Utomjordiskt iFokus

Utomjordiskt

Etikett: upplysning
Läst 1681 ggr
pson
0

Om du vill lyckas

"Om du vill lyckas
med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste du först finna henne där hon är och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv,
när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör,
men först och främst förstå det hon förstår.
Om jag inte kan det
så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
beror det på att jag är fåfäng och högmodig
och egentligen vill bli beundrad av den andra
istället för att hjälpa henne.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå att detta att hjälpa andra
inte är att vilja härska utan att vilja tjäna.

Fiskat från internet

nera
0

Mycket kloka ord tycker jag!  Så sant så sant..Skrattande

pson
0

Det var någon som sa: man kan leda en häst till vattnet, men inte tvinga den att dricka…   det är ungefär samma sak som i #0 texten…   =)

Gahella
0

Ja, det där stämmer bra. Det var så jag jobbade på den berömda bloggen jag var förut på. Att först stå och känna där de var, för att senare ta nästa steg. Detta har även hjälpt mig med det obearbetade jag hade. Och nu ,när jag går in kollar läget där ,så märks det skillnad. De tankar jag seedade, men framför allt en helt annan attityd. Nu tilltalar de varandra med respekt och lite med en glimt i ögat. Upplever att det har blivit mer vi- känsla, det är inte lika stort fokus på bloggägaren på samma sätt längre. För han gör större nytta nu med mindre egoGlad

nera
0

Vist är det så..jag har själv haft häst så jag vet…Glad men det var en bra jämförelse i a f du kom med Skrattande

Solar
0

Ja det er en bra sanning -

pson
0

#4  Då vet du med all säkerhet att ordspråket är rätt!   =)

[Mariann]
0

Så sant som det är sagt!  Glad

Det är Sören Kirkegaards kloka ord…

#2 Man kan visa/leda till vattnet, men dricka måste man ju vilja göra själv…. det kan ju ingen tvingas till… riktigt ser bilden med hästen… Skrattande

[Mariann]
0

http://www.to-life.se/fil_frihet_existentialismen.htm

lite om Kirkegaard, finns säkert mer å söka….

Hoppfull
0

Tänk så många som verkligen skulle behöva förstå detta :) alla de som utgår ifrån att det de själva vet är en absolut sanning… för alla… överallt och jämt :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

#9 Så sant.  Glad

(sitter här med frukosten… te o macka, snart kallar jobbet)

Sanningen, tror jag vi alla tror vi har funnit. dvs sanningen för just denna period, sedan hur lång perioden är vet man ju aldrig… en dag… några år… ett liv… flera liv…

vi alla håller väl "fast" i den sanning man upplever sig uppfattat, så länge man behöver den… antar jag..

Sedan ska man ju inte tro att man har den absoluta sanningen den har ingen…. iaf ingen här på Jorden… Flört

Lionadh
0

Ett underbart citat… Har nån läst boken "Antingen eller"? Han sa också: "Man ska tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin."

Viktigt att möta människan där hon är… Och man kan peka på Vägen, men inte tvinga fram viljan att vandra på den…

Mer om honom här

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ren_Kierkegaard

Kram Maud

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Hoppfull
0

Jaa och så tycker jag en sak till… nämligen att min väg är just min… jag kan och ska inte förvänta mig att min väg ska eller kan vara någon annans väg. Alla måste finna sin egen väg och att tillåta andra ha sina egna upplevelser utan att försöka förändra dem är avgörande för den fortsatta vandringen! Tror jag alltså. Man kan förstås komma med välmenande tankar kring saker men det är ändå oerhört viktigt att låta varje människas enskilda upplevelse ha sin rätt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

nera
0

# 12 Så sant, så sant!! Klokt sagt Skrattande Alla har vi våra egna vägar att gå i våran egen takt Flört