Frågor inom ämnet söker svar

Bilen spionerar på dej

2018-01-17 14:25 #0 av: Huygens

Varför totalövervakning?

Vem är det egentligen som spionerar på oss?

Min misstanke är att det knappast rör sej om mänskliga varelser. Moderna bilar har av oförklarlig anledning försetts med en mängd sensorer som sedan kan sända informationen till biltillverkarna. Men vem är det sedan som granskar den informationen?

Sensorer i nya bilar registrerar vad du äter, hur mycket du väger, vad du säger, det lokala vädret runt bilen, var och hur du kör din bil, vilken musik du lyssnar på + annat. DailyMail, 2018-01-17

Varför utsätts vi för en sådan total massövervakning?

Vem kan tjäna på att samla in alla denna info?

Varför reagerar inte politikerna?

Vad är syftet?

Anmäl
2018-01-17 14:53 #1 av: parsley

Lite teorier. Blinkar Bilsätena behöver anpassas till folks vikt. Rostskydd och annat anpassas efter vädret. Musikvalet påverkar vilken musik som ska spelas i bilmärkets reklamfilmer.  Vad biltillverkarna har med mina matvanor att göra vet jag inte. 

Anmäl
2018-01-18 00:32 #2 av: Huygens

Nyare bilar kan t o m spionera på och följa förarens ögonrörelser, ja, varför inte samtliga passagerares ögonrörelser?

All data sänds sedan med trådlöst internet till CIA, Langley, Virginia, USA. Sparas för all framtid.

Anmäl
2018-01-18 19:10 #3 av: Jbgs

#2 är du säker på det ?

Anmäl
2018-01-18 20:41 #4 av: Huygens

#3 Fråga Snowden.

Eller rättare sagt, fråga USA:s Kongress som i det oändliga har debatterat NSAs, DARPAs och CIAs icke-konstitutionella och därmed kriminella lagring av all persondata.

Massövervakningen syftar till för att skada dej, därför mörkar myndigheterna den olagliga datainsamlingen.

Anmäl
2018-01-21 17:32 #5 av: Huygens

Några år gammalt nu, men artikeln visar hur djupt insyltade regeringen är i att sälja ut hela svenska folket till främmande makt. Snowdens avslöjanden. SVT

Uppdrag Granskning, men det kanske redan är utsuddat ur minnet?

Var det en blinkning och minnet blev raderat?

Aningslösheten.

Anmäl
2018-01-24 18:30 #6 av: Ghosthunter

Vi är ju kontrollerade precis överallt annars via mobiler, datorer, övervakningskameror, uttagsapparater...etc...etc, så jag ser det inte som något märkligt att bevakning även  finns inne i bilar.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-01-24 23:30 #7 av: Pyttelite

Om det dessutom förhindrar bilolyckor är det väl ganska ok?

Kanske blir det också automatpunka om man gått upp för mycket vikt eller iallafall ett litet motorstopp så att man får gå runt bilen ett par gånger.

Kanske vi även kan få stopp på drograttfylla och det evigt knapprande på mobilen under framförande av fordon.

Faktiskt ett riktigt bra inslag!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-01-25 10:19 #8 av: m2studio

Huygens, det nyheten med FRA och mm, kommer jag ihåg, men inte kommer ihåg att Svenska folket gjorde något reaktion på detta handling.

Just nu "Big Brather" vet vad vi äter genom våran kortköp på mat, var vi åker, hur mycket tankar bilen och vad vi pratar genom telefonen även när den är total av och vad vi ser på TV genom Digtal kanala TV teknologi och 100 andra set.

Vad har hänt? Folk accepterat det, för att stor del av befolkningen inte är kriminell och inte har någonting och gömma. Dessutom myndigheterna skapar så mycket att tänka på att folket verkar har lust, tid eller energi att ta tag i sådana saker.

Innan du kunna smälta extra miljöskatten för bilar som är så hög, dem vi återinföra fastighetsskatt. En familj med två bilar nu ska tänka på cirka 15000 extra skatt för sina två bilar och 40000 extra för huset per år. Genomsnitt mellan 4000-5000 per månad. herre gud, var ska man hitta pengarna, ju då, inga semester längre och inga sparande för barnen längre.

Folk inte hinner med sådana extra tid att sitta och diskutera extra spioneri i biloen tycker jag. 

Anmäl
2018-01-25 10:39 #9 av: Pyttelite

Vad är problemet?

Betala med kontanter om du inte vill ha spårbarhet på dina inköp.

Det är helt upp till dig!

Anmäl
2018-01-27 18:41 #10 av: [Jarl]

Går ju snart inte betala med kontanter! Facebook har ju hela ditt liv i handslkarna och liknade sidor!

Anmäl
2018-01-27 18:45 #11 av: Pyttelite

Jag har inte facebook så jag förstår inte problemet.

Anmäl
2018-01-27 19:25 #12 av: [Jarl]

Folk lägger upp hela sit liv på facebook och använder det är efter år. Hur vet man att det inte sparas i en databas?

Anmäl
2018-01-27 20:05 #13 av: Pyttelite

Fast bestämmer man att man ska exponera sitt privatliv s.p. kan man nog inte skylla på några andra - låt bli att redovisa hela ditt liv på facebook för det kan alltid användas mot dig.

Anmäl
2018-01-27 20:16 #14 av: [Jarl]

Ja det är sant. Har heller inte facebook la ner det.

Anmäl
2018-01-27 22:44 #15 av: Jbgs

Ja vi är nog konstant övervakade. Men har inget att dölja så det stör mig inte så mkt. Är nog bara att gilla Läget

Anmäl
2018-01-27 23:30 #16 av: [Jarl]

Fast med det där att man har inget att dölja kan man hamna snett i livet. Och bli inblandad i något brott. Det är nog extremt jobbigt att vara övervakad av polis.

Ju mer saker som registrerar dessto mindre fria blir vi ju. Tekniken kan nog användas både ont och på gott.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.