Utomjordiskt iFokus

Utomjordiskt

Etikettutanför-ämnet
Läst 1260 ggr
nera
0

OT: Om min "allergi"

**

En rimlig förklaring till min " allergi" mot religionen!!!

**I och med mina egna kommentarer i Ave-Solis inlägg häromdagen så vill jag med detta inlägg bara lägga ut en rimlig förklaring varför jag säger att jag är " allergisk" mot religioner. Det är inte för att jag känner mig direkt " blockerad" utan jag tycker detta är en rimlig anledning för att  välja att ta avstånd ifrån allt vad religioner heter. Jag ser det mer som att jag gör ett eget val här , som Ärkeängeln Michael talar om i Månadens Energier, att vi skall göra. ( Egna val alltså, som känns  rätt för en själv ) Och detta val känns rätt för just mig ! Jag väljer att ta avstånd ifrån religösa regler, dogmer och att man måste beté sig och vara och göra på ett visst vis, för att tro att man ska bli " ett med Gud"….

Jag menar inte med detta skriveri, att som jag tänker nu , är rätt för nån annan, utan detta är helt och hållet mina egna ord på tankar och värderingar. Jag har heller inte blivit " itutad" detta, utan detta är bara mina egna upplevelser och erfarenheter som jag har gjort om religionen. Detta är heller ingen " predikan", näej, det får prästerna stå för…

Men å andra sidan, så är ju det ju meningen, att det bakomliggande syftet med en religion ska ju vara god. Vilket det inte är alla gånger tyvärr . Det är ju bara det att människan genom tidernas gång, förvrängt budskapen som religionen fört med sig, och lagt in både rädslor och skrämseltaktik i eget syfte, för att hålla " kontroll " på människorna/ folket.

Om man till attt börja med tittar på vart de flesta kyrkor är placerade, så ligger de oftast på gamla offerplatser som " Hedningar" hade förr, innan Kristendommen på 1000 - talet (OBS!! Läs Religionen, inte Kristusmedvetandet !! ) kom och slog klorna i folk. Så det kan ju tänkas att det ligger en hel del energi kvar på dessa platser, som man kan uppleva även inne i dessa kyrkobyggnader. För platsbelägna energier, ligger kvar i luften oavsett vad som än byggs på platsen efterråt. ( enligt min egen uppfattning..)

Sedan så har ju människor i alla tider uppsökt en kyrka i ett andligt syfte ( oavsett tankegångar eller religion) så då samlas ju ganska mycket andlig energi också i kyrkan. Och den energin är ju oftast god. Så av den anledningen så kan man ju tycka om att vara i en kyrka, för man känner fina energier, utan att vara religiös. ( Utan att gå på gudtjänst eller nåt)

(För min egen del, så är jag väldigt fascinerad av gamla byggnader överhuvudtaget. Så även gamla kyrkobyggnader )

Vissa präster har ju också genom tiderna försökt påverka och " skrämma" människorna i sina predikningar om djävulen och satan och hans moster ( skämt .. ) och ditten och datten.. Allt för att få ha " kontroll" på folket! Prästerna har ju hotat folk genom tiderna, så som att man " måste" tänka, säga eller göra si eller så, annars så blir vi sända raka vägen ner till glödheta helvetet…..

Men för mig finns det inget " helvete " . Finns det ett " helvete " så är det då helvetet som vi redan lever i här på jorden. Himlen kan man ju kalla för andevärlden om man vill. Och dit i denna dimension, kommer ju de flesta då de "dör" . (Gissar jag på…)

Varför jag kallar livet på jorden för helvetet, baserar jag på att människan varit rätt " trög" och inte fattat alls verkar det som - vad kärlek till sina medmänniskor är för nåt och går ut på…. Titta bara på hur vi har förföljt varann genom tidernas gång, p g a fixa idéer som t e x Kyrkan ( läs Religionen) haft för sig. Även diktaturer av olika slag har ju hållit på med massutrotning och så hade vi ju slaveriet på 1700 talet..Det förekommer sorgligt nog massmord/ utrotningar, och slaveri på visssa folk och kulturer nu med, fast under andra omständigheter bara…(Politik och Religion går ofta hand i hand…..)

Ta bara det här med " Häxeriet" som härjade på 1600 talet! Hur många stackare fick inte sätta livet till, för att kyrkan fick för sig att bli rädda för " spökhistorier" och påhitt som inte ens existerade på riktigt !!! Man kunde bli utpekad som häxa helt utan anledning, sen fick man antingen ett straff (om man hade tur och inte blev bränd på bål ) som att t ex " stå kyrkoplikt" eller "stå uppenbar skrft" vilket betydde enligt 1686 års kyrkolag, att man skulle skrifta sig inför präst. Det betydde att man bekännde sina synder, och erhöll därefter vanligen absolution- d v s förlåtelse, frikännande.

Men tänk er själva, att behöva bli tvingad att erkänna något som du varken sagt eller gjort , bara för att få behålla livet!!! Bara för att människorna var rädda och trodde på tomma sagor och sägner…( Min källa jag har här ang kyrkolagen, har jag fått tag i genom min släktforskning jag sysslar med.. Där finns mycket information att tillgå om hur det gick till förr i kyrkan, och hur prästerna skrev i kyrkböckerna bl. a.)

Reinkarnationen t . ex togs bort ur bibeln under medeltiden ( tror det var runt 1500 talet ? ) när den skrevs om , just för att annars så kunde ju mäniskorna tro att de kunde få beté sig hur de ville, för de skulle ju i a f komma tillbaka till jorden sen….Så det ströks. Man fick inte tro på reinkarnation!

Alltså, ännu ett Religionens påhitt anser jag , BARA för att få ha KONTROLL på folket såklart !! Bibeln överhuvudtaget anser jag är ju så snedtolkad, och jag tror personlgen att högst 20 % är "orginalsanning" av det som står i bibeln. Den har ju skrivits om så många ggr, och av alla personliga tolkningar som blivit, och den har ju även skrivits om från olika språk, så kan det ju inte annat än bli fel då…

Ta bara det här med Islam, deras Koran måste ju också vara rätt missförstådd och feltolkad, eftersom de som går efter Koranen fått för sig att kvinnan är inte mycket värd!! Jag tor inte att deras orginal- Allah hade den baktanken ifrån början med Koranen! Det är ett mänskligt påfund, som alla andra konstiga regler och idéer man kan ha inom religionens värld.

För att inte tala om alla " självmordsbombare" som dör i " Guds namn"!! Jag tror definitivt inte att det finns nån "Gud" som vill att nån ska frivilligt spränga ihjäl sig i en folkmassa och döda oskyldiga människor, och sen skylla på " Gud"!! Näej, det där köper jag inte tyvärr.

Buddhismen har ju även de sina dogmer och regler, som t e x bl. a att du måste raka håret, man måste gå i skynken och sandaler. Man måste gå till ett speciellt typ av tempel att gå till för att be. Man måste ge gåvor till Buddahstatyer osv, osv. Ja, alla religioner, så har de sina egna regler och påhitt för att få vara medlem, sådant som jag så gärna vill vara utan.

Dessa regler och dogmer tilltalar inte mig personligen i a f, utan för mig så finns den universella kärleken som kallas " Gud" inom mig, och där finner jag den bäst, i mina egna upplevelser. Alla religioner har något bra i sig såklart , och väver man dessa samman, utan dogmer och regler, så kan det bli något bra utav det hela är min egen uppfattning.

Jehovas Vittne ska vi inte tala om. De skrämmer ju skiten ur folk, och mjölkar sina medlemmar på pengar. och att försöka gå ur en sådan sekt, det är ju tydligen bara att glömma… Det fick man ju erfara på progarammet " Uppdrag granskning" vid ett tillfälle…

Det ska väl vara meningen också att präster skall vara ett föredöme för Kärleken, eftersom de tjänar " Gud "?? Eller har jag uppfattat det hela fel ? I den Teosofiska utbildningen, ska det väl självklart ingå tycker man , att man skall älska och respektera sin nästa? Men gör de verkligen det prästerna , när de lever i religionens värld ?

Näej, prästerna är tyvärr inte ett dugg "bättre" än vilken annan människa som helst! Vad gör prästerna då? Jo, de smutskastar varann, hittar på konstiga regler och fördommar om än det ena än det andra. De ratar Homoäktenskap! Men Hallå, det är ju för sjutton KÄRLEK det handlar om! Två människor som älskar varann!! Vad gör det att det råkar vara av samma kön? Respekterar man kärleken då? Låter inte så för mig. ( Gud = Kärlek..eller….???? ) Vissa manliga präster de accepterar  inte kvinnliga präster! Var är kärleken till sina medmänniskor där då som präst, oavsett kön?

Sen har vi ju de här herrarna som sitter i Vattikanstaten i Rom på sina " höga hästar". Hur " kärleksfulla " är de då som man fått höra utför incest bakom kulisserna på småpojkar de har där?? ( De fick betala ett jätteskadestånd till några amerikaner av att p g a detta uppdagades.. ) Är det ytterligare ett sätt att visa kärlek på eller???

Nä, listan kan göras lång vad gäller religionen och dess hycklande värld måste jag få säga, vad anbelangar min egen åsikt.

Men jag ska säga också att det finns även BRA präster, som har ett sunt förnuft . Ta Ma Oftedal t ex. Men vad hände med henne då? Jo , hon blev utfryst av " sina egna", p ga oliktänkande mot vad detta inskränkta " blockerade" tänkande som teosoferna oftast har. Så visst finns det hopp om bra präster. Helt klart! De är bara så få ännu….

Jag har inget behov av att gå till kyrkan, eller vara med i någon andlig förening eller sekt för att vara andlig. Jag kan lika gärna sitta på skithuset, eller befinna mig i stort sett vart som helst för att känna andlighet. Den finns inom mig, inte i nån lokal eller förening, eller plats eller i nån fanatisk andllig ledare.

Jag har egenhändigt träffat Jesus Himself i mina meditationer, och även andra upphöjda mästare med, men inte springer jag runt med tindrande ögon och ropar " Halleluja" med armarna i högan sky för det. Nej, jag väljer att spara dessa fina upplevelser, för att ta sen fram mina alldles egna " Gudomliga upplevelser" i stunder då allt känns nattsvart, och man vet varken ut eller in. DÅ, kommer dessa fina minnen och egna upplevelser väl till pass att lätta opp tillvaron för mig , och jag hamnar i en bättre riktning i livet. Jag försöker även att vara en hygglig medmänniska, och försöker ha stor empati för mina medmänniskor, så gott jag kan och förmår. Trots att jag väljer bort religionen….( Detta är mina val såklart : )

Jag vet också att alla människor behöver komma till insikt om saker och ting i sitt liv i sin egen takt, utan att bli påtvingade något sorts " tänkande" i någon form. Men för det så är det bra att det finns olika utbud i dagens läge att välja på som man kan söka sig till för att komma tilll " upplysning" för sin egen del. Men dessa " vägar" är ju oftast ett " redskap " bara, för i slutändan så är det bara du själv som måste göra " grovjobbet" inom dig = )

Och det är såklart bra att ha en " tro" , så länge den inte skadar nån annan!!!

Vänligaste hälsningar till er alla från Nera = )

shintaida
0

(J)amen Flört, Du, Nera…..Du har satt pränt på det som jag har funderat på! Tack för att jag slapp skriva det!

För jag har inte vetat hur jag skulle formulera mig.

Jag håller FULLSTÄNDIGT med Dig…speciellt att helvetet finns här på jorden.

Jag tror att man måste gå igenom den här "skärselden" innan man kommer till himmelriket (andevärlden).

Tack för bra läsning och bra inlägg, tycker jag!

Med Stjärnljus // Shintaida

BranDuir
0

*S*…det är ju inte religionen i sig som är det farliga…det är fanatikerna som utövar den och gör vad som faller dem in   IGuds namn"….se bara på imamerna i den muslimska världen…eller de gamla prästerna som som stod och osade svavel….

min allergi är mot fanatiker i alla dess former!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

pson
0

Jag håller med Shintaida, mycket bra inlägg och åsikter som stämmer med mina egna.  Tack för att du delar med dig, nera !  =)

Solar
0

Tack for bra inläg Nera -

Jag er enig med dig -

kram

Solar

pson
0

Jag kan lika gärna sitta på skithuset, eller befinna mig i stort sett vart som helst för att känna andlighet.

Min favorit mening….  Flört

Faith
0

Kanonbra skrivit nera! Du uttrycker dig precis så som jag själv känner, kunde inte sagt det bättre själv Oskyldig

Tack för enormt bra inlägg

Kram / Faith

Faith
0

#5 Hahaha  ja visst var den bra :)

[Mariann]
0

Då håller jag inte med i allt. i vissa drag håller jag med dig, dogmer ska inte dyrkas.

men saken är den att religionen kan INTE beskyllas för "illdåd" det är människor som står för det! Människor som tolkar och gör vad dom behöver för att ha makt. Människan dödar inte, religionen dödar inte, de kan döda i dess namn! Påstå sig göra Guds Vilja, men de har fel… Busch är ytterligare en som påstår sig göra Guds Vilja. Det finns många som påstår sig göra Guds Vilja…

Jag tycker det är ledsamt att man beskyller åt fel håll. Att man inte kan se bakom… bakom slöjorna, bakom dogmerna…

Läste nått bra som Solar skrivit allt separitisktiskt hör gamla tiden till….. kan även appliceras här….

Sedan heter det inte teosofi som präster utbildar sig i utan TEOLOGI och det är en stor skillnad!

#2 Du ser klart läser jag….Glad

Sedan är helvetet inte på Jorden, "helvetet" befinner sig enligt mitt sätt å se på de 2-3 nedersta astrala planen.

Jag måste tycka detta också är ledsamt att så många av er ser Jorden som helvetet! Förvånad är ni fullständigt blinda? Ser ni inte skönheten, ser ni inte det vackra, ser ni inte ljuset, ser ni inte GUD i allt.

Ifall ni bara ser mörkret, så är det synd om er alla…. Ska vi ljusarbetare inte fokusera på ljuset? Är vi inte dom som ska hålla visionen om en ljus och kärleksfull planet, - Helig Planet? Är vi inte dom som ska "bekämpa" mörkret? Är inte vi mänsklighetens "hopp"?

Gråter En nedstämd Mariann….

men jag fortsätter mitt arbete oförtrutet, artiklar lär komma ut  Skrattande iaf så länge jag är välkommen här.

[Mariann]
0

TEOSOFER ÄR INTE PRÄSTER!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teologi

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teosofi

För den som är villig att lära sig lite mer om skillnaderna… tror inte präster generellt vill bli kallade teosofer..

Viktigt att veta vad man pratar om här tycker jag.

Lionadh
0

#0 Du använder ordet teosof på ett sätt som jag ser som en missuppfattning. I viss mån räknar jag mig till teosoferna. Teosoferna som jag ser det bildades under Madame Blavatsky och inspirationen kom till stor del från Spiritualismen.

Du är naturligtvis fri att ha din egen uppfattning om livet, kärleken och syftet med jordelivet.

Jag ser det egna ansvaret för den egna utvecklingen som Själ och människa som det viktigaste i jordelivet. Älska din nästa och du skall icke döma.

Jag tror att det finns en god vilja i alla religioner som är en grundtråd som vi kan ta till oss och lära oss av. Sen väljer man naturligtvis själv vem man vill ha som lärare.

För min del ser jag Kristus som en bra lärare och kallar mig kristen. Jag ser också Buddha som en bra lärare och kallar mig därmed buddhist. Jag har också lärt mig om druidismen av en god lärare (Tack BranDuir!). Och esoterik har jag studerat under ett flertal lärare.

Livets skola är ibland hårt för att vi inte lyssnar till det som lärs ut. Vi tolkar oss som offer och utan ansvar, ser inte de större sammanhangen som lagen om orsak och verkan, sådd och skörd visar på. Vi vill inte inse att vi är ansvariga.

Jag för min del upplever mitt liv som ett himmelrike med kärlek, godhet och rikedom. Jag är tacksam för det jag gått igenom för det har gjort mig till den jag är idag. Tack till alla mina vänner på vägen, för att ni finns!

Kram Maud

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

nera
0

# 8 Marianne, Det är klart att du skall fortsätta med dina artiklar häri. Det var absolut inte dina artiklar eller dina åsikter som jag kommenterade, utan var och en får bli salig på sin tro. Det var alldles mina egna tankegångar här bara varför jag tagit avstånd ifrån detta som kallas religion i vårat samhälle. . Och det är klart att det är TOLKNINGEN av religionen som är vedervärdig! Jag skriver också klart och tydligt i min text, att det är ju meningen religionen skall ju vara något bra, men tyvärr så är den inte det alla gånger, och det var bara några exempel här som jag vill ta för att ni skulle förstå vad jag menade och syftade på.

Jag menade absolut inte att såra dig med detta inlägg Marianne. Jag försökte bara förklara så gott jag kunnat med mitt begränsade ordförråd om vart jag står i frågan.. Och jag ber om ursäkt ifall jag använde ordet teosofer i all hast, och om det inte framgick klart och tydligt i det jag skrev att det är tolkningen av religionen som blir fel naturligtvis.  Det är bra att du rättade mig här, så har jag lärt mig något idag med. Jag blir ivrig då jag skriver nom något jag brinner för, så då kan det ju lätt hoppa ur fel ord. Sorry…Men nu vet jag. Så känn dig delaktig i diskusionen istället , vilket du redan gör och skall naturligtvis fortsätta med. Du ska fortsätta stå för ditt det du brinner för, det säger jag ingenting om. Jag hoppas bara och önskar att vi kan fortsättningsvis också ha en fortsatt hygglig diskusion, trots delade meningar. Kram från nera.

nera
0

Jag skriver såhär i mitt inlägg:

"Det är ett mänskligt påfund, som alla andra konstiga regler och idéer man kan ha inom religionens värld. "

Jag formulerade mig lite tokigt, men det jag menade egentligen med det hela var  just att det är TOLKNINGEN  av religioner som blir så fel!  Inget annat  Fot i munnnen

[Mariann]
0

Mitt nick är nämnt i ditt inlägg så… och du syftar till den diskussion som uppstod där … hela detta inlägg hänger ihop med den tråden.

Hela detta inlägget + en del av svaren, är en uppdämd ilska mot människor som i Guds o religionens namn gjort saker. Sedan måste det tilläggas att jag förstår denna ilska. Men ni alla är ju arga på andra människor och deras handlingar i dåtid och nutid.

Du har inte sårat mig, jag blev nedstämd över att så många här inte kan se bakom, inte är villiga att se bakom vare sig religionerna eller mörkret på jorden.

Skulle önska Cool åkte av…

[Mariann]
0

Det man förstår har man inget motstånd på. Sådana reaktioner som strålar ut från inlägget/svaren är motstånd i min ögon.

Motstånd är blockeringar. Man är inte fri … för det väcker negativa känslor o tankar

[Mariann]
0

Se bakom= urskiljning

nera
0

# 13 Jamen det var ju bara för att jag skulle tala om vart nåstans jag nämnde mitt uttryck, inget annat. Hade inte en tanke på att koppla ihop det med just ditt inlägg. Ursäkta för det med .

Jag är absolut inte arg på nån, Jag kommenterade bara lite historia över vad som hänt genom tidenas gång.

Jag vet att detta ämne är känsligt att diskutera, Men var och en måste få ha sin egen uppfattning om saker och ting för det. . jag är inte ute efter att bråka eller nåt annat heller. Försökte bara förklara mina tankegångar. Vi är alla olika inidivder.

[Mariann]
0

#16 jag förstår det. Det hoppas jag verkligen  att du inte är ute efter att bråka. Glad

men om du hänvisar till Ave-Solis och den andra tråden, måste ju jag svara. Oskyldig

I mina ögon är allergi en slags ilska, tror om man kikar på den inre orsaken till allergi, så får man säkert fram at det kan bottna i en ilska.

[Mariann]
0

#16 I den andra tråden kommenterade jag just det, att eftersom vi ALLA känner till historien, så är det inte konstigt att vi har dessa motstånd. 

Sedan är det SJÄLVKLART att vi alla får ha våra olika uppfattningar… har inte påstått något annat heller. det är det som är mångfalden… Skrattande

Artiklarna är att se som en hjälp att just se bakom,

Om man vill ta emot den hjälpen eller inte, är inte min sak…

Lionadh
0

#0 Det är upp till var och en att ta till sig av det som känns bra för tillfället. Det lär man sig bäst på. Man lär sig mest av de som går jämsides en på vägen, och de som går ett eller två steg framför lär man sig lite mer av.

Sen får man acceptera att vissa inte kommit upp på den ljusa vägen alls.

Men som ljusarbetare väcker den insikten smärta. Fundersam

Jag hoppas att ALLA kan hitta den ljusa vägen och känna att jorden kan vara ett himmelrike!!! Oskyldig

pson
0

Jag måste kommentera det här med att helvetet finns på jorden, så som jag menar.

Helvetet kan vara många saker. Helvetet kan vara mörkret, okunskapen, och den illusion som många lever i. Pengar, utseende, karriär, materialism, m.m kan jag benämna som helvetet, efterom det är något som håller människor fast i något som de inte mår bra av, själsligt. Jag känner människor som jobbar som galningar,har höga poster inom internationella företag, läskigt mycket i lön varje månad och behöver inte bekymmra sig om något i princip. De har sitt på det torra.

Men, som en av dem sa: jag har massor av pengar på banken, jag är hyllad på arbetet, men jag är så j*la ensam!  Merparten av människrona han hade omkring sig, var utländska kolleger, hans alkohol konsumtion var långt över medel, och sex var han tvungen att köpa. Naär jag likande mitt liv med en havsvåg, som kommer och går i perioder, likande han sitt liv med en tsunami.

Självklart ser jag det gudomliga i allt, eller jag försöker iallfall, och visst fokuserar jag på ljuset, som förövrigt kan uppfattas som ett väldigt abstrakt begrepp, lika abstrakt som helvetet.

Men varje människa lever i sin värld, och i den världen kan helvetet råda. Jorden i sig är däremot inte helvetet.

Ang. religoner, jag känner inget motstånd, däremot känner jag ingen dragning till dem. Jag vill inte sätta etikett på vad jag tror på, eftersom det följer så mycket med, som jag kanske inte är så intresserad av att förknippas med.

[Mariann]
0

Min känsla för vad helvetet är, det upplever vi inte i norden!

hade någon av er som ser jordelivet som ett helvete suttit i afrika med aids och barn som blir lämnade, ingen mat för dagen. eller mitt i ett brinnande krig, bomberna regnade runt huvudet… kunde jag mkt väl förstå att man kan känna så.. men  sitta i sverige och tycka livet på jorden är ett helvete.. det gör mig mkt ledsen….

Då har man ingen aning om vad helvete är…. då har man kvar att uppleva det mörkaste mörka….

Lionadh
0

#20 Med tankens skapande kraft kan man skapa sig ett himmelrike eller ett helvete. Det du sänder ut kommer tillbaka till dig. Sådd ger skörd.

