Ny supermaxad bild av Vintergatan
Astronomer på Ruhruniversitetet i Bochum har skapat en gigantisk bild av vår galax, Vintergatan. Forskargruppen från Ruhruniversitetet har spenderat fem år med att skapa bilden som totalt sett har en upplösning på 46 gigapixlar.
De enskilda bilderna har tagits från ett observatorium i Chile och sedan sammanfogats till denna bjässe till bild. Syftet med forskningen har varit att hitta objekt som skiftar i ljushet i vår galax.
Bildfilen väger in på tunga 194 GB, men som tur är så kan man kika på den via webbläsaren. Skulle man få för sig att titta på denna bilden i sin Full HD TV, så behövs drygt 22 000 stycken för att kunna njuta av bilden i sin helhet, så den tanken kan ni nog skippa 😃
Wow vad häftigt när man kan dra fingret utmed Vintergatan och se den fram & tillbaks! Så otroligt fantastiskt stort och detta… bara av vår galax. En liten del av universum…😎
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Japp, bara en ytterst liten del av universum.
Jag provade att sätta centrum över en ljusstark stjärna. Den fyllde min skärm när jag förstorat max. :)
Stoftmoln i rymden har också förbryllat mej, att dammet inte sprider ut sej mer och "försvinner" i vakuumet.
Koppla du inte datorn till tv:n? 😃
Tack för länken VSK!
Jag har kollat och förstorat en del men är inte så kunnig och undrar om de gröna ljuseffekterna.
Är det det som är stoftmoln?
Be the change you wan´t for the world.
Jag är lika okunnig som dig där, men kan tänka mig det är nån form av stoftmoln.
En av dom mer skumma dammformationerna finns i Carina, stjärnhopen, den sk Finger Of God, uppe till vänster i bilden. Jag tror att hela "handen" är 2-5 ljusår lång.
Guds Finger ligger i Nyckelhålsnebulosan som ligger 8000 ljusår nedanför jorden (under jordens sydpol) inuti Carinanebulosan (Eta Carinae).
#7 Wow…vilka fantastiska bilder.
(Och, fantasieggande.)
De kan man sitta och titta länge och titta på👍
Tack!
Be the change you wan´t for the world.
👍
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#3 Wow det hade jag inte provat. Vad häftigt!
Har ni tråkigt kan ni ju alltid skriva ut bilden och tapetsera med den. Tror faktiskt ni kan tapetsera några kvarter 😃
Hahaha ja men det är ju ingen dum idé. Tänk att ha en bit vintergata i sovrumstaket.👍
Blir väl många färgpatroner där…😃
😃
Detta var riktigt häftigt VSK. Tack
edit..men varför är det olika färger?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Jag vet inte om de fotar med svartvitt där i Chile, men tar du Hubble tex så fotar den i svartvitt, eller vad nu det kan tänkas heta (gråskala?) och färgläggs efteråt.
Syftar du på stjärnornas färger så är den ena färgen för stjärnorna ifrån oss och den andra färgen är stjärnor som är på väg emot oss. Kommer dock aldrig ihåg vilken färg som är för vilket av röd och blå.
Nebulosor och så har ju en massa stoftmoln/gaser mm runt omkring sig antar jag. Skulle kunna tänka mig att det är temperaturerna som avgör färgerna.
okidoki 🌺
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Fantastisk bild!