Rött på natthimlen
I måndags natt roade jag mig med att stå på balkongen och kolla på stjärnor och allehanda ting där uppe.
Jag såg något gulvitt som flöt som ett streck i maklig takt. Sen fann jag något som blinkade rött och svävade rakt fram på höger sida, för sen göra en halv sväng och segla ovanför hustaken som är mitt emot mig.
Försökte fånga det med min halvtaskiga kamera(utan stativ) och därför lite skakigt.
Det är säkert en satellit, men det är kul ändå att få halvtaskiga bilder*s*:)
Har aldrig sett en röd satellit Evisen, tror inte de finns
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Sen undrar jag om satelliter verkligen kan svänga och göra girar…tror det var något annat du såg…
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
#1 & #2 Jag vill gärna tro att det är något annat än en "sketen" satellit jag såg och fick på bild 😉.

Jag känner två stycken som sett liknande det du beskriver i göteborgstrakten.
Tror det var i måndags till och med. Båda var på olika ställen och inte tillsammans. Fast ljuset var mer vitt tror jag och flög gaska lågt och gjorde svängar.
Jag tror att detta var vad sonen med såg härom kvällen.
Vilken fin form den har också.
Så i mina ögon just nu ser det verkligen ut som ett skepp
Jag blir lika facinerad (eller hur det nu stavas) varje gång man hör talas om sånt här eller ser själv.
Det är så vackert på något vis.🙂
En satellit tror jag inte det var, för den skulle inte synas i en halvtaskig kamera. För att kunna fota en satellit med en systemkamera så måste man ha lång slutartid och ljusstarkt objektiv. För att inte tala om autofokusen då satelliten rör på sig fort.
Brännvidden på objektivet lär nog minsta vara 500mm gissar jag på. Annars så får man utöka bildstorleken via mjukvara och det blir väldans pixligt. Att följa en satellit med 500mm på fri hand är stört omöjligt.
När jag fotade bandy åt svenska bandyförbundet så kunde jag inte ens följa en spelare på 400mm. Att försöka fota en bandyboll på 100m avstånd och 400mm va inte ens nåt envisa jag skulle ge mig på 😃
Gällandes färgen röd i det här fallet har nog med vitbalansen att göra (om den var vit vill säga).
#4 Denna gjorde bara en "halv usväng" då jag såg den först vid tvättstugan tak som är på höger sida av där jag bor, och sen ovanför husen mitt emot mig. Sen vad den gjorde efter jag inte såg den längre.. Det är deras ensak😂.
#6 Tack snälla:). Tänk dock på att det är rätt förstorat och skenet blir lite annorlunda genom ett objektiv
.
#9 Nej, detta jag såg var med rött sken, bilderna är förstorade för kunna se och visa. Enligt min kamera(konicaminolta g600) så kör jag auto på allt och när detta fotades så körde jag på inzoomning.
Vad häftigt om det skulle vara samma sak vi såg:). Jag såg detta ungefär vid 22.45-tiden i måndags kväll.
Okej, så gick det med den formen ☺️
#11 Men den såg helt annorlunda ut genom kikaren*lovar*😉. Min kamera som inte vill återge de exakta formerna.
Jag kollade på orginalbilderna och pricken är så liten så det är jättesvårt att finna den i allt det svarta😕.