Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1178 ggr
[vattuman01]
10/25/17, 2:40 PM

Uppsats om utomjordiskt liv

Hej! Jag heter Micaela och pluggar Religionsvetenskap B på gävle högskola (distans). Vi ska skriva B-uppsats och jag har då valt ämnet "Tron på intelligent liv i andra delar av universum".  Jag skulle behöva 1-3 intervju personer att ställa lite frågor runt tron på utomjordiskt liv.  Jag kan träffas i Stockholm eller intervjua via skype. Du är självklart helt anonym och jag lägger inga egna åsikter i uppsatsen, utan den är objektiv och endast fokuserad på människors tro.

Skicka gärna ett meddelande så kan vi prata vidare på mail

Annons:
Huygens
10/25/17, 2:43 PM
#1

Vad är målet med uppsatsen?

[vattuman01]
10/25/17, 2:47 PM
#2

Hej! Att utifrån insamlat material (intervjuer och litteratur) redogöra för människors åsikter och föreställningar om utomjordiskt liv. Frågeställningarna kommer t.ex möjlighetsvis vara:

  • Varför tror du att det finns utomjordiskt liv?
  • Har du upplevt något som kan bindas till din tro på det utomjordiska?
Huygens
10/25/17, 2:56 PM
#3

Folk kommer säkert tro på utomjordiskt liv och jag har lite svårt att se att det skulle vara en ny upptäckt. Det känns lite tunt som ämne och svaret är på något sätt implicit. Och på samma gång måste det finnas massvis med material som går att hitta på nätet.

Vad är målet med uppsatsen?

Vad vill du komma fram till med uppsatsen?

[vattuman01]
10/25/17, 3:07 PM
#4

Alltså, det handlar mer om själva tron. Det är en antropologisk uppsats där jag undersöker varför tron på utomjordiskt liv uppstått. En uppsats behöver inte komma fram till något, det är också ett resultat. "Upptäckten" är människors tro och åsikter runt detta ämne, det är också en ny upptäckt :) Så det är det jag vill komma fram till! Klart det går att finna material på nätet om vad forskare tycker t.ex. Men eftersom det är en kvalitativ uppsats så behövs intervjuer om vad t.ex de som är intresserade av ämnet tycker.

[vattuman01]
10/25/17, 3:11 PM
#5

Det finns inga vetenskapliga uppsatser btw. där någon genomfört en fältstudie om detta. Så det är en ny sorts "upptäckt". :) Det är även en liten uppsats på 12-15 sidor, så ämnet bör va enkelt.

Huygens
10/25/17, 3:52 PM
#6

Nu blev det lite mer komplicerat. Den första versionen i #2 skulle kunna resultera i följande:

FRÅGA: Varför tror du att det finns utomjordiskt liv? SVAR: Jag lärde mej i skolan att byggstenarna för DNA finns överallt i universum.

FRÅGA: Har du upplevt något som kan bindas till din tro på det utomjordiska? SVAR: Ja, jag har upplevt min egen grundskoleutbildning på nära håll och jag var vaken på timmarna i biologi- och fysiklektionerna. Jag lärde mej i skolan att byggstenarna för DNA finns överallt i universum.

Annons:
[vattuman01]
10/25/17, 4:49 PM
#7

Jag förstår hur du tänker. Men det handlar inte om att det faktiskt finns utan själva tron i sig. Självklart vet jag att det finns en möjlighet att det kan finnas liv på andra planeter, det är det uppsatsen bygger på. Men religion handlar om tro. Det är åsikterna runt tron jag är intresserad av, t.ex hur de skulle se ut, har de samma civilisation. Det är inte en uppsats inom astrofysik utan inom religion :)

[vattuman01]
10/25/17, 4:52 PM
#8

Frågorna var dåligt ställda ser jag nu. Har inte gjort frågeställningarna än, så förstår om det är svårt att få grepp om det. Men som sagt handlar det mer om hur människor tänker runt omkring andra eventuella civilisationer i universum.

[vattuman01]
10/25/17, 4:54 PM
#9

Men de som verkligen är intresserad av att medverka i en intervju om några veckor inom detta ämne får gärna skicka ett mail ;) 

Huygens
10/25/17, 6:31 PM
#10

Du bör klargöra målsättningen. Du har sagt att arbetet är relaterat till följande:

Religionsvetenskap antropologisk uppsats religion handlar om **tro **frågorna är inte klarahur människor tänker runt omkring andra civilisationer

Antropologi och religion är olika saker. Det blir oklart.

Om du inte är intresserad av människors faktiska upplevelser av andra civilisationer och inte heller är intresserad av människors faktiska upplevelser av andra intelligenser i universum, kan det vara lämpligt att klargöra den saken.

Ifall någon öppnar sej för dej och skriver om sina möten med andra intelligenser och du sedan svarar att det är "inte intressant" för din uppsats handlar om tro, into om vetskap, undrar jag om det är en bra situation.

Så vad är tro? Är det människors fantasier om andra intelligenser? Är det människors andliga upplevelser om andra intelligenser? Rör det sej om fixerade religiösa uppfattningar? Jag antar att du med tro, har uteslutit vetenskapliga uppfattningar om andra intelligenser, vilket kan vara lämpligt i så fall att tydliggöra.

Och därmed kommer vi till en annan viktig del, troligen lika viktig som din målsättning. På vilken grund bygger du denna undersökning?

Begränsar du dej till någon form av religion? Ateism?

Hur definierar du "utomjordisk"? Är det fysiskt utom jorden? Tar du hänsyn till möjlig existens av interdimensionella varelser eller kommer sådant strykas ur undersökningen?

Måste personens syn på tillvaron innehålla andliga element eller är begreppet "utomjordiskt" ett rent fysiskt begrepp?

Hur ser du på andra intelligenta varelser som redan lever här på jorden i hemlighet och som har gjort så mycket länge, före människans tillkomst?

Sen skrev du att det finns inga vetenskapliga uppsatser där någon genomfört en fältstudie om detta.

Har du funderat på varför?

Kommer den aspekten att ingå i arbetet? Varför blir alla, precis alla forskare som undersöker det här förlöjligade och utstötta ur forskarsammanhang. Och varför finns det sådan skräck i forskarvärlden att ens andas att det här bör undersökas?

Varför finns skräcken och rädslan bland forskare?

Och varför tillsätts kommitter som slår ner på forskare som undersöker denna sak, särskilt om dessa utomjordiska varelser befinner sej nära Jorden eller t o m finns ibland oss.

[NeferNefer]
10/25/17, 7:25 PM
#11

Micaela, jag har en hel del funderingar men jag börjar med två så länge.

För det första, du säger "Har inte gjort frågeställningarna än". Ändå letar du redan intervjupersoner? Är inte det lite märklig prioritering? Vad heter din handledare? 

För det andra, du söker 1-3 intervjupersoner bara. Och av det de säger ska du dra slutsatser? Tycker du att det underlaget räcker? Än en gång, vad heter din handledare? Har hen godkänt det här tillvägagångssättet?

[vattuman01]
10/25/17, 7:45 PM
#12

Hej #11. Detta är ett vanligt tillvägagångssätt i kvalitativ forskning. KVANTITATIV forskning är när man frågar flera, så detta är inte fallet. Ja man letar intervjupersoner innan man ställer frågorna, för att ha framförhållning. Jag kommer även samla in annan info från nätet. Jag behöver intervjupersoner till fältstudien som är kvalitativ.

Jag tycker det är kul att ni är intresserade av hur man framställer en vetenskaplig uppsats, för det verkar som att ni inte riktigt förstår uppbyggnaden och framförhållningen. Jag ska skriva om vad människor har för tro runt utomjordiskt liv. #10 Denna uppsats är antropologisk, vilket innebär studien runt människan och dess utveckling. Så jag förstår inte riktigt varför du tror att jag ska skriva om flera saker, utveckla gärna.  Jag har inte gjort narr av dig, eller vad du vill påstå. Tvärtom. Jag vill prata och intervjua en person via skype eller i verkligheten. Därför tog jag inte dina svar som seriösa.

[vattuman01]
10/25/17, 7:49 PM
#13

#10 Det är självklart jag kommer förklara vad jag menar med alla begrepp i uppsatsen. 

Jag tror att detta andas lite moralpanik och begreppsångest…

Av hela din text att dömma så har du inte läst eller velat fatta vad jag skrivit. Jag utesluter inte något av någons tro. Det har du hittat på själv.

Annons:
[NeferNefer]
10/25/17, 7:49 PM
#14

Tack för svaren. Jag tycker det är kul att du tycker det är kul att vi ställer dessa frågor. Mitt syfte med att ställa frågorna var dock inte för att få veta hur en akademisk undersökning ska utföras och presenteras. Vad heter din handledare, om jag får fråga?

[NeferNefer]
10/25/17, 7:56 PM
#15

Ett par frågor till, Micaela. Är det här det första du studerar på en högskola? Kommer du direkt från gymnasiet?

(Och nej, jag frågar inte för att få tips om hur en går till väga för att söka till universitet och högskolor, hahaha! Jag vill veta vad du har för studiebakgrund)

Marr
10/26/17, 10:42 AM
#16

Utmärkta frågor från Huygens & NeferNefer! 👍

Detta är viktigt att veta  för de som skulle kunna tänka sig vara med i "undersökningar". Även om nu Vattuman01 har klamrar runt sitt nick, så kanske Micaela återkommer när frågeställningarna är klara…

Tack Huygens & Nefer! Som var online med dessa frågor, när min uppkoppling krånglar.🌺🌺

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Huygens
10/26/17, 11:02 AM
#17

Undersökningen kan säkert bli intressant. Det finns material att plocka av på nätet.

m2studio
10/27/17, 11:33 AM
#18

#0 av: [vattuman01]  Hej, jag kan ställa upp!!

Om du kan presenterar dig i verkliga namn, efternamn, skolans namn, fast abonnemang telefonnummer som är registrerat på dig och adress som jag kan ta en litet kontroll över vem du är bara. Självklart du får lova att lämna en kopia av ditt arbete till mig när du är klart.

Du får kontakta mig på privat PM med dem info som jag begär och sedan får du mitt telefonnummer som innebär all min info.

Vi kan träffas i Stora Stockholm, Hudiksvall eller Piteå som jag jobbar och vistas.

Jag ställer upp gärna. 

Lycka till.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Hukanson]
10/29/17, 2:23 AM
#19

Michaela i Gävle ska göra en B-uppsats i religionsvetenskap men kallar uppsatsen antropologisk därför att den behandlar inte tro som nedskriven lära utan bara om vad människor håller för sant vad gäller existensen av intelligent liv i "andra delar av universum".

Som Huygens påpekade är det en allmänt accepterad sanning att det finns liv i andra delar av universum därför att byggstenarna för dna finns överallt i universum - alla med höga betyg typ håller detta för sanning. Men frågan var om någon tror att det finns intelligent liv i universum. Faktum är att ingen människa är lika intelligent som den som skapat DNA-strängarnas byggstenar så vi måste nog konstatera att det finns en intelligent Skapare av liv överallt i universum.

Huruvida det finns fler livsformer av dessa skapade intelligenta byggstenar än vi människor på denna lilla planet i universum är en fråga vi kan hålla för sann eller inte på många grunder. Antingen har vi en egen tankeförmågas övertygelse eller så har vi läst någon annan människas övertygelse  eller så har vi sett en eller flera videos som visar på existensen av andra livsformer i universum än vår form.

Det finns ett museum vid Machu Pichu som har en monter med uppgrävda "döskallar" dvs kranier. Dessa har tydligt en annan form än vår form - de har ett dubbelt så stort bakhuvud med höga pannor och kan inte alls sägas vara homo sapiens eller någon annan känd art av livsform.  Det finns också museum med jättar - skellett efter varelser som är gigantiskt långa typ 3-4 meter och de har säkerligen varit levande en gång i tiden - men som vad? Besökare från en annan del av universum?

Böcker och videos finns i överflöd om andra arter av livsformer som med farkoster "patrullerar" omkring i luftrummet över hela planeten. Dessa håller många för sant medans andra bara inte vill erkänna någon sanningshalt alls utan säger att de är förfalskade.

Att intervjua personer som håller det för sant att det finns intelligent liv i andra delar av universum därför att universitet inte har någon statistik över exakt varför medborgarna håller det för sant att det finns intelligent liv (intelligenta livsformer) i universum kanske har ett så enkelt svar som att vi tror på det vi kan se på Aftonbladets nyhetsrapportering.

Upp till toppen
Annons: