Annons:
Etikettutomjordiskt
Läst 757 ggr
[Hukanson]
2017-03-30 12:16

Blir du en av de första 100 rymdturisterna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det då dags att boka platsbiljett och resa ut i solsystemet med de andra första 100 privata rymdturisterna som får sin dröm uppfylld år 2024.

Ett privat företag kommer att skicka iväg en mycket stor och mycket kraftfull rymdraket med sittplatser för 100 personer på sightseeing i solsystemet. Raketen kan landa upprättstående på vilken plan yta som helst och därifrån och så uppstiga och fortsätta sin resa. 

Det är Illustrerad Vetenskap som berättar om detta i sitt senaste nummer. 

"Ingenjörerna på raketföretaget SpaceX arbetar just nu med att bygga historiens kraftfullaste lyftraket samt en gigantisk rymdfarkost som kan ta mer än 100 passagerare ombord på resan ut i yttre rymden.

Raketen och farkosten kallas gemensamt för Interplanetary Transport System, ITS. Syftet är att göra mänskligheten till en rymdresande civilisation, och därför byggs ITS så att den kan landa och lyfta från solsystemets samtliga himlakroppar med fast yta.

För att kunna landa på alla himlakroppar måste rymdfarkosten kunna bromsa på egen hand med hjälp av raketkraft.

Rymdfarkosten är utrustad med sex av företagets nyutvecklade Raptormotorer, som är den starkaste raketmotorn någonsin i förhållande till sin vikt.

Raketmotorerna kan flyga på en bränsleblandning av flytande metan och syre. Just dessa två grundämnen kan produceras i stora mängder av gaserna i atmosfären på vår grannplanet Mars.

Därför kommer Mars att fungera som solsystemets centralstation enligt SpaceX:s plan: Där ska en ITS-rymdfarkost kunna mellanlanda och tanka inför den fortsatta resan ut i solsystemet.

På längre sikt överväger SpaceX möjligheterna att placera bränsledepåer på de små månarna som befinner sig runt de yttre gasplaneterna. 

Det skulle kunna möjliggöra resor ända ut till Kuiperbältet i utkanten av solsystemet – och tillbaka igen."

Annons:
Huygens
2017-03-30 12:30
#1

100 passagerare på en gång till Jupiters måne Callisto.

Det är imponatorfaktor.

tlover
2017-03-30 12:35
#2

Aldrig i livet. Jag skulle möjligen kunna tänka mig att åka ut i rymden om jorden var döende och vi måste fly till någon annan planet men inte för nöjes skull

l'm back

Carmarino
2017-03-30 12:40
#3

Håller med tlover. Tycker inte ens om att resa utomlands på semester och skulle absolut inte vilja åka ut i rymden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2017-03-30 18:56
#4

Har de Wifi ombord 🤔😃

Håller med #2 rätt friskt.

Marr
2017-04-01 08:28
#5

Nänä aldrig i livet…inte ens om det är gratis…😛Dom kan väl filma åt oss som ej kan eller vill följa med…☝️kanske blir bättre bilder än Nasas egna…😉

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

m2studio
2017-04-02 10:29
#6

Jag lider av klaustrofobi, så jag stå av.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
[VSK]
2017-04-02 10:39
#7

#6

Ja det är ju lite tufft att gå ut och gå en sväng när man är på väg 😃

m2studio
2017-04-02 10:46
#8

Trång ställe, inga Toalett, inga Cig. plats, Inga persisk kebab, inte så ofta stora vatten flaskor att dricka, inga egen valda personer att umgås och ni vet massa med sådana inga.

Jag berättat mina personligheter och dåliga vanor. 😂

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Hukanson]
2017-04-02 21:09
#9

Mer roliga tilldragelser under 2017:

Humanoiden Robonaut skall programmeras att lösa olika uppgifter i en simulerad Marsmiljö…det lär bli användbart. 

Företaget SpaceVR sänder upp en virtuelreality sattellit i låg omloppsbana för att spela in en 360 graders video så att folk kan uppleva jorden från rymden genom virtual reality glasögon.

Amerikanska MoonExpress blir det första privata företaget som sänder en farkost till Månen.

Inte en lugn och stilla stund i år alltså. Mängder av nya medlemmar till sajten utan tvekan.

Dessutom skall italienska läkare flytta över en förlamad persons huvud till en frisk kropp under året vilket jag tycker låter ännu mer spännande!

[Hukanson]
2017-04-03 22:12
#10

Mer om Marsbasen som ska byggas. Frågan är om facket kommer att ställa orealistiska krav på kompensation för obekväm arbetsmiljö?

http://www.space.com/36312-mars-base-camp-astronauts-2028.html?utm_source=notification

Upp till toppen
Annons: