Angående äta kött eller inte...
http://www.nykultur.nu/Artiklar/Naturens_gavoprincip.html
Det fanns mkt "matnyttigt" ( ni hör vitsen va?) på den där Martinus sajten, här är en till artikel mkt tänkvärd….
Mer att dra ut på skrivaren för läsning 
*LOL*
ja det är helt klart enklare å läsa så….
jag är köttätare och kommer inte bli något annat mest för att min kropp klarar inte alla de kolhydrater som vegetariansim innebär. För det var väl det artikeln handlade om att vi ska dräpa våra vänner växterna och äta istället för våra vänner djuren?
man måste äta så man mår bra! jag kan inte äta kött. men väl fisk, ägg och ost mmm.
jag är också en mööööördereeer. hoppas ni förstår vinken med möööördereeeer… det var ju i sagan om ringen som han smeagul sa det…..

okej, först blev jag rädd och trodde att artikeln ville att alla skulle bli fruktianer som jag vet inte kan tillgodose människans näringsbehov, men jag ger tummen upp för vegetarisk kost (som då sedan artikeln ville promota), Sedan finns det ju många olika anledningar till varför människor blir vegeterianer.
#3 många blir vegetarianer pga det lidandet djuren utsätts för i djurindustrin, inte det faktum att de dödas och äts upp, om du undrar vad jag menar så är det bara att googla runt så kan du hitta info om djurhanteringen som visar på att djuren inte alls lever ett bra liv under den korta tiden de verkligen lever. Eller du kanske bara kan titta i din närhet? Jag har släkt som hållt på med jordbruk och deras syn på djur gjorde mig mörkrädd, så jag har både hört från källor och sett skräckexempel på webb och tv…

Konventionell djurproduktion, som den bedrivs idag, är helt fel på många olika sätt. Förutom att djuren behandlas illa, så får de också fel mat.
T ex nötdjur, de är ju gräsätare. Men man ger dom säd! Det ger ett sämre kött, som dessutom innehåller för hög halt omega 6. För att inte tala om de koldioxidutsläpp som foderproduktionen (säden, alltså) orsakar. Ännu mer koldioxidutsläpp blir det av att djuren står i uppvärmda stallar.
Kunde jag få tag på svenskt gräsbeteskött där jag bor (ironiskt nog på landet) i rimlig mängd för 1 person, så skulle jag köpa det.
Det näst bästa är latinamerikanskt kött, där går djuren ute och betar gräs året om. Man har inte råd att ge dom antibiotika, och det finns antagligen inte någon större anledning till att göra det, då djuren lever ett naturligt liv, ute i det fria, och äter det dom ska. Trots att man måste frakta hit köttet med båt, så blir koldioxidutsläppen mindre, än vad det totalt sett blir för konventionellt svenskproducerat kött.
Jag äter kött, för att jag mår bra av det. Jag önskar att det blir fler alternativa uppfödare,och att djuren behandlas väl, men jag är inte beredd att gå så långt som att riskera min hälsa, och avstå från kött, i protest mot den konventionella köttproduktionen… tyvärr.
"still lost in space and time"
Det helt absolut bästa måste väl vara att äta vilt. De har ju mått bra under hela tiden och är oftast närproducerat. fast det räcker ju inte till alla. 
Min paroll är fortfarande var och en måste själva göra som den vill och ta ansvar för det och framföra allt stå för för sina val! 
Artikeln i fråga DÖMER ingen, den till o med gjorde det mkt klart att det ska inte dömas någon som väljer att äta kött. Artikeln visar oss vilken väg Martinus uppfattade att vi ska gå. Visade dels på framtiden och också att man nu helst (enl Martinus o författaren) nu ska äta blandkost vegetariskt o mejeri produkter.
man är fortfarande en möööördeeereeeer, men so what
…. vi lever nu och gör alla våra val, vad det än gäller så har vi ALLTID ett val! 
Mariann
nu har jag strösslat, hoppas ingen missförstår mig 

Absolut, vilt är det bästa! Jag blev jätteglad då jag fick lite älgkött av min gode granne, som nu ligger och väntar i frysen (älgköttet alltså, inte grannen
) Det ska få bli min "julskinka" i år, med egenplockade kantareller! 
PS. Jag kände mig inte dömd, jag skrev bara för att jag ville belysa att man kan se på köttätandet från många olika sidor… och vad som är rätt eller fel är inte jag människa att bedöma, jag har ju bara mina egna erfarenheter att utgå ifrån.
Jag åt mycket vegetarisk mat tidigare, utan att för den skull ta beslut om att helt avstå från kött, men jag åt det väldigt sällan.
Dessutom tror jag att allt har en själ, även grönsaker… och att leva handlar ju om att äta eller att ätas… så hur jag än gör så har jag ändan bak, i mina ögon iallafall! 
"still lost in space and time"

Jag har länge köpt vilt genom kontakter på min födelseort i Jämtland, så också i år. (Systersonen jagar..) Plus ett litet lamm som min kusin pysslat om…
Mitt tips är att vända sig till bönderna lokalt där ni bor, en viss mängd får de slakta och sälja själva utan att det går vägen via slakthusen…
Jag tänker själv äta vegetariskt i större utsträckning, ung hälften hälften, pga etiska skäl…
Men var och en följer sitt eget hjärta! 
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Jooo som jag vill minnas det när jag läste Martinus för många herrans år sedan. Så var det nått i den stilen att ju "lägre" medvetande ju mindre mördare är man typ… och att allt har ett slags medvetande tror vi nog alla så det gör ju oss till mördare vad vi än äter just nu. Eftersom vi inte kan ta in pranan genom huden och enkom leva på den. Vilket jag tror vi gör om x antal 1000 år. När vi som sagt har utvecklat oss mer och alla har minst 1 invigningsgrad. det ÄR det jag menar med att vid ett visst steg i utvecklingen blir det naturligt och ännu högre upp naturlig med anna föda.
DÄRMED INTE SAGT att de som nu lever på frukt skulle vara oerhört långt komna för så ÄR INTE fallet!
Det viktigaste är FORTFARANDE att leva sin egen sanning! Ta ansvar för den och STÅ för den! (skriker inte o är inte arg)
Men också vara beredd att ompröva sina gamla ståndpunkter…det lär ju hursomhelst PLUTO se till efter 18/1
vill hänvisa till den urbra artikeln om urskillning. Den går nämligen att applicera på allt.

Mariann

#6 en annan fördom jag är så trött på är att man inte får i sig allt man behöver på en vegetarisk kost och riskerar sin hälsa, Detta är FEL. Man kan få i sig allt man behöver tom på en vegankost, då många vegan produkter är b-vitamin berikade, så nu vill jag inte höra sådanna felaktigheter mer!
är det så att det är B12 som kan fattas?
jag har en nära vän som är född i en vegetarisk familj och hennes barn är det också och de felas inget annat än b 12 om jag fattat rätt….

Jo men det finns veganprodukter som just är b-12 berikade + att det finns som tabletter, så det är inga problem att må bra på en vegankost
Joo de käkar tabletter …
det gör jag me förexten…
Ja..att äta kött eller inte…..Hjälp!! Men en bra diskusionsfråga är det ju helt klart. Jag är köttätare, men jag bojkottar gärna kött som inte är svenskt, p g a alla taskiga djurtransporter…Är ju toppen också om man hittar kött som fått leva fritt ..( hur lät det där då.
) Jag menar om man har tillgång till vilt . Griskött äter jag då definitvt inte om jag slipper…
Men jag kan samtidigt inte låta bli att fundera på, om vi nu bara ska äta frukt och grönsaker. Grönsaker är ju heller inte bara hälsosamt!!! I a f de man köper i affärerna..de är ju oftast så besprutade så då får man ju i sig en massa gifter istället. Och även fast det är står KRAV-odlat, så är det ju ingen garanti att det verkligen ÄR så…Alla har kanske inte tillgång till egen trädgård att kunna odla eget tyvärr..Potatisbönderna har ju också sina gifter de har ut…Hur nyttigt är det då?? De måste ju även stärka jorden med selen, för att den är så försurad.. För att inte tala om jordgubbsodlarna med sina jordgubbsgifter för at tslippa ohyra……( Hoppas jag säger rätt här nu..Annars får ni gärna tillrättavisa mig!)
Usch, nu kom jag ifrån ämnet…SORRY !!!
P. S: Glömmde berätta att jag blir jättekonstig i magen om jag bara håller mig till vegetarisk mat…
#5 jag har själv varit jordbrukare med mjölkproduktion och min bror har gården nu
för mig är det så att jag handlar KRAV, så är jag tvungen att lita på att det är krav jag får. Det är ju upp till handlarnas etik o moral… och i dessa dagar vet vi ju hur det är ställt med den 
tror det var på nått ställe här på iFokus jag skrev nåt om mer moral o etik åt folket….
Om alla handlade krav så skulle ju jorden inte utarmas och strax få sina krafter tillbaka. Om alla tecknade sig för vindkraft skulle jorden strax bli renare… (om det skulle finnas vind tillräckligt)…
Som jag ser det måste vi göra vad vi kan…
seadn få kött ätandet eelr inte komma av sig själv…. bara man inte är fastlåst i sin tankeform om att jag ska minsann alltid äta kött ller jag ska minsann alltid äta veg…
Den enda garantin (tror jag) är att om vi har fördommar, å dömer andra för vad det än vara månde så lär vi (läs vår själ) välja att prova det på egen kropp vid första bästa tillfälle!
so be aware of the werewolf 
# 18 Visst har du så rätt i det du säger här
Jag handlar oftast KRAV om jag har möjlighet, och visst så får man försöka att lita på att det verkligen ÄR KRAV odlat. Visst väljer även jag att äta veg mångga ggr, men för det så är jag tyvärr ingen veg-fanatiker.
Men visst är det roligt att få variera sig lite. Helt klart. Grisköttet har jag bojkottat just för att de pumpar i dem så mycket pennicillin….
penniclin har jag fått nog av ändå så det räcker…..
#19 att ge antibiotika i förebyggande syfte är inte tillåtet i Sverige men väl däremot på kontinenten
#5 jag vet inte vart du har sett men de gårdar jag varit på inklusive "min" egen så finns det inte djur som lider. Jag har varit på rätt många så…

#20 well, först och främst ser jag det inte som optimalt att stå i ett bås hela dagarna och hur de små kalvarna inte får vara tillsammans med sina "mammor" tycker jag är ett kapitel för sig. Sedan så kan man ju lägga till det faktum att grisarnas naturliga beteende inte gynnas på svenska gårdar (vissa har inte ens en möjlighet till något naturligt beteende överhuvudtaget), de flesta har aldrig ens varit ute! Kastreringen av små griskultingar utan bedövning!!!! osv, osv, osv Men vi kanske har olika syn på lidande och hur djur kan lida?
det har vi tydligen. Mjölkkor ska inte ha sina kalvar hos sig mer än en kort tid. Det är snarare så att lidandet av brytningen mellan ko och kalv blir svårare och starkare ju äldre kalven blir. Har du inte tänkt på älgkon som helt bryskt motar iväg sina ungar efter ett helt år. Ett år då de vant sig med mammans omsorg och så helt plötsligt vänder hon sig mot dem och stångar dem och motar bort dem. De är vilsna och lidande om några är det.
Nej bättre att ta kalven så fort som möjligt så minskas lidandet. Kons uppgift i lagården är att omvandla grovfoder till mjölk och i slutändan kött.
Dikor har kalven hos sig iallafall ett halvår innan den behöver frånskiljas så att kon kan få fred och förbereda sig för nästa kalvning.
Vi gör väl många saker utan bedövning som gör ont också och inte blir vi tillfrågade heller. En vass skalpell ger ett fint snitt som läker snabbt.
Vi har djur inomhus. Det finns innekatter, innefåglar, innefiskar osv. Hur mycket får de ut av sitt naturliga beteende? Hästar som knappt får gå ute vintertid för de kan ju frysa och halka..

Vi har helt klart helt olika syner på djur, jag ser inte att deras primära uppgift är att exploateras för människors syften
och sedan är det inte bara ett "litet snitt" vid en kastrering, fråga vilken man som helst vad han skulle tycka om nått sådant (lite ömt, kanske??)
idag:
http://www.expressen.se/nyheter/1.976980/griskultingar-kastreras-utan-bedovning
Detta är plågsamt för djuren, vi kan själva ofta bedömma om vi vill utsättas för nått utan bedövning, griskultingarna väljer inte de blir påtvingade detta.
#23 Jag har lite svårt att se skillnaden mellan kastreringen av grisar och omskärelsen av små pojkar. Kan inte tänka mej att det skulle vara värre att få ett litet snitt i pungen än att nån skär av hela förhuden. Sen är det ju faktist så att man kan inte lägga mänskliga känslor på ett djur.
http://www.youtube.com/watch?v=Uj3WNYYzPv4
tänk om fablernas värld är vår värld….. 
Ja, Fablernas värld ja…DEn var bra!
Vad trevligt att norrmännen inte kastrerar sina grisar utan bedövning då i a f…Finns några kloka människor här i världen..Sen när man läser om att de är på G med ett vaccin mot könsmognad, så kan inte jag reagera på det här med vaccinationer igen…Kan inte heller va bra för köttet man ska stoppa i truten sen 
Det sades i ett tidigare inlägg här, att det var förbjudet att ge grisar här i sverige pennicillin…men jag har hört raka motsatsen…Finns de som kringgår lagen emellanåt där oxå , precis som överrallt annars oxå…….Fablernas värld var det ja….
det finns alltid de som kringgår lagen- i allt…
Det prefekta samhället finns i fablernas värld
i faaaaaaablernas väääääääärld i faaaaaaaaaaableeeeernaaas väääääärld!
#28 *asg*
IIIIIIIIIIIIIIIiii faaaaaaaaaableeeeeeeeernaaaaaaaaaaasssssss väääääääääääääääääääääärllllllllllllllllllld!!!

Ni e ju galna. #28.. 30……………….. *asg* *gillar*

#24 så fysisk smärta har med känslor att göra? hmm

Simma lugnt!

Ja dette emne kommer at diskuteras mycket om man skal väre vegetar eller köttäter -
Jag tror det hela kommer at løsas genom vore hjerter - en dag stopper al myrderi af dyrene - nå hjerterne at oppnet tilstrækligt globalt set -
vi stiger alla ihop opp i dimension - också dyrene - så alt stiger i vibration -
men en dag vil vi inte kunna äte dyrene mera - da vi kun kan brødføde hela Jordens befolkning ved vegetarisk landbruk -
så alt vil give sig selv -
Kram
Solar
Solar. Kul å läsa att vi "tror "samma!
Det var det jag menar med mitt inlägg #10 att en dag så när allas hjärtan är utvecklade så….
OM du kollar på hur människan är uppbyggd så behöver den protiner i massor, och överflöd i protiner innebar för många 100 tusen år sen att människan utvecklades. Jag kommer då aldrig sluta äta kött. Dessutom har inte människan en mage som är anpassad till det.

#36 man kan få proteiner från annant håll, man behöver inte äta kött för detta, sedan behöver inte människan protein "i massor", detta är en myt, sedan kan man ju diskutera om människans mage är anpassad till köttätande, du äter väl inte rått kött??
#37 jag kan äta nästan rått kött. Och proteiner iform av te.x. Sojabönor är inte bra för magen. Våran mage är inte anpassad för att klämma i oss så mycket stärkelse.

Efter tænderne i munden er mennesket jo vegetar vi har kun 2 spidse hjørnetænder resten er flade vegetartænder -
och ser vi på tarmsystemet så har mennesket et relativt langt tarmsystem modsat rovdyrene (köttæderne) som har en kort tarm -
tåler man inte soyaprotein så skyldes det kanske allergi -
kram
Solar
Inte det att man itne tål, men kroppen gillar det inte, vi är inte anpassade för att äta saker med mycket stärkelse i, Det är kor. Och dom har 4 ggr så stor mage.
#32 Det har det ju uppenbarligen för hade man inte känt något så hade man inte kunnat ha någon smärta. Ett snitt med ett rakblad i pungen anser inte jag orsaka mer smärta än vad ett snitt med ett rakblad över förhuden orsakar. Sen att vi människor TÄNKER på hur ont det gör är något som är ganska unikt för oss som människor, eller hur. Djur som föds upp är djur som avlas för föda, skulle man inte äta gris så skulle dom heller inte existera, då skulle grissläktet begränsas till vildsvin. Det samma gäller ju nöt, skulle vi inte äta nötkött så skulle heller inte nötdjur finnas i den form som dom gör idag.
#41 Precis
Ååh jag ÄLSKAR kött!
Jag HATAR grönsaker.
Jag måste vara en hemsk människa utan något som helst existensberättigande? En gris eller en ko är värd mer än jag!

Det enda jag har att säga i den här debatten om köttätandets vara eller icke vara, är att var och en ska göra det som känns rätt för dem.
Det finns inget rätt eller fel. Vi är alla olika, med olika behov, med olika kroppssammansättningar och olika känslighet.
#43 haha, iskallt och ironiskt!

uanset hva så har mennesket vegetartänder i munden -
varfor har mennesket det ??
nok fordi det er meningen at mennesket skal äte grønt och frugt och nødder m.v.
men det kommer nok en dag -
Kram
Solar
Människan är anpassad för att äta Nötter, frukt och kött.
Mina huggtänder i framkäken är definitivt inga vegetariantänder, det är då ett som är säkert. Jag har t.o.m. fått tandläkaren att maskera dem med plast längst ut för att dölja att jag egentligen är en blodtörstig vampyr. =)
#46 Ehm… alltså, kollar man på en tand från en kossa, häst eller kanske ett får så ser man att deras framtänder är väldigt jämna och gjorda för att beta av gräs. Deras kindtänder är inte alls som våra, dom har "vegetariantänder" vi har tänder som är lite varierade, så att vi kan äta BÅDE kött och grönt. Moder natur har varit väldigt förutseende i det avseendet. Och det är väl en himla tur tycker jag. Skulle oxå vara intressant att se i människors begynnelse hur dom skulle ha kompenserat intaget av näringsämnen om dom hoppat över köttet. Skulle aaaaaldrig funkat.

#48 jag har också hörnhuggtänder, och därtill nerslitna "nattgnisseltänder" …vad gör det mig till? en allround människa! =)
#50 Kanske en blivande gnisselkärring? 
#49 Jo, det va överflödet av proteiner som gjorde att människan hjärna kunde utvecklas från början, så visst är det viktigt!

#51 Gnisselkärring… nej…. det låter inte så trevligt, så det vill jag inte bli…..Kanske en visseltant? *visslar* ;)
Gnisselkärring.. Låter som något man vill bli när man är äldre..:p typ 80 år..

Hehe..ja..och dit är det lång tid..och då kanske är det tandprotes som gäller som kan gnisslas..hehe…
Nej, fy jag vill inte bli gammal:<
sedan en liten påpekan om att de flesta djur som är växtätare har någon typ av extra grej för att klara av växterna och få mesta möjliga ut. Klövdjuren har fyra magar och så idisslar dom. Gör vi det? Kaniner äter sin egen skit för att få tillgodo mineraler var det väl? Vi äter väl inte skit?

#57 Junk food? 

ja alt vda som inte er ekologisk er väl junkfood -
ja de hörntänder som er spetsiga er visst det enda kvar som kan minde om køttätning* - resten av tänderne er vegetartänder
*her tänkes på de stora kattedjur - krokodiller och Dracula - uha da da