Lite frågor..
Jag undrar ifall någon klok och kunnig människa härinne vet ungefär NÄR planeterna och vårat solsystem upptäcktes, - varför de har fått deras namn som de har? Fick t e x planeten Mars sitt namn för att den upptäcktes i månaden Mars?? ( Ett exempel bara från min sida..
)
Är det Latinska namn de har, eller vilket språk är det?
Hoppas nån kan hjälpa mig att ta reda på detta. För själv så har jag inte en susning…

Vänliga hälsningar från Nera!! 

Oj, det var en klurig fråga. Redan Sumerian viste allt om vårat solsystem och galaxen och dem sägs vara den första civilisation som uppkommit på vår planet. Så förståelsen för "rymden" härstammar från våra grannar i galaxen från början. Sen har väl vi i modern tid "återupptäckt" en massa. Våra moderna namn på planeterna kommer från antikens grekland tror jag? Det var också namn på deras gudar, mars var deras krigsgud t.ex.
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Maya indianerna visste också en massa om vårt solsystem. Det är ju en venus passage i år ca 8 juni om jag inte minns fel…..

Planeterna är döpta efter de grekiska gudarna. Jag har hittat en kul sida för barn och undomar ( och vuxna såklart) ;)
Kolla in denna sidan
Och kolla in här. Här finns om bl.a mysterier, naturväsen, indianer, vikingar och pirater! Jättecharmig sida! 
Åhh Tackar! vad trevligt
Här verkar det stå en hel del ju 

Ja, och såklart ska ni gå in under kategorin " Mysterier" och läsa om UFO
De skriver om
- Vad är Ufo
- ufo historia
- berömda ufo-fall
- konspirationsteorier
- kontaktpersoner