Annons:
Etiketterplanetergalaxersolsystem
Läst 1606 ggr
Patrikperssonoslo
11/14/17, 3:07 AM

Terraformering av Mars

Planeten Mars har dem senaste åren varit i ropet sedan NASA bestämt sig för att resa dit. Jag känner till forskaren som varit pådrivande inom området Mars och han har rönt stor framgång med att få publicitet för sitt ämne. 

Den rostiga planeten ska få besök.

Vissa menar att Terraformering av Mars ska fungera bra under en 1000 års period och att vi i framtiden kommer att bo på Mars. Själv vet jag inte. För är inte 1000 år en lång tid?

Det upplevs som att NASA valt Mars för att vi på jorden inte har några andra alternativ. Som att Mars är lite av en dämpande planet på att vi egentligen hade otur i vårt solsystem. 

Jag vill inte vara negativ eftersom jag skulle tycka att det var kul om vi kunde resa till en kupol-stad på Mars. Men våra rymdfarts-grejer ser onekligen lite ostabila ut. Visserligen kostar rymdfarten enormt mycket pengar och länderna tycks ha en vilja att lägga ner stora belopp på rymdfarten. Men vad är utkomsten? 

Har vi så att säga tekniska möjligheter att Terraformera Mars? Finns det en sådan önskan?

Vi tycks mest bråka på jorden! Svårt för dem flesta av oss att ens vara utanför bråken i världen. 

Min första fråga är därför om Mars är ett sätt att göra något där vi realistiskt tror att vi kan göra något eller är Mars enbart ett sätt att framstå som bättre i ett bråk på jorden? Kan vi så att säga uppnå något med Mars?

Min nästa fråga är om vad som är bäst att göra. Är det bäst att lägga ner pengarna på Mars eller är det bättre att resa så långt bort som möjligt? Har vi teknik och pengar till att resa bort till vår närmaste stjärna? Vad är intressantast att göra? Resa till Mars eller till Alfa Centauri?

Annons:
[Hukanson]
11/18/17, 5:25 AM
#1

Människan är ju så nyfiken att hon bara måste göra något om det är möjligt att göra något som är spännande och intressant som en utmaning för hennes kunskaper och färdigheter. Inte bara NASA är intresserat av att göra detta - privata företagare vill vara med och skapa historia. En permanent forskningsstation på Mars kunde vara ett fredsbevarande samarbete för jordens befolkning och en anledning till utveckling av våra teknik-förmågor. Självklart behöver vi skicka ut fler sonder i djupa rymden och för det syftet är NASA en organisation som kan upprätthålla kommunikationen över en lång tid. Vi är bara i början på ett utforskande av våra möjligheter att expandera vår vetenskap i rymden och det tar sin tid och vi är beroende av att bygga en stabil grund för att göra det.

Patrikperssonoslo
11/18/17, 6:19 PM
#2

Det jag är lite orolig för är att dem misslyckas. 

Misslyckas dem så dör kanske astronauterna. Dör astronauterna så kan det vara slutet för resor i rymden (på länge). 

NASA kanske borde ägna sig åt obemannat och pröva sig längre ut i universum tänker jag då. 

Men lyckas dem med Mars så skulle det vara kul med en planet-station på Mars  🙂

Farwuq
11/20/17, 8:36 PM
#3

Misslyckas, ja risken är överhängande.
Tänk på de gamla utforskarna, t.ex. vikingarna som tog sig över Atlanten hundratals år före Christofer Columbus. Man måste våga, och acceptera motgångar för att komma vidare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Patrikperssonoslo
11/21/17, 3:23 AM
#4

Jag har själv seglat vikingabåt! Jag var hals på vikingabåten  🙂

Men vikingabåtarna var en av dem bästa båtarna under den tiden och det är svårt att veta om vi kan jämföra dagens teknik med vikingarnas teknik. 

Min egen uppfattning är att jag aldrig skulle färdas med NASA till Mars. NASA skulle förvisso aldrig acceptera mig men det är just det som är problemet. Vi ersätter teknik med en uppfattning att vissa ska resa i rymden. 

Vad det gäller teknik så kan vi idag enkelt färdas utanför jorden vilket innebär att då tekniken ersätter mäniskan:

javascript:nicTemp(https://www.navigaremoments.se/resa/paketresa/rymdresa-med-virgin-galactic); 

Konklusionen blir då att vi inte har teknik! 

Problemet med att ge sig iväg med enkel teknik är att rymdresor kan bli förmodade som farliga. Blir det för exempel som så att vi alla på jorden får se våra astronauter dö ute mellan jorden och Mars så kan det bidra till att resor anses som farliga. Blir dem ansedda som farliga så blir det svårt att få pengar till resorna.

Men lyckas dem så innebär det ett framsteg.

Upp till toppen
Annons: