Vetenskap

Illustrerad Vetenskap

2017-05-18 20:08 #0 av: Evisen

Senast jag var på biblioteket fann jag att de hade tidningen Illustrerad Vetenskap. Det som gjorde att jag lade märke till tidningen, var att de hade några utomjordningar på omslaget.

Så har ni vägarna förbi ert bibliotek, sväng in och se om de har tidningen. De brukar ha hemlån på de tidningarna som de har (inte det senaste nr dock).

Om ni inte kan vänta till imorgon då biblioteken öppnas, så in här och läs http://illvet.se/universum

Finns många notiser där om rymden, historia mm

Anmäl
2017-05-18 20:55 #1 av: Farwuq

Den tidskriften ligger på mitt nattduksbord.
Skämtar

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-05-18 23:43 #2 av: Evisen

#1 kulTummen upp!

Då kanske du vill berätta lite snabbt om det reportaget som handlade om utomjordingarna, eller måste jag släpa mig till biblioteket igen??Skämtar

Anmäl
2017-05-19 06:01 #3 av: Farwuq

Jag bara ögnade genom det. Snaras diskuterade de om sannolikheten för liv och om huruvida det fanns flera universum och att kanske det bara fanns liv här i ett universum i taget. Det talades och om om olika teorier om liv; om det en gång uppkommit och om det då kunde fortleva.

Det hela var i stort sätt "skåpmat".

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-05-19 09:17 #4 av: Marr

Intressant!Tummen upp Hade Illustrerad Vetenskap på prenumeration för många år sedan...uppskattade den mycket då på 90 talet, men har nästan glömt bort tidskriften det sista åren. Det finns mycket intressant att läsa genom de andra kategorierna i länken, men har bara hunnit som du ögnat igenom, fast då genom länken tack vare Evisen...

Tack Evisen för länken, tycker det är intressant med den sk. tillvänjningen av förekomsten av utomjordiskt intelligent liv...genom att visa låtsasbilder på "andra raser" i universum...typ.Skämtar 

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2017-05-19 10:43 #5 av: Farwuq

Generellt tycker jag, som en gammal räv och avdankad akademiker, att Illustrerad Vetenskap håller för låg nivå och att den är allt för »populär« i sin framställning.
Språket håller ofta låg klass och det verkar, vid första anblicken, som om den är skriven av gymnasister.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-05-23 18:59 #6 av: Evisen

Tack för snabbrecensionen FarwuqTummen upp.

Anmäl
2017-05-24 04:14 #7 av: Tarotstollan

Tycker den tidningen är bra, väcker upp många frågor och intressen som man sen kan "jobba" vidare med. Lånade den jämt från bibban förut men nu är det några år sedan sist.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2017-05-24 11:51 #8 av: Hukanson

De moderna uppfinningarna och upptäckterna och konstruktionerna och prestationerna är så komplicerade och avancerade att det är svårt att ta till sig det.  Bilar som flyger, tåg som går 450 km/h hängande i en skena...etc etc ...det blir litet verklighetsfrämmande och för mycket kanske.  Vet de inte om hur skönt det är att sitta i solen och äta en glass?

Oneness can not be divided.

Anmäl
2017-05-24 20:49 #9 av: Evisen

#8 Vilka då? Utomjordingarna?

Förlåt Hukanson, jag kunde inte bara låta bli att retas lite.. Skämtar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.