Ljus & Upplysning

Påven förnekar att Helvetet existerar

2018-03-31 19:19 #0 av: Huygens

Påven förnekade i torsdags att Helvetet existerar. The Sun, 2018-03-29

Bara några timmar senare rasade delar av taket i Sankt Peterskyrkan (wiki) ner över gudstjänstbesökarna.

Anmäl
2018-03-31 20:21 #1 av: Hukanson

Somliga skulle kunna tolka det som att helvetet fortfarande existerar ....och regeras av Djävulen, och där vilsegångna människor får en möjlighet att bearbeta sina felaktiga attityder gentemot Gud och livet/medmänniskorna

Allt eftersom vi växer i evolutionen och ljuset blir sanningen om Gud viktigare och viktigare och vi måste alla vara på vår vakt så vi inte ljuger. 

Oneness can not be divided.

Anmäl
2018-03-31 21:04 #2 av: papa-bear

ack så tvärsäker du är att han har sagt att helvetet inte existerar, det är tur att man läser artiklarna som du länkar till och ser att han påstås ha sagt det du så tvärsäkert säger att han sagt, och som en av vatikanens press officerare säger: inga ord inom citationstecken skall uppfattas som trovärdiga ord från den heliga fadern.

Anmäl
2018-03-31 21:26 #3 av: Huygens

Hur säger man något verbalt "inom citationstecken", det är väl ändå en skriftlig form av uttryck?

Katolska Kyrkan famlar med orden för att förklara Påvens ståndpunkt att Helvetet inte existerar och att onda själar förstörs efter döden, dom försvinner. The Guardian

Anmäl
2018-04-01 00:19 #4 av: Hukanson

Påven blev intervjuad av en stor italiensk tidning och han skulle inte ha sagt något han inte stod för men hur han menade med det kanske han måste förklara tex att själar inte alls förstörs utan bara flyttas till en annan plats än denna planetens existens. En katolik tror inte på tidningar utan på Fadern och Kristus och påven.

Anmäl
2018-04-01 16:51 #5 av: penke

Och det finns de som menar att "Vatikanstaten" är en del av hel-vetet
och dess portal-figur
(_inte alla katoliker_ )
Martin Luther och senare evangelikaner . .

Anmäl
2018-04-02 09:04 #6 av: Hukanson

Oj Penke, menar du att Sverige som i femhundra år varit Martin Luther trogen är en del av det där hemska?

Anmäl
2018-04-02 09:52 #7 av: papa-bear

jo det är ju så att katoliker predikar om helvetets skärseldar som kommer att drabba de ej rättrogna, medan martin luthers protestanter har härligheten i evighet i sikte.

Anmäl
2018-04-02 10:42 #8 av: penke

njaa.. ML protesterade mot bla att kyrkan sålde platser i himmelriket, avlatsbrev
då påven skulle vara gud inkarnerad på jorden ..

evangelikanerna läser och tolkar Daniels profetior .
om olika  jordiska "härskare"

Anmäl
2018-04-02 14:57 #9 av: m2studio

Nu hänger jag inte med !! 

Vad händer med helvetet då enligt Påven? Vem styr helvetet? Gud eller?

Satan ska väl inte styra helvetet! eftersom enligt deras tro är dåliga själar ska bestraffas och dem är satans anhängare nästan eller? eller jag har fel??!!

Vad händer med dem som tro på helvetens existens?

Vad Påven ville meddela världen när han sa så egentligen? 

Anmäl
2018-04-02 18:09 #10 av: penke

Jag hänger inte med i alla turer heller .Galen

låter du dig värvas av den "svarta sidan"
 blir du bestraffad istället för värvnings-bonus (vadå S/M)
... då kan man undra om h-vetet inte tillhör en under-avdelning
 av ljusa sidan(hot&varning)

sedan menar en del att vi bör vårt H-vete inom oss
 att vi känner skuld, ånger (det vore ett gott tecken isåfall)
lite där också
 att Gud skulle vara ..Vred  på Ängeln Lucifer(ljusbäraren) 
som i kärleksfull anda steg ned i h-vetet för att sprida ljus och hopp ..

det jag skrev om, ur Daniels profetior, vad som skulle komma innan ..Himelriket på jorden
var en syn,  en krigare  med fötter av brons. ben av koppar,  kropp av  järn
(nu minns jag inte exakt)
 som symboliserade de olika rikena/ imperierna
perser, mesopotamier, grekland, babylonier och slutligen romerka riket
 som de menar påvestaten är en fortsättning på...
 Iofs besegrade Napoleon påve-staten, hans generaler o arme
 så jag vet inte vad man ska kalla det som är nu ......

