Frågor inom ämnet söker svar

Madain Saleh

2019-04-24 09:52 #0 av: Huygens

(Bildlänk: Wikimedia, bilden är beskuren och ändrad från originalet, titel: Madain Saleh, skapare: Sammy Six, datum: 2012-01-15, copyright: CC Attribution 2.0 Generic)

Madain Saleh (wiki) är resterna av en "stad" i öknen väster om al-Naslaa, Saudiarabien. Precis som Petra påstås Madain Saleh vara byggt av nabateerna. Madain Saleh består till största delen av 131 "gravplatser" som påstås vara byggda mellan år 0 - 73 e Kr. Nabateeerna påstås aldrig varit bofasta, utan var nomader som flyttade runt i tält.

Av okänd anledning var nabateerna alltså kapabla att bygga gigantiska bergsfasader, "portaler" och jättelika rum i bergen. Att byggnaderna skapades för att vara "gravkammare" kan man ju tro på om man vill.

Min gissning är att Madain Saleh är mer än 12 000 år gammalt och byggt av okända varelser, frågan är bara vem? Och av vilken anledning är Madain Saleh byggt? Vilka redskap användes för att få dessa fasader så släta?

Varför saknas utsmyckning på Madain Saleh? Rör det sej om en ofullständigt byggd stad?

(YT/Mystery History, 2017-10-26, 4 min)

Anmäl
2019-04-24 12:20 #1 av: Hukanson

Man tänker sig kanske en inverterad 3D-printer typ 3D-remover

Oneness can not be divided.

Anmäl
2019-04-24 14:58 #2 av: Huygens

Ja, uhm, det finns något knepigt med byggnaden. Den ser delvis ut att vara upp-och-ner. Dessa "gravkammare" verkar dessutom hamna mitt i ingenstans. Och med enorma former.

Här är ett exempel till, 40 m hög. Notera att den allra nedersta delen av byggnaden verkar ofärdig, med sten som ser ut att ha lämnats kvar.

(Bildlänk: Wikimedia, bilden är beskuren och ändrad från originalet, titel: Qasr al Farid, tomb in Archeological site Mada'in Saleh, Al-`Ula, Saudi Arabia, skapare: Richard.hargas, datum: 2015-01-17, copyright: CC Attribution ShareAlike 4.0 International)

Anmäl
2019-04-24 18:37 #3 av: Hukanson

Alls icke ofärdig...där satt karlarna och rökte pipa!

Oneness can not be divided.

Anmäl
2019-04-24 18:45 #4 av: Huygens

Då var det stora karlar. :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.