Annons:
Etiketterplanetergalaxersolsystem
Läst 2367 ggr
Huygens
11/9/17, 10:17 PM

Zombiesolen - iPTF14hls

Zombiesolen eller Zombiestjärnan iPTF14hls (wiki) upptäcktes år 2014 och ligger 0,5 miljarder ljusår bort.

Zombiestjärnan har under 2 - 3 år har haft återkommande supernovautbrott. Normalt sett varar en supernova bara i ca 100 dagar, men Zombiesolen har blossat upp i supernova i mer än 600 dagar.

Forskarna kan inte förklara den ständigt återuppväckta Zombiestjärnans "livscykel". Forskningsfältet Electric Universe (wiki) funderar på om supernovan ska ses som ett elektriskt fenomen som drivs av elströmmar snarare än av fusion. SR, Vetenskapsradion

En konstiga sak med Zombiestjärnan är den stora mängd väte som inte förbrukas under novans förbränning. Istället verkar Zombiestjärnan pulsera i ljusstyrka över tid och vätet kvarstår. DailyMail, 2017-11-08

Annons:
Patrikperssonoslo
11/10/17, 6:46 PM
#1

Hej Huygens

Kul diskussioner!

Det har gått hål på universum  😂

Tja jag såg detta Pulsational Pair Instability. Det var en intressant teori.

Patrikperssonoslo
11/11/17, 6:35 PM
#2

Jag var lite otydlig. 

Min egen teori är att det gått hål på universum. Det läcker in materia från ett annat universum eller från ett svart hål lite längre bort i universum. Det beror på universums utseende. Men jag tippar att vi får in materia från annat universum vid sidan av vårt egna universum. 

Jag tänker att man vid extrema förhållanden kan bränna hål på universum! 

Kul ämne Huygens  😂

[Hukanson]
11/11/17, 7:44 PM
#3

Livet är av ljusets värld ändå.  Om allting vi är och planeten är och solsystemet är och stjärnor och galaxer - allting är sprängstoff från supernovor…inte en utan flera stycken…hundratals under 15 000 miljoner år. Men en sak har vi gemensamt - vi har aldrig varit inne i ett svart hål för därifrån kommer man inte ut! (eller har någon hört talas om ett exploderande svart hål?)

Det kanske kan vara så att Zombiestjärnans längre livscykel beror på att den innehåller ett grundämne tex tungt järn lol eller någon okänd metall som har andra egenskaper än de vi känner till.

Det kan ju också vara så att det inte är ett supernova utbrott utan ett fenomen som beror på näraliggande faktorer som är den egentliga orsaken.

Patrikperssonoslo
11/12/17, 6:07 PM
#4

Hej Hukanson

Den här teorin berättar om exploderande svart hål:

http://www.popularastronomi.se/2016/09/hur-ser-det-ut-nar-ett-svart-hal-exploderar 

Det jag kan tänka mig är att energi färdas genom olika universum och att vi på det sättet fick big bang. 

Säkerligen en extravagant teori! 

Men det kan också ha bildats ett mashål på andra sidan som detta: 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskh%C3%A5l 

Hettan var för stor i detta fall vilket betyder att vi ser att universum har ett hål!

[Hukanson]
11/13/17, 1:33 AM
#5

Den traditionella vetenskapen anser att den materia som dragits in i ett svart hål inte kan komma ut igen. Det märkliga med ett svart hål är att det är gravitationskraften som totalt dominerar och Den Står I Motsats till ljusets fotoner och liknande partiklar. Det vill säga att ljuset repelleras bort från Hålet och det intensivt.  Men när det inte finns någon materia som faller in så finns det inget ljus som kan repelleras.

Det finns en teori som kallas Hawkinsteorin som möjligen kan ge en annan beskrivning men den får någon annan kommentera.

Med andra ord så finns det ingenting att kalla ett döende svart hål - tvärtom  - ju mer materia som faller in - ju mer föds det svartahålet till större existens. Men för att det ska bli ett permanent svart hål av en massa som kollapsar under sin egen gravitationskraft krävs en massa som är tre gånger så stor som solens massa. Är massan inte så stor - då kan man tala om ett döende svart hål och ett gradvis försvinnande och kollaps av gravitationskraftens överhöghet. Varje svarthål som inte kan vidmakthålla sin minimityngd försvinner så småningom i skurar av strålning.

Det är en accepterad åsikt att ett svart hål kan vara ett maskhål till ett annat universum - men det är den negativa energin i hålets periferi som skulle kunna vara en tidspassage till ett annat universum - ett svart-vitt hål där vår energi läcker ut i ett annat universum.

Patrikperssonoslo
11/13/17, 6:00 AM
#6

Hej Hukanson

Hawkinsteorin är intressant. Dessutom ger detta mig lite extra energi vid Big Bang vilket behövs. 

Men det är extravagant att vi upplever det! 

Vi upplever säkert något mindre revolutionerande vid iPTF14hls.

Ingen forskare skulle våga att se något så stort vid iPTF14hls som ett hål i universum. 

Det kan till och med vara som så att någon gjort hål på universum vid iPTF14hls. Någon har användt sig av energin och fokuserat den vilket gjort hål på universum. 

För jag är lite osäker på om vi har tillräckligt med energi för att det ska kunna uppstå hål.

Men det är en vacker förklaring om hål för den ger i så fall en förklaring på energin vi saknar vid Big Bang. Forskare skulle anse att jag fick fram energin som saknades vid Big Bang genom att mena att iPTF14hls har ett hål i universum!

Men astrofysiken blir lite intressant och kul genom mitt påstående 😂

Annons:
Patrikperssonoslo
11/13/17, 7:10 AM
#7

För att påpeka det som sker så visar jag er denna artikel: 

Temphttps://science.howstuffworks.com/dictionary/astronomy-terms/big-bang-theory7.htm 

Vi ser alltså hur vi kan få något genom att ändå inte ha något! Vi fick extra energi genom ett hål in i ett annat universum vilket skapade Big Bang!

PTF14hls är då extremt extraordinärt precis som om vi ser utomjordisk aktivitet till färder mellan eller inom vårt universum.

Det vill säga något vi inte kan påstå att vi ser! För som forskare måste du förstå att sådant är helt absurt att se. Men ändå möjligt! 

Och vi fick dessutom en snygg förklaring vilken vi behövde  😂

(Så snygga förklaringar är krångliga eftersom dem behövs för matematiken)

Upp till toppen
Annons: