Funderaren
Det finns EN teori om att rymden är en expanderande sfär som kröker sig såpass att om du färdas så långt det är möjligt åt vänster<--- så kommer du tillbaka till samma plats från --->höger. Eller om du kan se hur långt som helst rakt fram så ser du se dig själv i nacken. All rumtid kröks av gravitationen exempelböjtljusigalax som skapas av super massiva svarta hål och inte minst "bubbel väggarna" dom stora kalla fläckarna på gravitionsrymdkartan wmap vittnar om att våran krökta rymd sitter ihop som bubblor med varandra. Så kallade multiversums. Här är ett exempel på enorm gravitation dit även våran galax drar åt. Dessa "bubblor" matar varandra med materia genom svarta hål som äter och rapar ut stjärnor och planeter genom galaxkärnorna mellan varandra. När vårat universum dör efter att ha maximerat sin expansion så sker en ny "ursmäll" ur den gamla rymden in i det nya, det eviga hjulet. Över hela observerbara universum sträcker sig ett nät med superhopar av galaxer, här är en gigantisk superstruktur av galaxer.
Planeter bildas ur nebulosor kring en nyfödd stjärna där kosmisk stoft av partiklar i olika storlekar till exempel sten och is som har hamnat i omloppsbana och börjat klumpa ihop sig med hjälp av kvantgravitation och till slut bilats till en hel planet, födelsen av planetsystem är vilt och mycket meteor svärmar som krockar med varandra som i sin tur kan bilda en måne. Passar på att tacka månen för livet på jorden. På en beboelig planet som jorden där sten och vatten massa formats så har extremöverlevande mikroorganismer börjat frodas som legat i dvala i is eller ånga kring den tidigare exploderande stjärnan och planetsystemen innan dess. Eller från en vatten sprutande kvasar. Organismer som livnär sig på oorganiska ämnen som tål strålning och kan leva över 40miljoner år och det har hittats liknande organismer (aminosyror) från en meteor här. Dom kan överleva solstormar som hände med mars atmosfär. Dom kan färdas långt och länge, till och med från andra solsystem och tidigare, dom är så extrema att dom även kan vara genmodifierade av tidigare intelligent liv. Allt av naturen är väl drivna till att bosätta och fortplanta sig. Allt ifrån celler/bakterier med särskilda förmågor att binda sig och förökar sig. intelligenta växter som kommunicerar och sprider pollen med vinden. Till stjärnor som lever flera miljarder år och samlar energi för att implodera i en hypernova som slungar ut LIVsviktiga partiklar/kemiska reaktioner och för att föda nya stjärnor och solsystem ska bildas, det kallar jag teamwork av naturen. Universum ÄR finjusterat och själva avsikten med universum är att möjliggöra vår existens och studera perfektionen. Så att vi kan bevittna och observera att den existerar med vårat medvetande. Vad är dina odds egentligen? Mikrokosmos är lika väsentligt som makrokosmos, so above so below. Jag förnekar inte evolutionsteorin för jag sitter på beviset men ser mig själv inom kategorin naturligt urval. Jag är lite fundersam om jordelivet måste gå igenom en massutrotning till innan vi avancerar till en typ1 civilisation. Vi kommer terraforma beboeliga planeter och månar för att utveckla vårat överlevnadssätt genom kolonisering och söka upp extrasolära planeter kring dom närmsta stjärnorna med något höghastighets skepp i vakuum och utveckla megastrukturer för massiv förbrukningsbar energi. Tills människan maxar typ 5. Gör som CERN, skapa ditt egna universum utan att behöva slå hål i luften.
Ber om ursäkt för att ingen ger erkännande till kvaliteten på detta utomordentligt intressanta inlägg som vittnar om ett mycket stort kunnande i astrologi och astrofysik med avancerad astrosofi. Mycket imponerande tankegångar och härligt komprimerat utan att förlora enkelhet och överskådlighet. Denna text kan man verkligen återvända till många gånger för att behålla förståelsen av den komplexitet som vår teori om allting innehåller. Jättebra CC ! Låt oss se fler postingar av dina funderingar! För mig är dock mänskligheten inte ensamt i universum utan jag är övertygad om att vi vilar i händerna av en Skapare som relaterar till oss som ett kollektiv av skapare där vi själva är medskapare. Så alla våra funderingar behöver inte ge oss panik för att vi inte vet svaren…vår skapare vet svaren och har en plan för sig själv och sålunda för oss att vi tillsammns kan med intelligens och förenad styrka hantera alla problematiska medvetandegörelser i vår väg.
Ja det var ett utomordentligt inlägg 👍och när jag väl såg det så fanns det redan klamrar runt användarnamnet. Har tagit mig flera dagar att läsa igenom då jag ligger i svinflunsan. Önskar vi får se mer av denne användare & önskar h*n dyker upp igen med nytt konto.
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Det får ta sin tid att fokusera på vad man vill förstå och ta till sig i sitt arbete. Det är viktigt med ljus. Ljus ger förstånd och förmåga till omdöme och integration, inlärning. Därför älskar vi solen för den hjälper oss, är en förutsättning för vårt förstånd som är en produkt av ljuset, både det andliga ljuset och soljuset vilket på sätt och vis är samma sak. Vad som vårt förstånd ännu inte helt förstår är exempelvis hur mycket universum väger! Vi har börjat forska på det nu och tydligt är att stjärnorna har en nästan försumbar vikt för totalvikten. Vad som verkligen väger något är den mörka materien som vi inte kan se då den varken ger ut eller reflekterar ljus. Det ljus som alltså normalt ger oss vårt förstånd. Om vi nu börjar se Mörkret - med vilka metoder ser vi då det?
Tack Hukanson. Jag tror inte heller mänskligheten ensamt i universum. Jag är en sökare i vetenskap, framförallt astro, filosofi, ockultism, religion etc. Finns inget direkt diskuterbart i mina inlägg. Jag är ingen hejare på matematik, så jag gillar helhetsbilder. Men efter ha funnit Esoterism så kan jag få molekyliserad vetenskap till en helhet. Jag tycker inte om att säga att, såhär är det. Allt går att få mer vetskap om att dela med sig och ta del av likasinnade. Nytt konto. Tack för att du läserMarr. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Holism https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Esoterism
Ja, intressant om dom kan räkna ut vikten på hela universum. Ljus väger så det borde väl mörka uratomer med göra. Det är nog ingen omöjlighet att på ett matematiskt sätt räkna ut vikten, men i och med att det ständigt expanderar och att det inte finns något absolut NU så kanske det är svårare . Kom nyss att tänka på ifall när universum "dör" att det kollapsar och imploderar i sin egen vikt som en "urhypernova" för att sedan bilda nya klot kosmos av all mörk materia den samlat på sig under sin expansion. Och tillintetgöra närliggande kosmos och skapar ett svart urhål i urmaterien och skapar nya rum i en annan urdimension, som våra egna svarta hål. Urmaterien utanför universum kanske kröks på samma sätt som vårat universum. Så om teorin om svarta micro hål stämmer så kanske Svarta Macro Hål skapas på samma sätt i urmaterien som svarta hål gör inuti vårat egna kosmos. I så fall borde även parallela urmaterium fungera på samma sätt som multiversums, och att dom parallela urmaterierna genom svarta urhål så äter och rapar dom ut hela universums och all dess materia genom varandra. Så urmaterien är inte rum&tidlös och den uppstod och kommer att upphöra och därför så hinner ingenting med att bli oändligt, bara evigt. BANG där har vi det kosmiska hjulet. Haha, skämt åsido.
☝️😴🌛
EDIT: Så om man blir "spaghettiserad" nära ett svart hål här, blir man då "kvarksträngiserad" i ett svart urhål urmaterien?
Universum är en kosmisk soppa av allt som överhuvudtaget någonsin har existerat. Svarta hål bildas spontant av någon anledning. Vårt absoluta ursprung är ett gigantiskt svart hål och troligtvis är en halva av universum dömt att kollapsa och dra sig tillbaka till urtillståndet därför att det inte övervinner gravitationskrafterna med centrum periferi. Det gör då troligtvis den yttre halvan som då frigör sig från dennkollapsade expansionen och vi får ett uppdelat universum, delat i ett ljust och ett mörkt universa. Ljusets expansion går in i det okända medans det nya svarthålet kan börja ruva på nästa explosiva expansion. Det finns astrofysisk-statistisk forskning som visar denna tendens!
Intressant, tack. Har läst något liknande om kosmisk sopp teorin. Hittar inte den nu.
Fastnade lite på det du skrev om att svarta hål uppstår spontant utan någon anledning. Svarta hål är väl ändå ett resultat där rumtiden krökts av något extremt tungt objekt, tillexempel slutet på en tung stjärna med makalös densitet som kollapsar i sig själv till en kompakt vit dvärg / spinnande neutronstjärna eller ett svart hål? Neutronstjärnor är en klar favorit på tal om annat.. Om katten själv får välja;)
Såg fel. AV någon anledning stog det visst. Ber om ursäkt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Yes så står det. Härligt med hövlighet på iFokus. Förhoppningsvis något som kan smitta av sig. 🙂 Den gigantiska mörka materien är något vi börjar kunna se nu, något vi aldrig sett förut och det kan bero på att vi börjat använda en ny typ av spegelteleskop! Kolla in denna informativa video:
Jag tycker mycket om att läsa det ni skriver men inte fattar jag så mycket tyvärr. Jag tänker bara att inget är slumpen. Det finns nog kosmiska lagar där att det är en mening med allt som sker därute och att universum med dessa svarta hål expanderar genom dom.
Det är roligt att du blivit medlem här hos oss Siarn som hjälper oss andra att tänka utanför dessa ramar vi befinner oss i. Varmt välkommen till oss.
Hukanson tack för du är engagerad. då min egen hjärna inte hinner med. Det här är stort…
Tack Marr. Ibland är det nog bara jag som förstår det jag skriver, om ens det, haha. Hade jag kunnat så hade jag nog läst och skrivit konstant om allt jag är intresserad av och det är just allt, nästan😊 Kunskapen får jag på köpet😊
👍
Här är vi öppna i sinnet och själen.
Vi är här för att lära och erfara.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Tack själv Siarn för det du delger oss.
Ja precis Farwuq du har så rätt i det.
En blomma var till er! 🌺🌺