Annons:
Etikettgalaktiska-civilisationer
Läst 1019 ggr
Huygens
2019-07-12 12:25

Bron på Månen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bro, den sk O'Neill's Bridge upptäcktes år 1953 på Månen av amatörastronomen John Joseph O'Neill (wiki).

Bron uppenbarade sej plötsligt och var till en början 19 km lång, men över dom följande månaderna sjönk bron successivt ner i jämnhöjd med övrig mark. Bron fanns precis i västra utkanten av Mare Crisium (wiki), Farornas Hav.

Det officiella påståendet idag är att bron var en optisk illiusion som uppstod vid vissa ljusförhållanden, men jag har inte kunnat hitta något bra foto som faktiskt visat sagda fenomen; O'Neill's Bridge.

Till saken hör att O'Neill löjliggjordes av astronomer med akademisk examen i brittisk press, ända tills astronomen Hugh Percy Wilkins (wiki) sa att han också sett bron, vartefter Wiklins blev måltavla för löjliggörande till den grad att han blev utstött på sin arbetsplats. Ett påstående på nätet är att Wilkins till slut fick en bild på bron, men då hade bron sjunkit ner till en längd av endast 2 km. Jag har inte hittat sagda bild.

Då bron uppstod så plötsligt och därefter gradvis sjönk samman, antydde det att bron var konstruerad av okända varelser. Även amatörastronomen Patrick Moore (wiki) har sett bron på Månen.

Då en 19 km lång rörlig bro på månen är otänkbar, för det skulle innebära UFO-varelser, klang förlöjligandena höga i vetenskapliga kretsar.

Ha-Ha-Ha, är du den som sett en Bro på Månen…

Bifogat är ett modifierat urklipp av bild som är NASA public domain och finns här. Bilden sägs vara fotograferad av LRO, vid eller före år 2015 och visar området där bron kunde ses år 1953.

Annons:
Huygens
2019-07-12 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

För övertydlighets skull har jag ritat en röd ring runt området på Månen vid kanten av Farornas Hav, där bron uppenbarade sej år 1953. Lägg även märke till dom säregna kanalerna till höger i bild. Samma källa som i #0.

Upp till toppen
Annons: