Utomjordiskt iFokus

Utomjordiskt

Etiketterplanetergalaxersolsystem
Läst 3277 ggr
[VSK]
3

Mars är vit, inte röd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har hittills trott att Mars är röd, men det är tydligen fel. Den är i själva verket vit. Det har Curiosity varit så snäll och upptäckt åt oss efter att ha dammsugit dess yta lite. Under det röda dammet visade det sig nämligen vara vitt.

Dags att döpa om den röda planeten till den vita? Fast kanske först efter att den lilla roboten har dammat klart.

http://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/details.php?id=PIA16565

[GIKmio]
1

Är inte dammet rost?

[VSK]
1

Det är iaf vad jag trott hela tiden.

KevinWoo
1

Tja, men nu har de ju tänkt att folk ska bo på Mars.. Jag funderar på hur de ska andas..

[VSK]
1

Mig veterligen så finns det bara ett alternativ. De kommer odla syregenererande växter i enorma byggnader. Utomhus så är det samma som gäller idag.

KevinWoo
2

#4 Förstår ändå ite varför folk vill bo på Mars.. Lämna släkt och vänner för att bo på en annan planet med random människor

[VSK]
1

Det är för att det finns två alternativ.

1. Hitta alternativ till jorden, eftersom jorden kommer gå under förr eller senare.

2. För att människan är nyfiken utav sig. En rymdbas på tex Mars skulle underlätta oerhört när det gäller kostnader för framtida utforskande resor.

Faktum är att det redan planeras en "tankstation" på vår måne. Den största kostnaden idag är ju faktiskt att sig genom atmosfären och ut i rymden.

[GIKmio]
1

Livet på Mars är avancerat. Dåligt med syre, stora skillnader i klimatet från dag till natt, kraftiga stormar. Tycker det är kallt när kylan tränger in på natten när det är 20 minusgrader. Tänk er då när temperaturen sjunker till minus 150-170 grader Glad

[VSK]
1

Ja där gäller det att ha flytande Helly Hansen Skrattande

Huygens
1

Hmm…

Det verkar som om Mars himmel är blå. Åtminstone på fotona från 1976 när Viking 1 landade. Frågan är vilka sonder som varit på Mars. Nu förtiden är Mars himmel oftast röd eller rödorange.

Viking 1 Orbiter ska tydligen tagit fotot på ansiktet på Mars. Jag tycker inte det liknar en människa.

Jag har alltid tyckt att dom röda fotona på Mars visat lite onaturliga färger. Jag har hela tiden föreställt mej att man borde kunna se andra färger på fotona än det röda. Tydligen kunde NASA göra det på 1970-talet.

Om nu Viking 1 var på Mars…

.

Några foton av Mars.

Blågrå himmel, Viking 1 Lander, sten, 1976-08-25

Blågrön himmel, Viking 1 Lander, samma sten, 1978-02-11
Blå himmel, Viking 2 Lander, blåaktig mark, 1979-05-18
Blå himmel, Opportunity, solnedgång, 2004-01-14

Olivgrön himmel, Viking 2 Lander, panorama stenfält, 1976, okänt datum
Gulrosa himmel, Viking 2 Lander, grova stenar, 1976-11-23
Rosa-vit himmel, Viking 1 Lander, grävspår i marken, 1977-05-26

.

Det är ganska konstigt om NASA lagt på så många olika färgfilter för att få olika färg på Mars. Jag förstår inte varför NASA inte bara visar Mars som planetytan ser ut.

Ännu konstigare är bilden i slutet på artikeln som visar att Mars är blå inuti, när sanden grävts upp, vilket inte syntes på Vikinggrävbilderna. Mount Sharp ser ut som en stor sandhög och inte ett berg.

Vad är det vi ser bilder på?