Men visst, i vissa lägen sår man på hälleberget.

Jag tycker att man kan lära sig saker av religionerna, både naturreligioner, mono-teistiska religioner likväl som poly-teistiska.

Men det kan väl vara bra att lämna några procent av engagemanget till kritiskt tänkande och inte köpa hela biten, tänker jag.

[Mariann]
0

#20 till han som upplever sitt liv som en tsunami:

När människor känner, att det materiella livet är tomt, när de går igenom kris efter kris, när de går igenom processer med att mista och släppa efter, och när de märker ensamhetens djupa smärtor även om det materiella livet lyckas, så är det kanske ett tecken på, att invigningsvägen närmar sig.

Vill också klargöra att självklart har många det svårt även i våra länder, jätte svårt… men att generellt och så lättvindigt säga att livet på jorden är ett helvete tycker inte jag man bör…

men det är ju bara min åsikt..

pson
0

#21 Det finns ju helvete på olika nivåer. Det är ett abstrakt ord. Fysiskt lidande och krig är ett helvete. Ständig värk och sjukdom är ett helvete. Brist på pengar, mobbing, utanförskap och hemlöshet är ett helvete. Att leva med alkoliserade föräldrar är ett helvete. Så visst kan man sitta i Sverige och leva i ett helvete, enligt mig. 

#20 Jag är medveten om det. Men man kan inte hjälpa andra, om de själva inte är mottagliga. Det måste komma innifrån. Längtan och viljan måste komma från personen själv.

Jag håller med dig, självklart ska man studera och vara nyfiken på olika religoner, för att sedan ta till sig det man känner  stämmer med sin egen sanning.

[Mariann]
0

#24 självklart finns det nivåer av "helvetet"… nivåer av allt skulle jag vilja säga… Menade inte heller att folk inte skulle ha det svårt här i sverige. men om vi verkligen fick besöka helvetet, de nedersta planen i astral världen som förövrigt sägs vara stängda nu.. så skulle vi nog inte tycka att det liv som vi lever nu idag är helvetet….

men som sagt bara min åsikt och jag har inte patent på nån sanning…

men det var iaf det som gjorde mig nedstämd i morse svårigheterna med att se bakom både religionerna och mörkret…

Lionadh
0

#24 Jag tycker det är intressant att tankens skapande kraft nu finns tillgänglig för så många i och med The Secret!!! Jag väntar med spänning på att se verkan av boken hos allmänheten!

Eller blir det som vanligt, skaffa mer pengar, schysst bil och hus, springa på i ekorrhjulet?

Mycket spännande! Skrattande

pson
0

#25 ja, allt är ju relativt, och visst tror jag att somliga hade behövt få lite distans till sina egna "lidanden".

nera
0

Jag syftade på också i mitt inlägg att man kan ha och uppleva sina egna personliga  helveten. Livet är inte bara ljus och dans på rosor. Annars skulle man inte lära sig något. Så var det tänkt med mitt " helvets-prat". Såklart man försöker sträva efter ljuset! Skrattande

nera
0

# 25 Jag anser mig inte alls ha svårigheter att se bakom religionerna. Tjänar de ett gott syfte, så inte mig emot. Det säger jag inget alls om Skrattande

Lionadh
0

Även naturfolk har en form av skapelsemyter. En förklaring till var de kommer ifrån.

Om inte religionen fanns skulle vi uppfinna den.

Så varför inte göra sin egen? Skrattande

nera
0

# 26 jamen det finns ju gott om religiösa samfund idag också, som mjölkar folk på pengar i egoistiskt  syfte , så de föregår väl inte direkt heller med " gott föredömme" ?

Men jag säger absolut inget om religiösa samfund som samlar in pengar, så att det går till välgörande ändamål Skrattande Förutsatt att pengarna kommer fram dit de ska! Men det är ju en annan historia för sig, som vi inte skall diskutera här. Då kanske vi får skapa en ny tråd…Flört

[Mariann]
0

Många männsikor kan inte föregå med gott exempel, de har inte hjärtchakrat på plats helt enkelt…. varesig de är inom religionerna eller var helst vi hittar dom i samhället…

Lionadh
0

#31 Som jag ser det behövs det andlighet för att man ska växa som människa. Ibland kan man, med lite tur, hitta den inom de etablerade religionerna, ibland utanför.

Ett visst mått av osjälviskhet är tecken på att Själen kommit en bit på vägen. A.A. Bailey pratar om att uppnå "harmlöshet" (eng. Harmlessness) dvs. att man strävar efter att inte skada någon/något.

