Utomjordiskt iFokus

Utomjordiskt

Etikettfrågor
Läst 1097 ggr
Ayena_old
0

Religionerna

Här kommer en text som jag har lagt in på min hemsida, mina tankar om religionerna.

RELIGIONERNA

Är religionerna nödvändiga?

Nej, de är inte nödvändiga i den form de har. Däremot har de haft ett ursprung som bygger på att Gud ville berätta om den sanna vägen för människorna. Han talade till en del av människorna, bland annat Jesus, Buddha, Muhammed och Moses. Men när deras ord skulle vidarebefordras till folket hände där något som inte var meningen, nämligen att människorna tog tillfället att genom makt styra vilka ord som skulle skrivas ner respektive inte skrivas ner. Här skapades då regler och förhållningssätt som byggde på människornas rädsla för Gud. Till exempel har vi ju läst i Bibeln att Gud straffar de människor som inte gör på ett visst sätt. Villfarelserna på att vissa saker skulle vara synd skapade alltså dessa regler. Naturligtvis var detta ett sätt för "överheten" att få pli på folket och genom förtryck skapades det många regler och förhållningssätt som ställt till många stora problem, dels för individer och dels för folkgrupper genom tiderna.

Låt oss ställa frågan - hur blev religionerna till? Vi går tillbaka till den tid vi var primitiva människor. I vår natur finns ju de fyra elementen som styr - vatten, eld, vind och jord. Var och en av dessa element besitter enorma krafter och detta såg ju de första människorna. Naturligtvis blev de rädda och gjorde föreställningar om att det låg något bortom den mänskliga tankeförmågan som alstrade dessa krafter. De visste ju ingenting om att vulkaner och jordbävningar kommer från jordklotets levande inre, att åska och blixtar berodde på elektriska urladdningar. De visste inte  heller att elden kunde kontrolleras från början. Därför satte de namn på var och en av företeelserna för att blidka dessa krafter. De trodde att om de offrade vissa saker vid vissa tillfällen så skulle krafterna (som de gjorde till gudar) vara vänliga mot dem. Så småningom tog gudarna mera mänskliga former och fick bilder. Människorna utvecklade också olika föreställningar på gudarna beroende på var människorna bodde och hur den naturliga omgivningen tedde sig.

De primitiva människorna förstod ju inte att alla var en del av naturen, av krafterna, av Universum. Därför ansåg de sig avskiljda från naturen, krafterna och sina gudar.

Så småningom lyckades Gud få kontakt med vissa individer för att människorna skulle förstå att det bara fanns en skapare, att allting var ett och samma. Vi känner en del av dessa kontakter via vår Bibel, Koranen och andra heliga skrifter. Men något gick snett på vägen när budskapen skulle föras fram. Det var människans maktbegär som ställde till detta!

Man kan ju spekulera i varför människan vill ha makt och kontroll. Svaret är - rädslan. Rädslan för att livets nödvändigheter inte räcker till för alla, därför gäller det att roffa åt sig bäst man kan, skapa lagar och regler så att folket hålls "på mattan". Man använde Guds straff som skrämselpropaganda.

Men nu måste vi fråga oss:

Skulle Gud skapa en tillvaro där inte resurserna räckte till för alla och en var?

Sug på den frågan en stund!

Våra tre stora religioner, kristendomen, judendomen och islam, är ju överens om att det bara finns en Gud.

Och ändå håller vi på att döda varandra i Guds namn!

Är det inte på tiden att vi stannar upp och tänker efter en stund? Religionerna skapades för att människorna "behövde" vissa ritualer, vissa levnadssätt för att tillfredsställa Gud/Allah. Religionerna skapades för att människorna skulle kunna bygga upp en maktstruktur och skapa en hierarki i helighet. Ju heligare vi är desto mer makt får vi!

Allt detta är lögn - vi behöver inga religioner!

Alla människor har Gud inom sig, ingen människa är heligare än någon annan! Detta är sanningen! Detta var vad Jesus ville säga, men hans ord har blivit förvrängda och missförstådda.

Du säger kanske här att "religionerna behövs, de skapar gemenskap". Ja, det är rätt. Men de skapar bara gemenskap för dem som är inneslutna, andra utesluts och kanske till och med fördömes. Så länge vi människor indelar oss i grupperingar kan vi aldrig leva i fred.

Vi människor måste lära oss att alla är en, vi alla är samma - vi behöver inte söka oss till religionerna för att känna gemenskap, en gemenskap som egentligen är falsk och full av förhållningsregler.

Denna kommentar har tagits bort.
nera
0

Tack snälla Ayena för kloka ord , och att du hjälpte mig att förstärka mitt eget inlägg  som jag försökte få till och säga ungefär samma sak i. Tack för att det är flera än jag som har samma uppfattning om vad " religioner" är! Har inte kunnat sagt det bättre själv .  Kram på dig Skrattande

Lionadh
0

Som jag ser det har alla religioner ett syfte. De har del i att föra utvecklingen på jorden framåt. Att det är viktigt att mötas över de olika religionernas gränser är ju självklart, men inte för alla. Jag säger som fader Max Mizzi: "Inter-religious dialogue is a necessity for peace.

Kika gärna på hans artikel om detta på

http://www.assisimission.net/uk/dialogue/dialogue.htm

Han är helt fascinerande att lyssna på! Precis som H.H. Dalai Lama är det.

Pax er bonum! Maud

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Solar
0

Asger Lorentsen har skrevet en bog som hedder : * Den Nya Verdensimpuls * den bok handler om den nya verdensreligion som vil komma her i Vattenbärerens Tidsalder -

ret interessant - det hela er forudsagt av Alice Bailey via Tibetaneren -

kram

Solar

Lionadh
0

#4 Instämmer i kör om att "Den Nya Verdansimpuls" är en bra bok!!! Det är synd att inte Asger Lorentsens böcker översätts till svenska, de skulle fylla sin plats för oss här i Sverige också, tycker jag.

Men nån kanske känner sig dragen till hans böcker och vill pröva att läsa dom på danska? Inte alls för svårt, tycker jag.

Kolla gärna http://www.saxo.com/author/asger-lorentsen

Förlaget skickar gärna till Sverige.

Solar
0

Hi hi jag tror at vi her i Skandinavien må klare os och läre os de 3 sprog (inte så svärt) - så vi kan läsa och forstå verandra -

det er jo ligesom den energi der er i den nya tid -

kram

Solar

[Mariann]
0

#6 generellt har svenskar svårt för danska, ytterligare ett motstånd som ska övervinnas….

Lionadh
0

#5 och #6 Om man är tillräckligt intresserad tar man sig över de trösklar som finns.

Så var det för mig när jag läste A Course In Miracles 1989. Pröva på DEN engelskan så förstår ni vad jag menar! *asgarv* … tycker fortfarande att det är en bra bok… och tänker INTE läsa om den på svenska….

Ayena_old
0

#2 - Jag kände genast att det var just detta du ville säga. Jag tror att vi är många som känner och upplever detta just nu!

Lionadh
0

#9 Vad bygger den känslan på?

Solar
0

ja man kan sige at tiden arbetar for at vore 3 sprog skal blive til et sprog -

alla dialekterne i Danmark er på väg ut - och den tendens er der i Sverige och Norge också -

så näste skridt er at forena dom 3 sprog -

ja det kan ske ved f.eks. at Danmark Norge och Sverige blir til et genom en konføderation så vi står stärkere i EU och i verden -

vi måste komme ihåg at Jordens hjertechackra skal høres och hjertechackraet er i Skandinavien nu -

men det er nok en lang utvickling tror jag -

kram

Solar

Lionadh
0

#11 Jag skulle välkomna den utvecklingen! Har alltid haft ett gott öga till Danmark, och halvnorsk är jag ju som jämtlänning…. Flört

[Mariann]
0

Vi är några som känner oss mer som scandinaver…

jag måste säga att #11 låter som musik i min öron….

Ayena_old
0

#10 - Be mig inte analysera mina känslor, de bara dyker upp!

Ijin
0

Religon är i grund och botten en bra sak, avsedd för att styra upp människor och ge lagar, även hopp om framtid osv. Dok har makten korrumpterats med tiden…

Lionadh
0

#14 Då omformulerar jag mig. Varför tror du att det är vanligt med negativa känslor kring religion? Känner du/ni dig/er drabbad/e eller delaktig/a?

Nu hoppas jag att det blev mer allmän fråga.

Ayena_old
0

# 16 De negativa känslorna beror naturligtvis på det faktum att religionerna har ställt till mycket elände om vi ser 2000 år tillbaka. Exempel har ju varit alla krig om vem som tror på rätt Gud. Speciellt aktuellt är detta idag i mellanöstern mellan Israel och Palestina.

Behöver jag förklara mer?

Personligen har jag inte blivit drabbad, inte i detta livet.

[Mariann]
0

#17 MÄNNISKORNA har ställt till mkt elände!

Ijin
0

#18 sant=)

Solar
0

Ja vi måste ha sandheten frem med religionerne -

religionerne skabtes av Mestrene rena och fina -

och blev forvanskede/ødelagt av menneskene -

Lionadh
0

#17 Jag sällar mig också till den uppfattningen att det är MÄNNISKORNA som förvanskat det som varit avsett som en öppen väg till Gud (såsom vi förstår honom/henne).

Sina tolkningar har man, som jag ser det, också ett ansvar för.

Jag ser människan som ansvarig för sin Själs utveckling och tycker inte att generaliseringar som att lägga skulden på samhället, politiken eller religionen är en giltig bortförklaring.

Vi är alla ansvariga för det vi skapar omkring oss.

Jag ser mig som en delaktig medskapare och inte som ett offer.

[Mariann]
0

#20 o#21

Precis! Glad 

gillar det där med delaktig medskapare…

Ayena_old
0

Jo men då är vi överens. Det är just detta jag menar även om jag inte använder samma ord!