Vetenskap

Schizophrenia !

2017-05-11 11:14 #0 av: m2studio

Jag undrar har man tänkt att kanske bland dem som har fått diagnosen Schizofreni, kanske fanns/finns några som verkligen ser andra väsen eller människor som dem påstår?

Vad kan vetenskapen säga om detta? om dem behandlade folk i fel riktning med medicin och ev. andra behandlingar? Som en gång i tiden under WW2 och tidigare  läkare behandlat patienter med stärka El chokar mot depression !!!

Borde inte man börja tänka att leda en djupare undersökning om ämnet och ger en chans att kanske man får andra svar inom Schizofreni?

Jag har pratat med två Psykiater om detta och fick två olika svar.

Vad tycker ni?

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Anmäl
2017-05-11 11:17 #1 av: Maria

Man behandlar fortfarande svår depression med ECT.

/Maria

Anmäl
2017-05-11 11:24 #2 av: VSK

Jag tror det måste vara 6-7 år sen jag skrev med mitt andra konto varför andevärlden och aliens aldrig kommer att godkännas oavsett bevis. Många skrattade då men mest pga okunskap samt nedsatt tankeverksamhet antagligen. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-05-11 11:42 #3 av: [colors_]

Jag har fått för mig att man behandlar schizofreni när sjukdommen påverkar ens eget och andras liv och vardag negativt, skulle tro att det i alla fall är då man får diagnosen och hjälpen...

Man behandlar alltså inte de som tycker sig vara mediala om de är friska och mår bra i övrigt och fungerar som jag har förstått det. Och då kanske det inte spelar någon större roll egentligen om det man upplever är på riktigt eller inte, utan det som spelar roll är hur man mår av det och hur man fungerar i vardagen...

Det finns alltså ingen "häxjakt" på mediala eller ens psykiskt sjuka, utan man gör det som krävs för att ingen ska råka illa ut i onödan, med mera. Man får även komma ihåg att behandling med medicin i det stora hela och i längden är frivilligt, förutom i vissa fall då det är akut vad jag förstår.

Jag har disgnosen schizofreni och äter medicin frivilligt, men har även behandlats på tvång, akut.

Det är ett intressant ämne dock.

Anmäl
2017-05-11 11:53 #4 av: Hukanson

Kan det vara så att man är schizofren så länge man själv inte tror på sina andliga upplevelser utan de bara skapar förvirring och kaos i tänkandet? Man behöver organisera och få en förståelse av hur andlighet kan upplevas av människor och hur man bör göra för att hantera detta med respekt för andliga lagar och religiösa  traditioner också kanske.

Oneness can not be divided.

Anmäl
2017-05-11 13:35 #5 av: m2studio

#2 av: VSK kan du skriva igen det om du hittar tid och lust det mycket intressant också. Tack

TACKAR alla andra för intressant svar och jag vill ställa en annan fråga med stor recpekt!

Kan vara möjligt att (MED STOR RESPEKT för alla religion) profeterna har haft schizofreni diagnosen? 

Anmäl
2017-05-11 13:47 #6 av: [colors_]

#4: Jag skulle nästan säga tvärt om :-P så länge man TROR att ens upplevelser/vanföreställningar är sanna, så är man sjuk. Men när man får distans till dem, och får mer kunskap och förståelse så börjar man tillfriskna.

#5: Ja, vem vet. Diagnosen är i vilket fall inte till för att döma någon, eller dess upplevelser.
Skulle dock tro att i ett mer andligt perspektiv så hade/har de verkliga profeterna kanske inte så mycket övernaturliga upplevelser, de levde mer i samklang med allt och i Kärlek... Jag tror alltså inte att de sprang runt och såg andar över allt... Men det är bara min personliga tro/uppfattning.

Anmäl
2017-05-11 15:28 #7 av: VSK

Minns inte allt så du får googla om du vill veta. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2017-05-11 18:47 #8 av: m2studio

#7 av: VSK Tack det var stor hjälp.

Anmäl
2017-05-11 19:01 #9 av: VSK

Ha ha jo eller hur. Inte mkt till hjälp där inte men ändå ett tips Glad

Anmäl
2017-05-14 07:10 #10 av: Marr

Ganska intressant egentligen för det kan nog komma igenom saker som jag tänker...men om man ej mår bra eller ej befinner sig i ett ok tillstånd så hur vet man vad som är äkta?

För många kan då mediciner & behandlingar vara enda alternativet att orka. Tror allt att det har varit till stor hjälp för många. ECT är ju oftast så att den är frivillig och ges som behandling i stället för eller i kombination med psykofarmaka, även vid depressioner som Maria säger.

Tänker att det skulle vara mycket intressant att veta om det finns några studier i det här. Man kanske kunde finna bättre vägar i ev behandlingar om man kunde på något sätt se "skillnader", för tror att medialitet finnes var som. Vad man har än för diagnos eller inte. 

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2017-05-14 11:55 #11 av: m2studio

Läkarna, systemet, folket, du och jag vågar aldrig lägga diagnos på medialitet, för att dem människorna "påstår" att veta, ser, höra och känner mer än andra och med sina metoder kan ensidig demokratiskt debattera ämnet, men en "sjuk" människan som kanske är i samma banor inte kan få samma resultat pga att Hen har blivit överträffat av naturen och kan finna balansen i medialitet och sig före jag.

Problemet som jag nämnde var det att läkarnas värderingar om dem två typ är samma men beteendet mot dem är olika och försöker ej att vara till hjälp till "sjuke" tycker jag. 

Anmäl
2017-05-15 22:02 #12 av: Hukanson

Om det verkligen är andar som är upphovet till ens upplevelser så innebär det att man bör se kärlek som orsaken till att de gör något...i alla fall om man pratar med Jane på Spirituellt iFokus.  Det är föråldrat att tro på "onda andar". Men andarna är troligtvis inte lika seriösa som änglarna utan har egna hyss för sig.  Problemet med att "tro på sina upplevelser" är ju att man vill tro att det är något negativt med det, att det är fel, det är hemskt och borde bort bort.  Det är ju inte att tro. Att tro är att vara bejakande, förlåtande, icke dömande.  Att tro är att relatera sina upplevelser till den tro på sanningen som man redan har och inte frukta något.

Om man inte har en tro på sanningen utan är ateist eller sekulariserad och helt ointresserad av andlig sanning så blir allt bara obegripligt och faller under begreppet sinnesförvirring och bedövning och psykofarmaka medicinering den tro man sätter sin lit till. Förhoppningsvis blir det en spontan tillfriskning och  återvändande till normal tillvaro...annars kan det bli ett helt liv som vårdtagare.

Oneness can not be divided.

Anmäl
2017-05-16 08:17 #13 av: setfree

#5 Kan vara möjligt att (MED STOR RESPEKT för alla religion) profeterna har haft schizofreni diagnosen? 

Nej det tror jag inte. Om man fungerar normalt men har profetiska budskap, då är man sannolikt inte schizofren.

Det finns väl ingen som söker vård för att man är "medial". Däremot om man får en psykos eller en djup depression eller hör röster som är destruktiva. Förföljelsemani är också vanligt. Att tro att man är avlyssnad etc.

Att tro på onda andar är inte föråldrat. De kan orsaka mentala problem naturligtvis. Men det kommer läkarvetenskapen aldrig att bekänna. Allt andligt är inte bra för oss. Man ska naturligtvis inte bejaka allt.

Anmäl
2017-05-16 12:46 #14 av: m2studio

Destruktiva? jo då, Jag ska inte leda diskussionen åt de hållet, det kommer man nästan ingen värt eller vi kommer aldrig överens om, men det finns mångaaaaaa bestämda order från islams profet som lede till destruktiva handlingar och resultatet. 

Han påstått att är guds direkta order, ex. många krigar och erövringar som har hänt och man kan läsa i historia böckerna, vad då, kan inte en röst beordra krig vara destruktive? jo då det kan, och har hänt redan. 

Kanske du inte vill räkna honom som profet? eller? för jag läste att någon skrev "dem riktiga profeter".

Att man tro på vilka är riktiga eller falska diskuterar jag inte, accepterar inte heller om man säger att några eller an av dem inte varit riktiga heller, det blir respektlös, utan att kan dem har fått sådana diagnoser kanske? 

Kanske en del av er vill bevis att några eller en av dem profeterna inte varit riktiga och bara Jesus är riktig och då deras handlingar inte räknas som en profet!

kanske en del av er ville gå runt detta och inte vägar ifrågasätta ert tro och därför inte vill acceptera att profeterna kunde vara sjuka människor!!

Allt andligt räknas galenskap av vetenskapen även medianer !!

Ingen bland medianer, söker vård som Schizofren betyder inte att vetenskap känner dem som friska människor heller !!

Med denna tråd vill jag inte bevisa någonting, utan ifrågasätta möjligheten att vi all kanske tänker på det här sättet att,  vi bejaka det vi vill och inte det vi inte vill. Tänker inte att det kan finnas möjlighet till orättvisan i våra tankar, hur vi bedömer andra.

exempel: "Profeterna kunde vara Schizofren men jag inte accepterar detta, utan att nej dem inte har varit Schizofren utan snälla andliga mm folk som kom till att leda oss mot bättre liv, men liknande fall hos vanliga folk är Schizofreni eftersom dem inte påstår att dem är profeter" eller "Medianer heller, eftersom dem inte har destruktiva tankar och handlingar"

Man säger att "man kan inte båda äta och ha kakan" eller?

Anmäl
2017-05-16 13:44 #15 av: setfree

# 14 Destruktiv är inte samma sak som schizofren. Man kan vara frisk och destruktiv samtidigt.

Att vara andlig är inte att vara sjuk väl. ? För läkare är det en ickefråga så länge man inte söker vård.

Att vara ansatt av demoner däremot kan inträffa men då ska man inte uppsöka sjukvården. Det är som att gå till tandläkaren med sin trasiga bil.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.