Enhet- ett nytt parti
den passar väl iaf in i framtiden 

Jag läste igenom deras visioner, och det är verkligen något att sträva mot, det mesta de tar upp. Däremot har jag lite svårt med att det ska vara lokalt och småskaligt… det känns lite bakåtsträvande…det är väl globaliseringen vi ska sträva mot?
Och en styrelse utsedd av enbart personval …hmm…vi måste nog komma längre med att avveckla egot, innan det kommer funka.
Men visst är det något för framtiden…utan tvekan =)

På individnivå
- Största möjliga frihet att forma ditt liv som du önskar, begränsad endast av alla andras lika rätt till samma frihet.
- Skapande av yttre fred genom inre frid, där ett aktivt fredsarbete börjar med att vi helar oss själva för att kunna hela världen.
- Samverkan med andra människor bortom egoism och särintressen.
- Ett samhälle där våra andliga behov blir tillgodosedda.
På samhällsnivå
Ett räntefritt, spekulations- och inflationsfritt samhälle, som bygger på människans basbehov och där pengar enbart används som ett medel för utbyte av varor och tjänster.
Livspeng - i stället för olika bidrag - som betalas ut när människor av olika skäl inte deltar i det yrkesverksamma livet.
Ett samhälle som befrämjar mänskliga relationer, lokal sysselsättning, småskalighet och landets självförsörjning.
Utbyggda, billiga och miljövänliga kommunikationssystem som gör det lättare för oss människor att träffas och vara tillsammans.
Meningsfull sysselsättning för alla, vilket gynnar både enskilda och samhället som helhet.
Att tjäna varandra med vårt arbete i stället för att tjäna på andras arbete.
Prioritera all mänsklig omsorg som barnomsorg, handikapp- och åldringsvård samt hälsovård.
En skola med helhetssyn och fokus på människors utveckling till kreativa, intuitiva och trygga individer som använder sin utbildning för det egna och samhällets bästa.
Ett samhälle befriat från drogmissbruk, kriminalitet, våld och mobbning.
En folkvald Sverigestyrelse baserad på personval, där det råder samverkan och enighet i stället för maktkamper och särintressen.
**
På världsnivå**
- En värld i harmoni med naturen genom att vi behandlar den som ett med oss själva och prioriterar tillväxt för livet och ekologin framför ensidig ekonomisk tillväxt.
- En gemensam etisk och moralisk grund som överbryggar kulturella, traditionella, nationella, internationella och religösa motsättningar.
- Ett världssamarbete som samordnar jordens resurser efter människors basbehov och skapar miljöriktiga förutsättningar för en varaktigt trygg och fredlig tillvaro på vår planet.
Om du för en stund sluter dina ögon och föreställer dig hur ett harmoniskt fungerande samhälle skulle se ut, utan att lägga in personliga värderingar om vad som verkar realistiskt möjligt, vad ser du då? Kan ovanstående visioner vara i linje med ditt drömsamhälle? Enhets vision är att skapa det samhälle som vi tror att alla innerst inne vill ha.
Det är väl alltid så att allt kan man inte skriva under på. håller med dig om att globalt ska det vara… kan tänka mig ett VU= världsunion…..

Jag tycker det är bra att de går ut med sådan här visioner, för om vi inte börjar här och nu, med att önska och tanke-skapa vårt drömmsamhälle, när ska vi annars göra det? =)

jag rösstade på dem förra valet

Enhet har jag känt till sedan början av nittiotalet då jag var på ett föredrag med Wåhlström där han tog upp Enhetspartiet i samband med att han föreläste om ACIM.
De punkter de tar upp är nog i enlighet med de visioner de flesta av oss har om den närmiljö vi vill leva i men inte ens i den bästa av världar är det tyvärr så enkelt att allt fungerar som det är tänkt på papperet bara det blir ett regeringsskifte. Hur ser deras plan ut för att vi ska uppnå visionen/målet? Vad krävs det av mig som individ för att vi ska nå målen?
Jag tycker det är bra att de ställer frågorna som vi alla behöver fundera över men av ett regerande parti (som de väl har ambitionen att bli) förväntar jag mig en långsiktig och hållbar handlingsplan för alla områden som styrs av politiska beslut och någon sådan kunde jag inte hitta på deras sida..
Ett par exempel på vad jag menar kopierat ur deras visioner på samhällsnivå:
"Livspeng - i stället för olika bidrag - som betalas ut när människor av olika skäl inte deltar i det yrkesverksamma livet." - Vad är som skiljer på livspeng och bidrag förutom själva ordet?
"Meningsfull sysselsättning för alla, vilket gynnar både enskilda och samhället som helhet." - Det låter bra men kan några få individer i regeringsställning avgöra vad varje individ känner är meningsfullt? Hur ska inventeringen av behoven ske och hur ska sysselsättningarna finansieras?
På individnivå har de bland annat den här visionen:
"Ett samhälle där våra andliga behov blir tillgodosedda." - Vad menar de med det? Den möjligheten finns redan idag men ansvaret för att behovet ska bli tillgodosett ligger på individen och kan aldrig bli en nationell fråga.
Det ska iaf bli intressant att följa dem som parti.
Jag röstade också på detta alternativ i valet…..
Joo det är svårt detta… vi kommer inte kunna lösa det förrän efterhand.
Jag fick nys om de 94 men de uppfattas ju som ett nytt parti för många! Någonstans måste man ju börja och där är väl ett bra ställe som nått annat!?
man kan ju aldrig tänka sig att dessa skulle hamna i regeringsställnig, men de kunde ju komma in och på så vis visa oss vägen till ett annat samhälle… stå för andra principer osv….
EU är väl heller inte bästa lösningen, men den är en lösning på vägen! Bättre lösning än inget…… Den visar ju på samarbetsvilja och den stärker ju det…. även om det är tvång ibland, men så är det….. i demokratier

Nu hänger jag inte med riktigt…
Vad var det som du ansåg att EU skulle vara en lösning på vägen till?
När det gäller ditt förslag i #3 på VU (världsunion) så finns det redan i FN (Förenta nationerna).
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renta_nationerna
tänkte liksom att "mycket är inte den ultimata lösningen men kan vara ett steg i rätt riktning". Drog bara upp EU som ett exempel på det…. tänkte inget speciellt… Kunde tagit FN…
joo jag vet att FN finns, ett VU fast bakbundet, så länge vetorätten finns…. Man kommer säkert att jobba fram ett bättre FN med tiden, som sagt inte den bästa lösningen här heller men ett steg på vägen….