Frågor inom ämnet söker svar

Hur länge?

2017-11-16 05:07 #0 av: Patrikperssonoslo

Jag ägnade mig åt ett projekt där vi kom fram till att världen förmodligen inom 100 år skulle bli en steril värld. 

Världen självdör på grund av sina egna problem. 

Det var till och med trevligare att bli koloniserade av någon annan än att leva och vara människa kom jag fram till. 

Det handlade om 1,2 och 3 kulturer mins jag. 1 är stenålder och 2 vår egen kultur och 3 är en kultur som når stjärnorna och flyttar till en annan stjärna.

Vad tror ni själva? 

Kommer vi att lösa alla bekymmer vi har på jorden eller kommer vi att nå stjärnorna eller kommer vi inte att klara det och dö ut?

Earlier this year, Hawking told a gathering at Oxford University he felt humanity had just 100 years to find and migrate to another world — or face extinction.

“We must also continue to go into space for the future of humanity,” he said. “I don’t think we will survive another 1000 without escaping beyond our fragile planet.”

javascript:nicTemp(http://www.news.com.au/technology/science/space/stephen-hawkings-says-his-star-chip-nano-probes-could-reach-proxima-b-within-20-years/news-story/dcb4ccf95ef56b7687626b0565934362); 

Anmäl
2017-11-16 06:19 #1 av: Tjeja

Jag säger bara kärn- och atomvapenkrig!
Efter det kommer det här livet som vi känner det idag vara bortblåst.

Detta kan starta nu eller om 50 år. Men om 100 har vi säkerligen redan utrotat vår egen mänsklighet på den här planeten. Om inte krig så lär vi ha förbrukat jordens resurser tills dess och lever i allmän misär. Så tror jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2017-11-17 03:39 #2 av: Patrikperssonoslo

Hej Tjeja Glad

Jo, ibland så ser det inte så bra ut. Krig låter fullkomligt möjligt med hur utvecklingen i världen är och svält har vi i nästan hela världen. 

Räknar vi också in att Yellowstone eller Japan kanske går under så har vi en riktig skräckfilm om världen vi lever i när det sker. 

Människor har däremot lyckats leva länge i världen och har flera gånger klarat stora problem i världen så kanske kan vi människor också klara av detta. 

Men det skulle vara trevligare att hitta en annan värld och bo i. Måne

Anmäl
2017-11-17 10:21 #3 av: VSK

Har för mig jag snappade upp information om att mänskligheten skulle behöva 7 st jordklot enbart för att hålla en jämn balans. Så det kommer gå käpprätt åt helsike detta. 

Hur miljöskatter skulle ändra på detta har jag liksom aldrig begripit. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-11-17 19:27 #4 av: Tjeja

Ja #3 mänskligheten är världens cancer!

Och #2 De svårigheter mänskligheten överlevt och tagit sig igenom hittills har inte i närmelsevis det minsta lilla varit av samma stora grad som den katastrof som uppstår när nästa världskrig bryter loss med atomvapen. Ledsen

Och även om vi inte startar ett krig så förbrukar vi så mycket att det inte finns någon annan utväg än undergång för både oss och nästan allt annat liv på vår planet till slut.

Dessutom.. oavsett vad mänskligheten gör/ställer till med eller inte, så kommer vår värld så småningom gå under ändå. Solen dör och jorden brinner upp eller förvandlas till en jätte-iskomet typ. 

Vi kommer alla en dag att dö liksom. Även vår värld. Frågan är bara hur mycket mänskligheten hjälper till att snabba på den processen? Skäms 

Anmäl
2017-11-18 00:20 #5 av: VSK

Och den svulsten sväller i massor för var dag som går. Om vi alla människor håller andan i en kvart så är problemet löst Yrar

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-11-18 05:36 #6 av: Hukanson

Vi behöver tro på oss själva och våra möjligheter att lösa problemen - att hålla oss kvar i en negativ värld av förnekelse och avståndstagande ger bara separation och en illusion av trygghet. Stephen Hawking menar nog att vi behöver bygga upp vår förmåga att frigöra oss från vårt beroende av det gamla för att istället vara självförsörjande med vår teknik. Som det nu är finns alltför många fattiga bönder runt om i världen och det är en ojämlik fördelning av våra rikedomar. Vi svenskar lever i ett samhälle som har det bra därför att vi har universitet och högskolor, vi har en avancerad forskningsindustri och en politisk styrning som kan vara med i internationell utveckling. Detta är något att vara glad för och är den enda vägen för hela mänskligheten att fortsätta bygga vidare på.

Oneness can not be divided.

Anmäl
2017-11-18 07:14 #7 av: Patrikperssonoslo

Jo, onekligen så är mänskligheten inför sin svåraste tid genom sin historia sedan vi började för antagligen 3 miljoner år sedan. 

Vi skulle behöva något nytt tänker jag! Vi skulle behöva hitta något utomjordiskt biblotek med gratis utlåning Glad

För vi kan få problem inom en rätt så kort tid!

Det kommer att bli outhärdligt att bo på jorden inom 100 år. 

Jag tror att människor egentligen inte bryr sig och att det är problemet. Vi tänker att vi är glada att vi inte är på jorden då om 100 år. Därefter så arbetar vi som vanligt och bråkar som vanligt med varandra. 

Så ett utomjordiskt biblotek skulle behövas gratis!

Anmäl
2017-11-18 12:00 #8 av: m2studio

Jag tycker att vi kommer att överleva som apor.

Jodå, med all hittade fossiler och andra saker som klockor, dockor, grytor, kistor, staty, myntar och mm genom arkeologerna arbete visar sig att människan har levet på jorden och byggde civilisationer och försvann p.g.a. olika händelse som kunde vara eget fel också. En klocka som gissas vara 200.000 år gammal och mm visar detta också.

Kanske vi i stora städer inte överlever en katastrof men människor bor i udda platser i små grupper eller ensam som kan överleva sådana katastrofer och leva vidare så människornas ras överlever och börja utveckla igen genom många år hundra. 

Ekonomi har blivit viktigaste sak i människans liv vilket att det är fel och viktigaste saker som skulle vi lägga värde på är människans känslor och vi skulle utveckla dem och inte blir slavar och glömma bort våran känslor.

En dag kommer vi förstå att vi är slavar genom systemet vi byggde själva och kallar den demokrati och moderna samhälle. Ett system som tar bort vårt känslor och efter på träffande av orättvisor vi inte kan lita på systemet längre, eftersom det finns som många håll i systemet och ingen har makt att ta itu med detta ensam heller. Livet är kort för att rätta till felet och vi fortsätter tills vi försvinner tycker jag. 

En del säger att Jorden resurser tar slut och en del tror inte på detta, en del säger jorden blir värmare och en del säger emot det, en del tycker att dem är bättre än alla andra och en del tycker att de förstår bättre än alla andra, en del bråkar om religion och en del bråkar om pengar, saken är att makten ligger inte hos människan längre. 

Efter en eller flera stora katastrofer människor som bor på berg och öknen och sådana udda platser kommer att överleva och raset fortsätter leva och utveckla sig igen vidare tycker jag, men är detta värt någonting egentligen? och? vad vi åstadkommer egentligen? vad har vi lärt oss av dem försvinnande civilisationer som dog ut före oss?

Anmäl
2017-11-18 12:35 #9 av: Hukanson

Kanske svårt att göra något gratis nuförtiden men tillsammans och med tekniken kan vi pressa kostnaderna. Ett sätt att läsa utomjordiskt till låga priser är ju Amazon Kindle-böcker enkelt tillgängliga på egen dator. Kanske man kan dela med andra. 

Att det blir både lättare och svårare att vara människa på den här planeten är sant. Vår socio-tekniska utveckling blir tillsammans med naturfenomen och den stellariska närvaron en stor utmaning för de människor som måste ansvara för politik, ekonomi och vetenskap i vårt samhälle de närmaste 30-40 åren. Det är så mycket vi behöver acceptera, förstå och kunna hantera i alla möjliga områden. Vi kommer att behöva både samarbeta på ett större och högre plan samtidigt som vi måste ta hand om oss själva där vi befinner oss. Att dessutom få problem med hälsan gör inte saken lättare men om det är en mening med allt som sker så är det för att allt i grunden är gott och det kommer att bli bra efter en tid.

Rädsla för framtiden är destruktivt. Rädsla är ett symptom på att vi behöver titta på vad det är vi behöver veta mer om. Rädsla är en känsla som kan riktas mot det fysiska (fobier) eller det mentala (ångest) eller det allmänt andliga (ex pöbelhop). Nyckeln till ett bättre liv är att bestämma sig för att inte vara rädd och acceptera att prata med andra om det på ett kärleksfullt sätt.

Oneness can not be divided.

Anmäl
2017-11-18 21:35 #10 av: Tjeja

#5 Gapskrattar

Tyvärr blir nog inte problemet helt löst ändå.. Solen kommer i alla fall att dö o jorden gå under en dag..Nörd

Anmäl
2017-11-19 01:54 #11 av: Patrikperssonoslo

Tja, innan jag flyttade hit till Oslo så bodde jag en gång i Kiruna. I Kiruna finns det sådana personer som bor långt bort från stan (för exempel personer som arbetar för SMHI). Sådana personer kommer en gång om året och handlar mat för 1 år frammåt. 

Så personer som bor nära öknar måste också ha mat och förnödenheter. 

Sådant som kan överleva är kackerlackor. 

Problemen är många: luftföroreningar, ozonlagret, värme, överbefolkning, svält, slut på olja!

Alla problemen lär vara fullt utvecklade inom 60 år! För exempel så kommer oljan antagligen att vara slut om 60 år! Oljan används till allt i samhället och blir svår att ersätta. 

Vi kan säkert hitta lösningar men inom 100 år så behöver vi så många lösningar så detta med att resa till en annan värld är en enklare lösning.

Men som jag lite förstår det: Tänk en sådan svår lösning med att gå på ett rymdskepp och åka iväg! Vår kultur och värld kan nog inte klara det på 100 år. Vi behöver skepp som ser ut som dessa för att klara det:

javascript:nicTemp(http://www.escapetravel.se/content/uploads/2014/11/msc-fantasia-kryssning-2-1170x510.jpg);

För annars så blir inte resan uthärdlig!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.