Jag kan bara inte se religionen i sig som ursprunget till ondskan i historien. Det är människorna och deras tolkningar som skapat det onda i historien och det ger karmiska effekter in i vår tid.

Jag ser mig som delaktig i det skeendet, inte som åskådare och oskyldig.

Solar
0

man skal jop lige komma ihåg at The Secret filmen och bøkerne er underlagt karma-lagen -

mange menesker har misupfattet tilträkninglagen och tror felagtigt at den er til for at gøra sig selv rik i penge och guld ect.

så tilträkker man nogot utfra et egoistisk syfte for at berike sig selv så falder hammeren iform av karma -

så The Secret er bra nå man er utvickled til at ha med det at gøre - eller bare tiltrækker uskyldige ting som en P-plats ect.

kram

Solar

nera
0

Apropå " helvetet" så är väl det ett katolskt påhitt , som kommer ifråm katolismen väl…?? ( Rätta mig gärna nu om jag har fel.  ) Fot i munnnen

En påve sa förresten en gång i tidernas begynnelse, att han bestämde att han själv och alla nästkommande påvar skulle vara  "ofelbara"…..Hjälp säger jag bara om det är sant  ! Jag tror inte ens att Jesus K. såg sig själv ens som " ofelbar"….Fel gör  vi ju alla någongång ( även jag..skämt!! Flört) * skrattar*

Så om alltså det stämmer att katolikerna har skapat  detta fenomen med helvetet , så måste  ju det här med " helvetet" vara ett påhittat nyck..Har naturfolken längre tillbaka haft detta fenomen med " helvetet"? Tror inte det…Har för mig att jag hört nånstans att Egyptierna hade inget helvete heller  på deras tid ?? De ansåg sig kliva uppåt hela tiden i " hirearkin"..även i andevärlden..Men igen, rätta mig gärna om jag har fel nu. För jag påstår ingenting…

Sen en till grej medans jag ändå håller på..Jo, som det sägs nu i skriverierna här ovan , att vi måste "lida " för att komma till invigningsnivån  eller vad det nu va..( Rätta mig gärna igen ) Det här som ni benämner som "invigningsvägen" uppfattar jag som nu att man börjar att prioritera om sitt liv, i vad man värdesätter egentligen? Stämmer det? I lite enklare ordfraser så kanske det stämmer så??  Isåfall om det betyder det, , så tror jag att många människor redan har börjat gjort det. Det började jag med redan för 10 år sen, att inventera mitt liv och mina  relationer  jag hade, och vad jag höll på med. Jag rensade ur en och annan fördom om det mesta i livet. Jag blev så illa tvungen att prioriterade om hela mitt liv, till ett lugnare tempo, och då kom andligheten som ett " paket på posten" Och " belöningen" på detta blev att jag fick ett större hjärta och mera empati för mina medmänniskor. Allt detta hände helt automatsikt för mig, ( och  utan nån  religion) Visst har jag läst ett otal böcker om diverse utbud vad gäller andlighet, men i slutändan så upptäckte jag, att det var mina egna upplevelser inombords, som var den "raka"  och äkta vägen till dessa " gudomliga upplevelser" om jag säger så.

Rätta mig gärna igen nu hörni, om jag ytterligare gjort en missuppfattning. Kram på er alla FlörtSkrattande

Lionadh
0

Jag är ingen specialist på 'helvetet' eftersom jag faktiskt inte ser på livet på det sättet, varken före eller efter döden.

Helt klart finns det platser i universum dit man helt enkelt inte vill komma. Kanske lämnar de ett arkaiskt minne efter sig, vad vet jag.

Jag ser det som Den Rätta Vägen att lyssna till den lilla tysta rösten inuti som tillhör Högre Jaget/Själen. Den vet din väg, den leder dig till rätt erfarenheter i denna inkarnation. Den ÄR också på en nivå din Mästare. Nån annan behövs inte.

Problemet är väl att det är så många som inte lyssnar på den lilla tysta inre röstens vägledning? Inom och utom kyrkan…

nera
0

# 32 Jag tror visst att det finnns många människor som föregår med gott exempel. bara det att de kanske inte törs göra det alla gånger, p g a grupptryck eller liknande. Med rädsla för att bli " utstötta"

nera
0

# 36 många vill nog gärna lyssna på sin inre röst ,men törs inte. p g a rädsla som vanligt! Oftast så måste det till en smärre katastrof för att man ska lyssna på den. Tack och lov så har jag börjat lyssna på den.. och tacksam är jag för det = ) Fattar inte vad jag skulle ta mig till utan den lilla rösten inombords Kyss 

Jag fick inget svar på min fråga om det här med invigningen och om jag uppfattade det rätt? Du kan väl också såntdär Lionadh?

Klart att det finns olika nivåer av alla de slag i universum och i alla dimensioner. Det behöver jag inte va religiös för att veta. Det har jag fått erfara i mina meditationer. Precis som det finns olika nivåer på folk i verkliga livet, så finns det även så i andra dimensioner… Men för det så kallar jag inte dessa nivåer för helvetet…Fot i munnnen

Lionadh
0

#38 Jag är ingen expert på lidandets väg heller. Skrattande Säger alltid att min Gud är en Glad Gud.

Som jag har förstått det, när Asger försökt förklara detta för mig, så är det så att man utvecklar hjärtebladen på ett djupare sätt när man väljer att gå igenom olika lidanden. Man lär sig känna medkänsla t ex för att man vet hur det känns att ha det svårt/må dåligt. Därför kallas det Hjärtats Väg när man går en väg med motstånd.

I The Transformation Game finns ett underbart kort som jag fick en gång. Där stod "De svåraste uppgifterna ges till de bästa eleverna." Applicerat på hjärtats väg tycker jag det budskapet är UNDERBART!!!

shintaida
0

#35 Nera!

Just så, ja!

Jaaa, mina funderingar på sistone har gått omkring VARFÖR är biskoparna och påven så rika, men inte deras undersåtar??? Fundersam

Inte tror jag att Gud sagt att DOM ska leva i överflöd, när inte undersåtarna gör det! Eller? Fundersam

Var får dom allt guld, ädelstenar som blänker och pengar ifrån????

Affirmerar dom, har dom läst The Secret eller leker dom "Robin Hood i Sherwoodskogen"? Flört

För inte blir man rik på själva religionen, inte! Då hade jag varit miljonär i mina yngre dagar när jag var "bundet" kristen. Dvs jag tvingade mig själv att göra och göra bot enligt bibeln.

Nu tror jag på det JAG tror….som jag skrev i mitt inlägg nr 1.

Helvetet genomgår man på jorden för att prövas inför vad man "passar" till i andevärlden = Himlen.

Med Stjärnljus // Shintaida

[Mariann]
0

#37. jag syftade på de religiösa samfund idag som mjölkade folk på pengar och som inte föregår med gott exempel som du skrev i #31. det var de jag syftar på och svarade på, att det finns gott om människor både inom det religiösa och i samhället förövrigt som INTE är några goda föredömen..

Därmed INTE sagt att det inte finns männskor som är det. Det finns faktiskt väldigt gott om sånna människor också i världen och inom religionerna. Glad

en parantes i sammanhanget… som man kanske kan skänka en tanke.. är att under de mörkaste åren på jorden  (medeltiden) så var det alla nunnor och munkar som HÖLL ljuset på jorden….

När vi ljusarbetare behövde vilo inkarnationer så var de oftast inom klostren vi hamnade för å healas upp inför nästa strapats…

[Mariann]
0

jag vet inget om "vem som hittade på helvetet". Det jag tror mig veta är att Jesus strax efter uppståndelsen ska ha bevistat "helvetet" dvs de nedre astrala planen…. dvs helvetet på jorden är de tre eller om det är två nedre planen som är "helvetet".

De ska vara stängda nu sedan en tid tillbaka att inga männsikor kan inkarnera härifrån till Jorden, varvid att de människor som har sin "hemvist" där inte kan komma in på astralplanet och därför måste flyttas och ev är det där rymdfolket med sina skepp kommer in….

Där man då flyttas till en typ likadan planet  i universum där de kan få leva ut sina begär mm… man får ju inte tvinga folk upp i vibration de måste liksom utvecklas dit och söka sig själva till ljusare o ljusare plan…

så typer som Hitler och andra tyranner kan inte inkarnera här längre… fast mörkret har haft en stor positiv betydelse för utvecklingen …

[Mariann]
0

Invigning o religion är inte samma sak…   man måste inte vara religiös för å gå invigningsvägen… inte den form av religiositet som jag tror du menar.  MEN när man beträder denna väg finns det liksom en naturlig förståelse av Gud och det religiösa… man ser liksom bakom dogmerna… man ser och förstår mer den esoteriska delen så att säga.

Detta är alltså jätte svårt å förklara. Det var ju därför jag föreslog ett experiment med musik och dessa dedikationer… jag förstår att du haft djupa upplevelser av Gud och andra väsen… alla kan ha det  både i och utanför religionerna… det är inte beroende av någon religion…

men nånstans så får man en naturlig religiositet…

jag vet att jag tjatar men läs igen

KRISTUSIMPULSEN och den somär i faggorna mänsklighetens första invigning, den bör bli klar imorgon…

jag kan ju prioritera översättningen om 1 invigningen för den individuella människan ifall intresse finnes att veta o förstå mer om denna invigningsväg som jag tjatar om och också Solar o Lionadh nämnt…