OT: tv program ikväll (repris 19/1)
Retreat - Den raka vägen.
kl. 22.40
Ifall ni settt de dokumentärer från England som handlat om människor som går in i kloster och ska leva under klosterreglerna för x antal veckor, som man följer genom dessa veckor och hur det upplevs…. alla vedermödor…
Nu ett nytt sådant program fast nu går personerna in i ett Islamiskt retreat. Utmärkt säkert för att se o bilda sig en uppfattning av Islam, inifrån och utanför fanatikerna…. 

Såg det där om klosterlivet, eller iaf några avsnitt för nått år sedan. Var själv nästan på ett kloster ett tag. Medverkat i ett dhamma där vi lärde oss vipasana meditation, men det vart allt för mycket efter 3 dagar då jag började gråta av ingen anledning alls. Läraren sa att det var dålig karma som gick ur kroppen men det kändes inge bra så jag åkte hem. Vi fick inte prata med varandra, kvinnorna och männen var delade, och vi hade 3-4 meditationspass per dag med meditation var för sig mellan passen. Hade vart en trevligare upplevelse om vi hade kunnat prata med varandra, diskutera kännslor och upplevelser. Men nu känner jag att jag skulle kunna genomföra det igen och klara av dom 8a dagarna.
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

#1 Dålig karma som gick ur kroppen? Jag skulle vilja påstå att det kan ha varit spänningar som du burit på länge som löstes upp i takt med att du slappnade av i meditationen. I ochförsig en bra sak, men när man inte får någon back-up och stöttning, så blir det ju jobbigare.
Varför fick ni inte prata med varandra? Det tycker jag låter lite märkligt, för det är ju när man delar sina erfarenehter med varnadra som de växer.
Jag känner inte till dhamma och vipasana meditation. Vad är syftet med de 8 dagarna när ni mediterar så mycket?
mvh

Men du, söta Ave-Solis. Tack för tipset men…vilken kanal? 
SORRY,
kanal 1
Mariann

Tackar!
hepp, kommer inte å orka känner jag… blir att spela in den…
skalman e liksom lite tlött…. 

#6 *fniss* minns Bamsesången…
plecis….
åå skalman han e tlööööött…. tröööött…..

Vipassana är mediationspraktiken som siddharta (buddha) lämnade efter sig, men som vart bortglömd, men sen hittade man några munkar ute i skogen som fortfarande praktiserade det. Ett dhamma är typ en mediationskurs, och att det just är 8 dagar är att det är den kortaste tid man kan lära ut det, oftast håller dom på mycket längre. Att vi inte fick prata med varandra var från lång en tradition av utövare, i början fick man prata men dom upptäkte att det gav mer om man inte gjorde det, på så sätt kommer man in i sig själv mer.
Det där med dålig karma vet jag inte heller hur det var med, jag grät några gånger innan det men det var av lycka, vilket jag oftast gör, blir alltid tårögd när jag skrattar :) Det kan va som du sa att det var spänningar, men jag kunde inte sätta fingret på vad det var som utlöste det + att vi inte ens hade börjat med reningspraktikerna än. Men jag måste säga att bara dom 3dagarna jag var där förändrade mig väldigt mycket, jag skuttade runt på moln i flera veckor efteråt. :D
Hittade lite filmer på videogoogle om nån är intresserad, sök bara på vipassana så kommer massa filmer upp. Läraren vi hade var svensk, men vi lyssnade på band där Mr. SN Goenka talade, vilket också kändes lite skumt, för jag trodde att han skulle vara där personligen.
Förlåt ave om jag svarar åt dig :)
SVT1
Retreat - den raka vägen
Tid:
22:40-23:35
Brittisk dokumentär. Del 1 av 3. Sex personer provar på islam under fyra veckor när de tillsammans lever i en muslimsk koranskola. Den kortaste vägen till Allah är den raka vägen. Vilken väg följer du i ditt liv? Vad kan islam ge dig och hur ser dina stereotyper av islam ut? Bredbild. Även i SVT2 19/1.
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Kanon att du la det där med beskrivningen också!
tackar! 
Mariann
Nu har jag haft tid å se den. Mkt bra
. Väldigt kul å intressant att få fälja Islam inifrån och åt det sufiska hållet (den esoteriksa delen av Islam).
Ser riktigt fram emot de andra två avsnitten.
Ingen annan som såg den?
Nästa avsnitt på söndag kl 23.00 i kanal 1

jag missa det
Näpp.. har tyvärr missat detta 

Såg inte heller… nu står vår tv fördet mesta på danska kanaler, så jag är lite utanför det svenska tvtittandet…o jag glömmer att hålla tider o sånt… hmm…
för de som missat programmet så är det repris 19/1

Oki doki! Det är bra med en egen Tv-guide här inne! *fniss* tack Solis!