Resa utan återvändo
Vansinne tycker jag
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Sjukt att det läggs pengar på det när det finns så mycket att fixa på den planet vi har här….
"På natten är alla katter svarta"
Ja det är vansinne och håller med Fialialej till 100%…
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
För många år sedan hörde jag om denna kolonisering och att eliten skulle ha någonstans att bo inför ett kärnvapenkrig. Så nu är det alltså dags att börja bosätta sig där och provtestar med några astronauter och ser om de överlever, eller?
Nja, inte riktigt en resa utan återvändo. Om man dör på Mars så återföds man på Jorden. Med vänlig hälsning, Eliiza
Hej! Mars kommer återigen att bebos och koloniseras, och flera stora rymdstationer kommer att byggas. Både sådana som cirkulerar kring Jorden, Mars och i egen bana kring Solen. Även en extra sol kommer att tillverkas och placeras i bana kring Jorden. Men, det faktum kommer, att Solens alltmer avtagande aktivitet kommer att göra sig mer absolut märkbar och påmind och pga. detta kommer dessa stationer att glida ur sina banor och krascha… Men detta är bara ett ynka uns av den framtid som väntar oss jordbor, som eg är ättlingar till rymdresande vida ifrån… Klistrar in en bild på ett foto som visar en rymdstation som cirkulerade kring Mars våren 1976, men vet inte vems stationen är eller om den ännu finns kvar… Med vänlig hälsning, Eliiza
Ja om de är amatörer så är det vansinne. Ska väl vara rutinerade astronauter som börjar på mars.
Otroligt spännande iaf, hade gärna själv åkt dit även om det var utan återvändo. Men tyvärr lär man ju inte vara aktuell för denna uppgift.
Men detta behövs för våran framtid. Yay för vetenskap och utveckling!
Hmmm….tveksam till om man verkligen kan sätta sig in i det scenariot, att vara strandsatt för evigt på denna karga planet…När utsikten över sand, sten, sand, ännu mer sten blir vardag. Inga fåglar som kvittrar på våren, inga skvalpande vågor mot stranden, inget regn som slår mot rutan, inget solsken mot huden…näe, tack, men nej tack…🥵
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Håller med Magi-cat, vartenda ord!
Tja visst hade det varit tråkigt men att vara en del för att bana inför framtiden så hade jag kunnat skippa det. Visst om man bara hade suttit där så hade det varit väldigt tragiskt, men om man arbetar för att andra ska komma, upptäcka och undersöka så är det värt det för mig.
#13 Jag menar inte att det "bara" är tråkigt rätt upp och ner. I början kan du brinna för det du beskriver men glöden falnar. För att vara kreativ, kunna fatta bra beslut, se proportioner och sammanhang behöver hjärnan (och hela människan naturligtvis) stimulans och inspiration av andra och inte minst naturen. Vi behöver allt det där för att hålla det kreativa tänkandet igång.
Och så är vi vanedjur. Tänk att aldrig mer komma till jorden, (mer än möjligen förpackad i låda), verkligen aldrig mer träffa vänner och bekanta, nära och kära….
Nej, jag tror inte det är någon bra idé. Det är kanske därför man söker kandidater mer bland äventyrare och amatörer än bland skickliga piloter och astronauter som man gjorde till tidigare missions.
Men ett kort besök vore väl inte så dumt….
#14 Tja finns ju filmer/ljud man kan ta med sig för att drömma tillbaka till jorden, finns säkert olika sätt att ta in det tex 3D osv. Sen blir det säkert aktuellt att odla eget, stora växthus osv. Kan givetvis inte jämföras med att sitta vid en sjö eller på en bergstopp, men faktiskt det resan ger ligger betydligt högre än min egen trivsel. Att bana väg för mänskligheten utanför jorden är ju bara att drömma om. Att vara en del av det, hade varit skithäftigt! Sen arbetet att få igång en fungerande försörjning inför kommande resenärer, upptäcka allt som finns på Mars, även om det kanske inte är så mycket.
Visst kan saker säkert bli rutinmässiga, och visst hade man säkert längtat tillbaka men jag hade inte tackat nej till resan. Betydelsen är för stor!
Släkt och vänner kan man hålla kontakt med över brev. Kräver faktiskt inte närheten till dem för att må bra. De enda som tvunget skulle följa är hundarna 😃Dem hade jag aldrig övergett!
Sen när man dör så hoppas jag på en begravning i rymden, dvs sätt mig på kurs ut ur solsystemet så är jag nöjd :)
#15 Säkert skithäftigt. Särskilt de två första åren. Sedan blir det nog lika häftigt som att jobba i en chokladfabrik: man tröttnar, t-o-m- på choklad.🤫
Undrar vad vovvarna skulle tycka?😉
#16 Varför säger du så? Bara för att du skulle tröttna betyder inte att alla andra skulle göra det 🤔
#17 Det är nog inte bara jag som är så funtad. Det är inte bara hugget ur luften eller eget tyckande.
Marsresenärerna borde sökas bland människor vana vid isolering och enformiga rymdfärder i trånga utrymmen med ett begränsat antal människor vars sällskap man inte valt själv.
De som väljs ut är väl förhoppningsvis införstådda med att det slutgiltiga utan återvändo är på riktigt.
Men du får väl söka som aspirant. 🙂
Ja, det är ingen mening att genomföra det företaget…..det är alldeles för stort och dom kommer ingenstans och kvar blir bara 4 stela kroppar och utrustning. Detta skulle man kunna klassa som mord eller självmord…..för dom borde ju veta vad som händer!!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Precis, det är väldigt stora risker, strålning, kroppen förändras ETC om man väl kommer fram.
Ja och vad ska dom leva på? Maten och vattnet tar ju slut ganska snart, liksom luften. Dom måste ha med sig så mycket att resan blir omöjlig. Men iofs, så beror det ju på hur länge dom vill leva…..dom kanske vill dö där uppe inom en kort tid?…..i så fall har dom valt en bra plats😃
Värmland"
Det är nog tänkt att de ska ha med så ett start-kit och sedan producera mat i små trevliga växthus.
Jo, men det låter ändå som science fiction för mig…..men vad vet jag?🤦♂️
Detta får mig att tänka på filmen Stand By Me. Ungarna hade glömt att ta med mat, varefter en av dom frågar: "Great, what do you supose us too eat…….our feet??"😂
Värmland"
De får väl ta med sig muggen och gå över till baksidan av Mars där utomjordingarna håller till och låna socker till baket🤪
Håller med Magi-cat att Marskolonisatörer bör sökas bland lappar, eskimåer och norrlänningar, vana vid isolering och ensamhet. Inga problem med att gå rymdpromenader i nattsvarta mörkret. Det räcker med en korvbit och mugg kaffe för hela dagen. Blir billigt i drift. Nä men ujjingar, det här är fina fisken, äntligen litet action på rymdprogrammet. Men jag trir att vi måste acceptera att ta med det andliga i vetenskapen när vi ger oss ut i Det Okända. Hela universum är triligen nästan överbefolkat av andar och andliga varelser. Biologiska kroppar som vi lånar är sällsynta gåvor. Vi måste skaffa oss medial kompetens därute så vi inte skiter på oss när de kommer in i kapseln och vill smaka maten.
#18 Jo men så skrev du inte, du svarade på mitt inlägg som om jag skulle bli uttråkad och less efter något år eller två. Du undrade ju till och med vad mina hundar skulle tycka. Kan garantera att de skulle stortrivas var än de är så länge de får sin aktivitet. Blir givetvis inga rastrundor i friska luften, men om stationen är tillräckligt stor så kan man hitta på mycket. Men tyvärr är nog inte hundar välkomna de första rundorna och jag hade nog inte velat ta med dem till en liten station, men finns utrymme så.
Tråkig inställning har du iaf. Men tja det är äventyrare som skapar utveckling inte hemmasittare.
#25 WOW är det fördomar det där? Att norrlänningar m.m är vana vid isolering och ensamhet och nöjer sig med korv och kaffe? Har du ens varit i Norrland? Visst finns det sådana personer där men dessa finns över hela Sverige!
Heehe Jag är norrlänning Hukanson och gillar inte" körv" hellre då en ren, björn eller älgstek med en vargtass därtill.😉
Hmmm har en hel lista i huvet på folk runt om på vår vackra jord, som jag tycker kunde skickas dit för en enkel resa…🤫
Men då skulle jag tycka synd om dig och dina hundar Wraith.😕
Tycker man kan se till få ordning på saker på vår "egen planet" först och främst innan man lägger ut dessa enorma kostnader för det här…🤓
Enligt DN så har 78000 anmält sig.
#26 Tråkig inställning har du iaf.
