Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2106 ggr
Patrikperssonoslo
2017-12-16 21:24

Är pengar något som endast människor har

Jag kom på att skriva detta inlägg precis nu när jag byggde ett penga-hus här i Oslo

I vår kultur på jorden så är pengar något helt naturligt sedan länge men vad tror ni om pengar generellt sett?

Kommer alla arter var dem än befinner sig i universum att ha en valuta?

Är det så att säga naturligt med pengar eller är pengar egentligen något som bara vi har?

Själv vet jag inte! Men jag har svårt att tänka mig en kultur på någon planet med ett intelligent liv som aldrig haft pengar som medel för att konsumera.

Kan man så att säga tro att pengar är lika universellt som matematik vad det gäller intelligent liv i universum?

Annons:
Huygens
2017-12-17 06:29
#1

Det finns säkert andra som har något som påminner om pengar. Dock kan man fundera på om raser med myrstackssinne fungerar så?

Om alla har telepati och det inte finns något privatliv, kanske varelserna inte behöver pengar utan löser det med ransoner istället?

Patrikperssonoslo
2017-12-17 19:49
#2

Hej Huygens 🙂

Jo, bra tanke. För vad blir pengar när alla ingår i en grupp?

Om jag har en fundering utifrån vad jag kan tro så har ett sådant samhälle inga pengar inom gruppen men är tvungna att ha pengar inom det gemensamma samhället. Exempel: 3 myrstackar samarbetar!

Eliiza
2018-10-09 23:21
#3

Vissa samhällen, i andra världar, har kommit så långt att de för länge sedan avskaffat pengar. Men, de har då även kommit till en högre utvecklingsnivå, har ett mer sant och logiskt tänkande, har inga materiella begär eller materialistiskt tankesätt, och har då också en betydligt högre moral än oss jordemänniskor. I vissa samhällen har de två timmars arbetsplikt om dagen, har androider till många utav de arbeten som behöver utföras, och levernet och samhället ger dem därmed då det som de behöver för att leva goda, harmoniska, kärleksfulla och utvecklande liv. … Med vänlig hälsning, Eliiza

Upp till toppen
Annons: