Sci-Fi

What China Found on the Moon

2017-11-17 00:15 #0 av: m2studio

What China Found on the Moon is the Most Astonishing Space Discovery Ever

Länk:

https://www.youtube.com/watch?v=d7MfYzdlkJY

Anmäl
2017-11-17 03:58 #1 av: Patrikperssonoslo

Hej 

Tänk att månen ligger så nära jorden och ändå ser ut som den gör. Den ser helt dammig ut. 

Om vi skulle vara mer utvecklade så skulle hela månen vara med hus och annat tänker jag. 

Det skulle vara kul ifall Norden kunde skicka upp något liknande till månen  Glad

Anmäl
2017-11-17 10:10 #2 av: VSK

Förstår inte hur du menar nu med månen full med hus om människan vart mer utvecklad. För det första så kan inte en människa leva hur länge som helst utan jordens gravitation 1 G, sen så har månen ingen atmosfär som skyddar oss människor från farliga strålningar etc.

Sen måste man ju ha mat och vatten emellanåt. 

För att inte tala om eventuellt farliga bakterier som kan finnas där. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-11-20 05:28 #3 av: Patrikperssonoslo

Hej VSK

Nej, vi kan inte leva på månen. 

Men om vi var mer utvecklade så skulle vi nog haft en planet-station på månen. Kanske så skulle gruv-bolag ägna sig åt att söka mineraler och annat på dem närmaste planeterna osv. Så vi skulle nog inte bo på månen men vi skulle ägna oss åt gruvor. 

Anmäl
2017-11-20 09:02 #4 av: VSK

Hej svejs.

Blir nog snarare som så att detta gruvarbete kommer ske på meteoriter istället för månen skulle jag tro. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-11-20 19:10 #5 av: Patrikperssonoslo

Kanske, jag känner inte till bergrunden på månen. Men jag vet att många metoriter slagit ner på månen. 

Men hur mycket guld det finns på månen lär väl dessa få reda på:

Startup ska leta guld på månen

Månen är full av resurser och en amerikansk startup vill nu bli först med att ta dem tillbaka till jorden.

Amerikanska startupen Moon Express närmar sig vad som kan komma att bli kommersiell gruvdrift på månen. Under torsdagen undertecknades ett avtal med det Los Angeles-baserade bolaget Rocket Lab om uppskjutning av tre farkoster med början 2017, skriver CNBC.

javascript:nicTemp(https://www.va.se/nyheter/2015/10/05/gruvbrytning-pa-manen); 

Anmäl
2017-11-20 19:35 #6 av: VSK

Guld finns det ju överallt i universum så. Men så klart, månen ligger ju väldigt bra till avståndsmässigt Glad

Anmäl
2017-11-20 20:32 #7 av: Farwuq

Ja, det stämmer, och månen har likväl en fördel framför meteoriter förutom avståndet.
0,17 g är bättre än 0, kroppen vet åtminstone då vad som är upp.

Meteoriter kan hämtas av automatiserade sonder och läggas i bana runt månen eller bringas att krascha där, så man kan hämta malmen.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2017-11-20 20:39 #8 av: VSK

Finns rika snubbar som i flera år drömt om just detta. Får se när rymdskeppen och småarbetarna ger sig iväg. 

Anmäl
2017-11-20 20:43 #9 av: Farwuq

Utvecklingen har gått hisnade fort, och det går allt snabbare.
Det har hänt mer de senast 15 åren än de 50 som föregick.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

Anmäl
2017-11-20 21:03 #10 av: VSK

Islossning Glad

Anmäl
2017-11-21 05:43 #11 av: Farwuq

Ja, och snart når vi Storforsen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.