Anmäl
2018-04-15 18:38 #11 av: Huygens

En fundering är hur Katolska Kyrkan officiellt ser på goda personer som känner till kristendomen, men är ateister. Kommer goda ateisterna att "upplösas", icke-existera i nästa liv om dom fortfarande inte tror på gud?

Eller kommer dom tvingas stå utanför något slags port och huttra tills dom erkänner guds existens?

Anmäl
2018-05-07 17:33 #12 av: Ghosthunter

Väldigt märkligt av en katolik att förneka att helvetet existerarFörskräckt Som många brukar säga "Finns Gud, så finns djävulen" och därmed både himmel och helvete.

Det verkar vara många som förnekar att ondska finns och att allt är av godo. Detta bryter ju mot en universell lag....nämligen att precis allting har en motsats....varmt-kallt, hårt-mjukt, blött-torrt, ont-gott....etc..etc.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-05-09 15:53 #13 av: Hukanson

Att allt har en motsats (som vi uppfattar det) behöver inte motsäga att allt är kärlek och planen för skapelse till ljuset.

Anmäl
2018-05-09 16:54 #14 av: Ghosthunter

#13 Med andra ord menar du då att du förnekar motsatser? Är krig och mord kärlek menar du?

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-05-10 19:31 #15 av: penke

vad som är gott eller ont, är en fråga om perspektiv..
ett litet barn tycker det är ..ont , att inte få en massa godis hela tiden i affären,
 när föräldern tycker det är något gott att barnet slipper en massa hål i tänderna ..

en liite svårare sak, en del menar att a.Hitler gjorde en .."god sak"
att modigt dra på sig så mycket dålig karma, 
 genom att ge karma- utlösning till hundra miljoner människor
( samma som ta på sig allas synder)

igen.. är Trump den gode och Kim Un den onde
eller är Assad och Kadaffi onda som försvarar sina länder
 eller Obama god som vill ..demokratisera deras olja

?

Anmäl
2018-05-13 19:34 #16 av: Hukanson

#14 #15 Att dela upp tillvaron i ont och gott är vanligt tänkande men det är en dualism som kan upplösas om man för in en tredje aspekt som är uppstigandet i ljuset. Ljuset som är både källan och planen för uppstigandet kommer sakta men säkert att transformera vår separation av dualistiskt tänkande till ett enhetscentrerat tänkande och upplevelse av tillvaron där vi förstår att kärleken älskar oss vad vi än gör med vår fria vilja och kommer att hjälpa oss att utföra vår fria vilja. Kärleken kommer också att hjälpa oss att förstå konsekvenserna av vårt handlande - både kärlek och kärlekslöshet får konsekvenser och det kallas karma ibland. 

Anmäl
2018-10-06 07:06 #17 av: Eliiza

Alla kommer till himlen när de dör, det är en utav Universums grundläggande lagar. Helvetet är det vi skapar här på Jorden, ist för att göra den till en enda stor Edens Lustgård...

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Anmäl
2018-10-06 10:01 #18 av: Hukanson

Ljus är förstånd och intelligens.  Utveckling kallas det när vi använder vårt förstånd och vår intelligens att tex använda vår begåvning till att hjälpa andra, lära dem att tex tillverka saker som gör tillvaron lättare tex att man kan tillåta barn att äta godis därför att man har gjort tandborste, tandkräm och munvatten som hindrar att hål i tänderna uppstår. Huruvida man blir fet och undernärd är en annan sak som ju också kan tas om hand av piller och tex löpbrädor. Alla problem som uppstår av vår längtan efter njutning kan lösas genom användande av ljusets materiella produkter allteftersom problemen uppstår och kanske försvinner när vi slutar att göra problem med våra kortsiktiga begär och börjar bli aktiva och helt ljusorienterade. 

Anmäl
2018-10-06 11:35 #19 av: setfree

Jag uppfattar det som att katolska kyrkan är lite svävade kring helvetet. Den katolik jag träffade för några år sedan tror absolut på helvetet. 

Vi som tror på bibeln tror på helvetet. (inte alla har jag upptäckt) Om katoliker tror på bibeln ord är jag inte säker på. 

Att påstå att alla kommer till himlen som Eliiza skriver är ju lite som att säga att död och sjukdom inte finns för att det har jag bestämt. 

Enligt bibeln finns ingen andra chans. Det avgörs hör och nu för all evighet. Inte på grund av att man är god och snäll som vissa tycks tro. Då har man verkligen missuppfattat budskapet. Endast av nåd genom tro på Jesus. 

Detta är inte så svårt att förstå. Läs innantill och dra era egna slutsatser.

Däremot får man tro som man själv vill. 

Anmäl
2018-10-06 13:14 #20 av: Eliiza

Hej!
Självklart så finns sjukdomar och elände, det ser vi ju klart och tydligt runt omkring oss. Och, ja, tillslut så dör vi, det vet vi alla; dvs. våra materiella kroppar, medvetanden och själar dör. Men, vår ande (andeform), vår livsgnista, som gör det matetiella livet möjligt, den lever vidare, till nästa materiella liv. Mellan de materiella liven så tillbringar den sin existens i himmel-sfären, i mycket nära kontakt med den finmateriella delen av Skapelsen/Universum, där den bearbetar informationen från det nyss levda materiella livet. Sedan, så är den åter redo att träda in i en ny materiell kropp för att återigen, på nytt, leva ytterligare ett materiellt liv för att lära, finna sanningar och samla information.
Bibeln innehåller vissa sanningar, men med alltför många felaktigheter och vilseledande information, alltför skickligt invävd, tyvärr...

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Anmäl
2018-10-06 14:34 #21 av: setfree

Hej Eliiza
Min uppfattning bygger inte på vad jag vill utan på bibeln.
vad bygger du din tro på?
exakt vad är fel i bibeln(missuppfattning)?
Det är lätt att bara tycka något men jag behöver lite mer förklaring än ditt tyckande.

Anmäl
2018-10-06 14:43 #22 av: Hukanson

Gud är rättvis och delar inte ut straff om det inte finns en skyldighet att lyda lagen. Det finns två lagar. Det finns den universella lagen och det finns en lag i Israel för alla judar och stammar och för alla som tar emot Jesus Kristus som en lag. Om man avsiktligt bryter lagen på det grövsta finns enligt skrifterna ett straff som innebär att man tillhör Djävulen och bli helvete orienterad. Exakt vad detta innebär står inte beskrivet utom att det ska vara en fördömelse och ett lidande jämfört med vad de rättfärdiga blir välsignade med i kärlek och härlighet.

Med den universella lagen är det ju så att man drar ned sig själv i vad som kan kallas helvete - om en person programmerar sitt tänkande med ideer  som strider mot de universella lagarna och får känsloutbrott och är till skada och men för andra människor så samlar personen på sig "karma" som för personen in i ett nedstigande och mörker, personen blir väldigt trött, sjuk, gammal, mörk och stillsam - nära döden.  

Detta är en andlig undervisning för den andliga tillvaron efter jordelivet men eftersom vi är andliga hela tiden så gäller det även här. 

Anmäl
2018-10-06 14:58 #23 av: kamjal#

#20 medvetandet dör ej

Anmäl
2018-10-06 15:01 #24 av: setfree

enligt vilken skrift?
ja du kan ju tro vad du vill men om du ska hänvisa till något så måste du förklara hur. Snälla nån. det är ju bara svammel och nonsens om du inte kan hänvisa.

Jag tror inte ett ögonblick på ett enda av dina påstående. Totalt nonsens.

Anmäl
2018-10-07 07:33 #25 av: Eliiza

Gällande #21.
Jag bygger inte mitt liv och mina kunskaper på någon blind tro. Jag letar sanningar som ger mig verkliga kunskaper, vilket tar åtskilliga, och åter åtskilliga, materiella liv.
Många personer som nämns i Bibeln har absolut verkligen funnits, men ordningen har kastats om, och spänner över betydligt längre tidsåldrar. Och, förklaringar till inträffade händelser har getts med religiösa förtecken ist för vad som verkligen och i sanning låg bakom. T.ex. Adam och Eva; enligt Bibeln så levde de ca 6000 år före vår tideräkning, men Noa och hans ark, den händelsen utspelade sig för ca 80000 år sedan. Eva sades bjuda Adam på den förbjudna frukten; detta sades vara den ursprungliga synden, och efter det så straffades hela människosläktet. Men, i verkligheten så var denna frukt en oerhört nyttig frukt, antagligen från ett utomjordiskt träd, och dess frukter var ämnade för människorna att ätas eftersom dessa frukter höjde människornas medvetanden och således hjälpte dem att utvecklas snabbare. Detta passade inte in med religionen och dess makthavare, så historien om Adam och Eva ändrades. Adam och Eva var fö. två folkslag som blandades för att bilda en ny människoras. Den sk. ursprungliga "synden" är eg. den genmanipulation som våra förfäder utsattes för, för många tusentals år sedan, långt innan legenden om Adam och Eva, och som innebar att vi människor på Jorden överlag är aggressiva och bara kever i runt max 100 år ist för de 1000 år som vi är ämnade att leva i.

Jesus, vars eg. namn var Jmmanuel, undervisade inget religiöst, utan han lärde folket om Skapelsen/Universum, att vi är bärare utav en andeform, som är en ytterst liten del av Skapelsen (Skapelseanden), och att vi således är föremål för reinkarnation och genom denna lever otaliga liv.

Detta är inte vad jag tycker, utan vad jag lärt mig. Mycket står i boken Talmud Jmmanuel. Den skrevs under tiden som Jmmanuel levde, och det av en utav hans lärljungar. Denna text, skriven på gammalarameiska, återfanns i Jmmanuels gravhåla på 1960-talet. Texten har efter detta skrivits ner i bokform. Läs den gärna.

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Anmäl
2018-10-07 07:45 #26 av: Eliiza

Gällande #23.
Jo, Kamjal, medvetandet är halvmateriellt, därför så upplöses det när vi dör. Men, vår andeform, som är finmateriell, den lever vidare och intar en ny materiell kropp när tiden på "andra sidan" är över. I samband med att andeformen åter träder in i den nya kroppen, för att påbörja det nya materiella livet, så skapas också ett nytt medvetande i denna kropp. Ett medvetande som både medvetet och omedvetet, beroende på andeformens evolutionsnivå, kommer att ha kontakt med all lagrad information från tidigare materiellt levda liv.

Men nu så har vi tyvärr hamnat OT...

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Anmäl
2018-10-07 08:23 #27 av: kamjal#

video

Anmäl
2018-10-07 08:29 #28 av: kamjal#

video

Anmäl
2018-10-07 08:32 #29 av: kamjal#

#28 om flyttande av medvetandet   medvetandet är som radiovågor, därför är det till exempel, lätt att påverka människor genom tvrutan och radio

Anmäl
2018-10-07 08:58 #30 av: kamjal#

har sett min astralkropp och druckit av den, den är som  böljande genomskinliga vågor i form av en kropp,   i den följer medvetandet med

Anmäl
2018-10-08 19:50 #31 av: setfree

#25 Jesus, vars eg. namn var Jmmanuel, undervisade inget religiöst,

Han undervisade inte om reinkarnation. Det är helt klart. Vad är religiöst?

Jesus undervisa om att han är enda vägen till Gud. Bibeln kan inte missuppfattas på den punkten om man är läskunnig. 

Detta är inte vad jag tycker, utan vad jag lärt mig.

Hänvisar du till tidigare liv? Att man lär sig något betyder inte att det är korrekt per automatik. Det går utmärkt att lära sig fel. Exempelvis fick man lära sig raslära i Uppsala på 30-talet vilket idag är nonsens. 

Om du istället hänvisar till att det fungerar i praktiken så kan jag tro mer på dig. Jag påstår att Jesus påverkar mitt liv och det väger starkare än någon bok som någon skrev som inte kan verifieras på något konkret sätt.

Angående åldrande så finns det mycket forskning om det. Man kan idag ändra i våra gener med hjälp av CRISP/Cas9 men inte på ett enkelt sätt påverka åldrandet. Jag kan skriva mycket om det men det behöver vi inte gå in på. Tycker du vi ska genmodifiera oss människor? Det går men är lite moraliskt komplicerat. 

OK det finns vissa som tror det är möjligt:

https://www.va.se/nyheter/2017/02/23/forskaren-som-knackt-koden-for-att-bli-1000-ar-gammal--hans-metod-ska-forsena-aldrandet-och-stoppa-livshotande-sjukdomar/

OK det är off topic jag vet. 

Tråden handlar om katolska kyrkans tro på helvetet. Många katoliker tror i alla fall på helvetet. 

Även muslimerna tror på helvetet.

Även buddhister tror på någon form av helvete. Det är inte evigt dock om jag förstår rätt.

Anmäl
2018-10-08 21:09 #32 av: Eliiza

Ang #31.
Nej, tråden handlar om att påven förnekar att helvetet existerar.

Och, påven har rätt. Detta bekräftas även i boken Talmud Jmmanuel, vars grundtext skrevs ner utav en utav Jesu/Jmmanuels lärljungar, och detta under tiden som han följde honom och fick bekräftat av Jesus/Jmmanuel själv att det han skrev ner blev rätt och riktigt. Texten skrevs ner på tavlor som återfanns i Jesu/Jmmanuels gravhåla i slutet på 1960-talet, och har sedan överförts till bokform.

Bibeln skrevs däremot ner långt efter Jesu/Jmmanuels död, och innehåller därför många felaktigheter och rent religiöst lurendrejeri. Detta för att utöva makt över folkmassan, skrämma upp folket och hålla det i en stagnativ strupstock. Prästerna m.fl. upptäcke ett liv i lyx genom deras religiösa skrämselpropaganda; en makt de inte ville släppa ifrån sig.

Religion handlar om underkastelse och tro, och än värre om blind tro. Jesus/Jmmanuel uppmanade folket att avhålla sig från underkastelse, tro och liknande irrläror, och ist lära genom att söka verkliga sanningar och få sann vetskap. Han lät folket även veta att han var son till Gabljel, en vis och vetande himlason, en människa av kött och blod, som var en av de långt från kosmos fjärran hitresta. Allt detta och mycket mer står nedskrivet i boken Talmud Jmmanuel.

Som sagt; läs gärna Talmud Jmmanuel. Den finns på tyska och på engelska.
(Men, de flesta religiösa vågar inte läsa denna bok eftersom den rubbar hela deras världsbild...)

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Anmäl
2018-10-11 19:34 #33 av: setfree

#32  läs gärna Talmud Jmmanuel. Den finns på tyska och på engelska. 

(Men, de flesta religiösa vågar inte läsa denna bok eftersom den rubbar hela deras världsbild...)

Jag har inga problem med att läsa något som motsäger min tro. Bibeln tål att granskas. Problemet här verkar vara att folk inte har läst bibeln. Det framgår klart i denna tråd. Man spekulerar och undrar. Läs innantill och jämför med Jmmanuel. Jag vill ändå inte köpa boken men finns den att låna så kan jag läsa den.

Jag har varit i Iran och Indien och samtalat med mängder med människor som har olika tro. Inga problem.  Jag läser Jmmanuel och du läser bibeln och så jämför vi. är du med på det?

Om vi går tillbaka till tråden så står det i artikeln att många katoliker protesterar mot att grundläggande biblisk information frångås. Bibeln är mycket tydlig, sedan kan man välja att tro som man vill.

Finns det någon mer i denna tråd som har läst bibeln och som kan uttala sig mer i detalj?

Sedan är det så att Jehovas Vittnen tror att de som inte tror och bekänner Jesus som försoning för våra synder kommer att förintas som det står i artikeln.  Enligt kristen tro så handlar det inte om att vara god utan om tro och bekännelse. Detta verkar vara svårt att förstå.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.