Utomjordiskt

Den gamla världen

2017-11-10 08:04 #0 av: Patrikperssonoslo

Om vi ska utforska det vi inte vet något om så kan vi behöva fantasi. 

Tråkigt nog så är vi rätt så fantasilösa som människor men jag ska försöka lägga upp en teori om vart vi ska söka efter budskap vilket kanske kan hjälpa oss vidare i universum.

Vi tänker oss en gammal värld i universum! 

Här är den gamla världens ledare:

https://www.fokus.se/wp-content/uploads/2017/06/Kina.jpg 

Ledarna har upptäckt att deras värld trotts dess ålder och storlek lider av undergång och som ledare då tänker så vill den gamla världen visa på sin storhet och styrka genom att dela med sig av sin kunskap.

Men hur ska den gamla världen förmedla sitt budskap till alla som kommer efter dem?

Radiovågor?

Radiovågor har sina begränsningar! Budskapet går fort från en plats till en annan men försvinner därefter vidare ut i universum. Detta betyder att efterkommande varelser måste passa tiden för att få del av budskapet! Fördelen är däremot att radioteknik är ett enkelt sätt att föra fram budskapet. Det blir så att säga ett snabbt budskap som snabbt försvinner på en teknisk låg nivå.

Radiovågor var därför inget för ledarna från den gamla världen!

Det den gamla världen då sökte efter var en partikel som existerade för alltid och som fanns överallt i universum. I den partikeln la den gamla världen in all sin kunskap vilket därefter spreds över hela universum.

Budskapet blev svårare att hitta med en enkel teknik men blev däremot ett budskap som alltid existerade överallt och för alltid i universum! Något som visade på den gamla världens storhet och styrka i universum.

Tror ni att detta kan vara möjligt? Kan det finnas en sådan partikel i universum?

Har ni några fantasier om hur man kan föra vidare ett budskap i vårt universum?

Anmäl
2017-11-10 14:18 #1 av: Huygens

När du skriver "partikel", menar du en större partikel, som en dammpartikel? I praktiken skulle man kunna lagra åtskilliga Megabyte i en dammpartikel, och om man förstår språket kan man få ut ett innehåll.

Eller avser du en liten partikel, som en elektron. Då är problemet att små partiklar har inte så många kvanttillstånd att alternera mellan; spinn, paritet, färg, smak, laddning, kiralitet och kanske något mer. Tyvärr kan vissa av dessa tillstånd spontanalternera och är därför inte stabila över tid.

En möjlighet vore att låta självreparerande robotar förvalta kunskapen.

Anmäl
2017-11-10 18:19 #2 av: Patrikperssonoslo

Hej Huygens

Min berättelse är lite fiktiv men den är fantasi som jag lite frågar efter. Det jag menar är en kvant-partikel. 

Så när du väl vet att söka där i den partikeln så finns budskapet överallt och alltid. Det skulle passa för en enorm kultur som den gamla världen! Ingen kan mena sig på efter dem att vara mer utvecklad än dem själva för när man väl vet att söka på rätt plats så kommer man alltid att få fram hela kulturen och tekniken ur ett kosmiskt senaps-frö Gapskrattar 

Din idé med självreparerande robotar lät extremt bra och nästan genomförbar med vår teknik idag. 

Hur skulle det fungera? Har du några funderingar? 

Anmäl
2017-11-10 18:27 #3 av: Huygens

Jag är inte så mycket inne på fantasier utan gör snarast observationer av vad jag kan se och höra. Hur robotar ska kunna fungera självreparerande över lång tid är en lurig fråga, om man vill ta hänsyn till att jorden förändras successivt. Där vet jag nog inte hur det skulle fungera, men misstänker att om sådana robotar finns, är det hemligstämplad information. Den svåra frågan är hur man ska få robotarna att själva komma över material som förbrukas av korrosion mm. Om robotarna ska fungera självreparerande ute i rymden, har man helt andra problem, då jag inte ens tror att människan tagit sej till månen, se tråden Apollo fejkade månlandningarna.

Anmäl
2017-11-11 06:35 #4 av: Patrikperssonoslo

Hej Huygens

Jag brukar välja fantasi eftersom vi inte vet något om alien technology. Men jag kan tänka att när vi hittar den så plötsligt ser vi den överallt. Det var bara rätt teknik och att vi letar på rätt plats. Vi behövde fantasi!

Intressant idé om robotar! 

Jag tror att vi kommit till månen och vidare. Ryssarna och Kineserna bevakade USA och USA bevakade Kineserna och Ryssarna. 

Jag tror däremot att vi inte vill ha några svar från universum. Jag kan därför tro på konspirationsteorier. 

Jag vet själv att jag medverkade i ett projekt vad det gäller kontakt. Jag har haft flera barn omkring mig som avlidit av hjärnblödning vilka precis som jag haft ett abnormalt virus som inte gick att fastställa. 

Viruset ger konstiga upplevelser. 

Men dem som hade pengarna och styrde världen ville inte ha någon kontakt sa dem. Dem skulle aldrig medverka i något sådant. Förvisso hjälpte dem mig på flera sätt men dem ville aldrig betala mig eller på några andra sätt föra fram idén om kontakt. Detta för att dem då skulle få dela makten med andra. Dem ville inte ens i ett fall av att ett stort skepp låg synligt placerat utanför jorden medverka i ett samarbete. 

Dem ville inte!

Det var tråkigt eftersom jorden kan behöva något sådant. För vi kommer nog inte själva att klara en resa på 50 ljusår! Vår teknik är för enkel. Vi behöver många 1000 års forskning för att klara en sådan resa. 

Dem förmögna valde hellre att vi dog ut som människor än en kontakt. 

Så jag kan vara troende på konspirationsteorier.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.