Det var tråkigt att du tycker jag har en tråkig inställning. 😕🤔
Det må vara att jag är en tråkmåns men jag tycker inte jag sagt något dumt till dig i vårt lilla snack. I alla fall har jag inte menat det. Det är roligt att bolla idéer och tankar och jag gör det lika mycket med mig själv, sci-fi-nörd som jag är av födsel och ohejdad vana. Klart jag undrar samtidigt vad jag själv skulle känna - också.
Och så klart att jag frågade vad hundarna skulle tycka, det var med ett litet leende faktiskt, när du gärna åkte ifrån allt annat, men inte hundarna. (Jag är också djurvän, om än jag håller mig till katter, och skulle högst ogärna kunna tänka mig ett liv utan djur/katt.)
Resan till Mars och vistelsen där utan återvändo, har sina risker. (samlade några länkar som vi haft på OF.)
Strålningen t.ex. är stark när man kommer utanför jordens skyddande hölje. När man utsatt möss 😕 för liknande strålning emigranterna kommer att utsättas för under sin färd till Mars, drabbades de av vävnadsskador liknande Alzheimer.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/demens-kan-stoppa-farder-till-mars/
200 nya kratrar per år av meteoritnedslag. Finns det risk för träffar?
http://earthsky.org/space/new-crater-on-mars-spotted-by-nasa-orbiter
Om man vill ta sig en promenad i landskapet utanför bosättningen måste man ha rymddräkt på sig. NASA har tänkt till. Det kanske återstår några detaljer….
http://www.space.com/26235-nasa-spacesuit-z-series-mars.html?cmpid=514630_20140617_26135676
Jippot Mars-one:
Ska det bli någon varaktig bosättning på Mars? I så fall måste man tänka på reproduktionen. Är det ens möjligt att föda barn på Mars? Och vad skulle det innebära?
http://www.space.com/20771-mars-one-colony-pregnancy.html
Lite mer om koloniseringen av Mars. Atmosfären är bara 0,7 % av jordens. Gravitationen är en tredjedel. Att tyngdlöshet medför hälsorisker vet man, men hur en längre vistelse i Mars-gravitation påverkar vet man av förklarliga skäl inte. ATT det påverkar är klart, eftersom biologin är anpassad till jorden. Att återvända skulle vara tungt. Varje steg skulle vara tungt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolonisering_av_Mars
Och så till sist, fina bilder. Mars från vårt jordiska perspektiv och Jorden sedd från Mars.
http://earthsky.org/todays-image/earth-seen-from-mars-mars-seen-from-earth
Till slut är det min personliga åsikt tills vidare att vi måste ta hand om vår underbara jord bättre. Kan vi inte göra det kommer vi inte att lyckas bättre med en annan planet. När/om Mars koloniseras bör det vara av vetenskapliga skäl av tränade personer som vet vad de ger sig in på. Inga jippon, ingen pengaspekulation.
Förutom de uppenbara fysiska riskerna med en resa till Mars (muskeldegeneration särskilt om man inte tränar rigoröst, nedbrytning av skelettvävnad och så påverkan på inre organ som hjärtat, strålningen) har vi den psykologiska faktorn:
" "Five or six of your closest friends in a room the size of your living room for three years, that's a tough thing to do.""
Vid en bosättning på Mars är de de enda man kommer att träffa mer i livet.
http://news.nationalgeographic.com/news/2001/05/0517_mars2.html
Mer om hälsoriskerna:
http://www.racetomars.ca/mars/article_effects.jsp
Ännu mer:
"“These types of missions will likely expose crews to levels of known risk that are beyond those allowed by current health standards, as well as to a range of risks that are poorly characterised, uncertain and perhaps unforeseeable,” said the IOM report."
Det återstår uppenbarligen en del att göra innan "vi" kommer iväg till Mars. Hur kommer man förbi biologin? Är det önskvärt att göra det? Vad är riskerna värda?
En sista länk.👋
Jösses vad du jobbar, katten…nu får du lov att lägga dig på en varm plats och sova😃🐱😴
Värmland"
#31 Mycket passande med dina Marstrådar här nu Magi-cat.👍
78000 eller fler, senil dementa irrar omkring på planeten Mars?😮
Ja där vill jag sannerligen inte vara. Vad ska vi där och fara efter? Skita ner där med? Ja jag tänker inte flytta på mig hur mycket pengar jag sen än hade. Byter jag planet får det bli när jag går över i så fall om det är meningen. 😐
#34 Jag sover redan….😃😴 zzzzzz
.👍🌺👍