju svåra år" utan även om:

De sju sakramenten
De sju bönepunkterna
Jesu sju ord på korset
De sju ärkeänglarna
Bokrullen med de sju inseglen
Jubelbasuner sju gånger vid Jeriko på den sjunde dagen, och
Den sjuarmade ljusstaken, för att bara nämna några exempel.

Vidare talar man om världens sju underverk, och vår vecka är uppdelad i sju dagar. Vårt solsystem innehåller sju planeter som är synliga för blotta ögat, inklusive solen och månen. Vissa religionsforskare menar att den heliga ljusstakens lampor (den hade sju oljelampor, inte ljus i vår mening) symboliserar de sju planeterna med solen i mitten!

Den sjuarmade ljusstaken. Relief från Titusbågen i Rom där det heliga sjutalet manifesteras. Förebilden stod i templet i Jerusalem fram till år 70 e.Kr.

En annan intressant reflektion är att regnbågen, som enligt Bibeln symboliserar Guds förbindelse med människorna, innehåller sju färger och att även tonerna i C-durskalan är sju till antalet.
Pythagoras hade redan 500 år f.Kr. ett system för färger som han använde terapeutiskt. Han talade om "sfärernas harmoni", där de sju färgerna, tonerna och planeterna kopplades samman. För att förnimma Guds närvaro måste man finna det oändligt stora i det oändligt lilla. Som ovan - så nedan, sade Pythagoras.
Arkeologiska och antroposofiska studier visar att även de gamla egyptierna och kaldéerna var väl insatta i talens och färgernas symbolik. Vid utgrävningar har man till exempel funnit ett färghealingtempel, som hade sju våningar i sju olika färger för sju olika planeter! Och vart sjunde år ger sig då Saturnus tillkänna för att erinra oss om detta magiska tals inverkan på våra liv.

[Mariann]
0

dvs när man är 7, 14, 21, 28, 35, 42, 49, 56, 63, 70  år osv.

Lionadh
0

#1 Oj, javisst, jag fyller ju 49 i sommar… Ett år med en sjuårsvändning…

I mitt liv har jag upplevt klara vändpunkter just vart sjunde år. Nån fler som känner igen detta?

Kram Maud Glad

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

nera
0

Ja, detta är intressant. Skrattande Jag har också läst om detta med att man vart sjunde år, går igenom någon sorts förändring. Tittar jag på årtalen du skrivit i inlägg # 1 Marianne, så visst har det varit en hel del förändringar i mitt liv just vid dessa tidpunkter. På både gott och ont Glad

pson
0

Är det bestämda förändringar vid de olika talen, eller hur funkar det? Mitt tal är ju med  =)

Gahella
0

Och så har vi / fysiska chackran. Jag upplever mer 7:an som något ska fulländas, för mig är mer 9:an något som avslutar. Om ni förstår vad jag menar ?

[Mariann]
0

Jag är ju nada kunnig i astologi och planeterna.. men det har ju med  Saturnus o göra… så man får kanske kolla vad Saturnus står för

jag tyckte bara den var kul texten och snakcket med 7 års perioder har jag hört många gånger.. det är nog vedertaget i vetenskapen också…

Lionadh
0

Som jag fått det förklarat för mig så stannar man sju år i varje chakra; 0-7 år i baschakrat; 7-14 år i sacralchakrat; 14-21 år i solar plexus; 21-28 år i hjärtat; 28- 35 år i halschakran; 35-42 år i tredje ögat och sist 42-49 år i kronchakrat.

Tiden emellan används för integration av de nya områdena i livet som aktiveras av varje chakra.

Fritt ur vediska källor.

/Maud

Gahella
0

Va intressant, men vi som är 51 år då?

Inanna
0

Hm… Känns som om jag varit harmonisk när jag varit 7, 14, 21 osv… Som om turbulens och omkastningar snarare skett mitt emellan dessa tal, dvs när jag var 11, 18, 25, 32…

Kan det vara så?

Lionadh
0

#8 När man är äldre än 49 så är det hela tiden kronchakrat och att integrera andligheten som man sysslar med…

#9 Visst kan det vara så. Mognaden kanske började då för dig?

Gahella
0

Ja Lionadh, det tycker jag verka stämma.

[Mariann]
0

Då får jag vänta ett år till då på andlig mognad *LOL*

om den alls kommer *fniss*

Glad Mariann

[Mariann]
0

Det som också är intressant i länken är att vid 28-30 års ålder så sker det något p.g.av Saturnus…. allt det som hon skriver i denna länk jag lagt in är mkt intresant..

Glad Mariann

Gahella
0

Det stämmer också Solis, Saturnus är fadern, den stränge läraren.

Själv blev jag övergiven av min kille med en 2-åring och var samtidigt gravid, han flyttade ihop med en annan tjej. Boken "Älska dig själv", kom som en skänk från ovan, den blev min bibel kan man säga, hade nog rasat ihop mer utan den.

Lionadh
0

Om jag minns rätt så tar en Saturnuscykel sju år…

[Mariann]
0

shit är jag å cyklar igen med alla dessa planeter… ska kolla.. om det nu hjälper;)

[Mariann]
0

Aaaha… Saturnus gjort sitt omlopp vilket tar 28-30 år… i horoskopet… sedan har den de där 7 års cykler OCKSÅ!

Tuva-Lena
0

Vad intressant! Sjuårscyklerna stämmer för mig, och nu ägnar jag mig åt andligheten som sagt.. Vistas mycket på övernaturligt så det stämmer nog det där.. Glad Kul att du tar upp det Ave-Solis!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Ewerhof
0

#14 Saturnus energier upplevs som sträng auktoritet av den som bromsar sin utveckling, som hindrar flödet, kan man säga. Den som villigt tar till sig information upplever Saturnus krafter som strukturerande och mer som en mentor.

Oj! Jag fick nog till det som en pekpinne till dig, men det var inte meningen! Jag kom bara att tänka på att Saturnus så ofta är missförstådd av många. (trasslade jag till det nu?)

Gahella
0

Ewerhof,Nej det stämmer bra på de som är mer andligt medvetna, det var inte jag då. Detta var viktigt för mig att råka ut för, jag blev ordentligt omruskad, hittade den andliga vägen mer ,och växte själv med en styrka jag inte visste att jag hade!

Idag lyssnar jag mer på mig själv, att hitta ett slags strukturerat flyt, att inte längre kämpa mot.

[Mariann]
0

#18 varsågod.

Tycker egentligen astrologi är mkt intressant, jag hade önskat jag kunde tillbringa lite tid och studera detta ämne. Men jag få nöja mig med det jag lär mig på vägen. Flört

GladMariann

[Mariann]
0

Man kan också se tydligt dessa 7 års cykler på barnen… Det sker verkligen saker kring dessa åldrar 7  14

man hade fått en djupare förståelse omkring utvecklingen om man hade satt sig in i astrologin.

Men jag fördjupar mig i annat ju… var sak har sin tid,  återigen…

Glad Mariann