Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1269 ggr
[VSK]
2016-12-14 14:00

Nån som kan förklara detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Molnen försvann inatt och jag skulle försöka få med "stjärnfall" på bild. Bilden något finjusterad i Photoshop för att man skall se bättre (Originalbild finnes om så önskas).

Kameran står på stativ vid fotoögonblicket.

Annons:
[VSK]
2016-12-14 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Annan bild, tyvärr riktigt urusel kvalitet och småsuddig men kastar med den för skojs skull.

[Hukanson]
2016-12-14 17:53
#2

Har du skickat detta till UFO-Sverige? Skulle tro att detta är en av de intressantaste bilderna som tagits av oidentifierade "flygande" objekt. 

Det är ju någonting ute i rymden…hur långt bort är svårt att säga men objektet är nog inte så stort. Man skulle kunna se det som en person som står på en kanon-fästning av något slag men det är ju helt vansinnigt…

Religionen pratar om Herrens vrede över de ogudaktiga i dessa dagar…kanske det givits ett viktigt tecken i skyn…?

[VSK]
2016-12-14 18:27
#3

#2

Nej jag har inte skickat nån bild dit. 

Hade stjärnorna inte varit med på första bilden så hade det ju kunnat att bortförklaras med skakoskärpa (kameran) men nu finns det liksom både "hyfsat skarpa" stjärnor med samt det där objektet vad det nu må vara för nåt. 

Tittar man på hela bilden så är objektet ganska litet. Nu är det endast beskuret storleksmässigt.

Marr
2016-12-15 07:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Älskar när sådana här bilder visas! Saknar det mycket efter vi inte får se mer av det som Cristine så ofta fångade med kameran.

Mysko för du använder väl stativ Vsk? Såg du något speciellt här när du fotade? Ibland ser man knepigheter, så försvinner det…Cristine sa ju ofta; "Ta foton! Ha kameran ligga framme jämt & fota även om du inget ser!"

För egen del om jag har fått något liknande så har jag tänkt att jag gjort en skakning. Denna tog jag förra året i slutet på september. Månen försökte jag fota. Måste ju fått ett "ryck" eller nåt'… 

Men denna bilden är ju helskum Vsk,🤔 spännande…👍

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
2016-12-15 08:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4

Stativ på balkongen (betonghus).

[VSK]
2016-12-15 08:18
#6

Nu kom inte texten med till bilden ovan (tur jag kopierade den).

Jag kan inte svara på just den här bilden men antagligen så är den tagen per automatisk avfyrning. Dvs jag ställde in kameran (manuell fokus) på att ta 9 bilder i rad och med 05.s eller 1.0s mellan bilderna (provade båda) och jag satt och kollade efter stjärnfallen, men jag kan aldrig tänka mig att jag såg detta IRL.

Jag minns inte när jag började ta seriebildtagningen och när jag slutade med detta. Går att se i EXIF antar jag. Vet bara att bland de sista bilderna jag tog så hade jag stängt av seriebildtagningen och avfyrade manuellt. Att jag aktiverade seriebildtagningen beror på att jag blev så förbaskad för nästan varje stjärnfall jag såg var när jag inte fotade Skrattar

Ja kameran stod på stativ (balkongen). Att sista bilden blev suddig beror på att jag mellan seriebildtagningarna ändrade lite på brännvidd och vinkel mm så jag missade skärpan lite ibland.

Grejen är ju att skulle det handla om skakoskärpa från min sida så skulle det även ha varit det på stjärnorna. Visst, det går att fuska till sig såna här bilder men då måste jag kunna flyga. Lång slutartid (så att stjärnorna fastar skarpa) och fjanta omkring med en ficklampa 50 m från kameran (i luften vid det här fallet då objektivet tittar uppåt).

Kan helt ärligt säga att jag hade stora problem med inställningarna i kameran då månen lyste så förbaskat starkt den här natten. 

Så här ser de ut vid skakoskärpa. All som lyser får samma mönster. Orions bälte nere till höger. Bilden ganska uppljusad och pålagd skärpa därav brus men ville visa så det syns bättre och då är det omöjligt utan bruset. Här flyttade jag in kameran mot själva lyan, för att slippa månens förbaskade ljus mot kameran därav skakoskärpan.

Kollar man på den här bilden så ser man faktiskt att stjärnorna i Orions bälte är med och hyfsat skarpa, så det betyder att längst slutartid varit på de, men nån gång under exponeringen flyttat stativet (drog det rakt inåt).

Annons:
Marr
2016-12-15 09:07
#7

Ja jag ser Orions bälte har fått vingar…ok så det är skakoskärpa. Tack för förklaring för jag kan inget.😉

Har inte sett ett enda stjärnfall av Geminiderna jag hehehe…men det har andra gjort istället. Jag tittar vid fel tid antagligen. (vid 5 tiden på morron.) En Bolid kom tydligen farandes igår kväll också, som det rapporterats om till tidningarna…😎

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
2016-12-15 10:36
#8

#7

Ja det är skakoskärpa i bild #5.

Farwuq
2016-12-15 15:10
#9

Orion på flykt p.g.a. VSK:s skakningar?

😮

Kan du påverka kosmos så att det skakar/darrar på din befallning?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2016-12-15 15:13
#10

Draken, om du bara visste vem jag är Muhaaa ha ha ha…… 😉

Farwuq
2016-12-16 09:53
#11

Nu darrar jag.
😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2016-12-16 10:20
#12

😃

Vixxen
2016-12-18 12:01
#13

Nämen, det är ju jultomten som är ute och övar inför julafton fattar ni väl! 👍

Annons:
[VSK]
2016-12-18 13:28
#14

😃

Carmarino
2016-12-18 14:43
#15

Det syns ju tydligt i #0 att det är en astronaut som är ute på rymdpromenad.🙂
Själva rymdskeppet syns visserligen inte, men "livlinan" och gubben är med. (Gubben längst till höger alltså.) Man ser ju både huvud, armar och ben på honom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2016-12-18 14:45
#16

#15 Kallar du tomten för rymdgubbe? Ja, ja…  😉

Carmarino
2016-12-18 14:53
#17

#16 Gubbe som gubbe… 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2016-12-18 14:56
#18

#17 🤪

[VSK]
2016-12-18 15:20
#19

Det skulle ju kunna vara en humla med självlysande glitter som firar jul 😃

Vixxen
2016-12-18 15:47
#20

#19 😃

Annons:
Farwuq
2016-12-22 18:47
#21

Eller… en drake på rymmen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2016-12-22 18:58
#22

#21

Var det därför som du var inaktiv här på iFokus kvällen jag fotade bilden? 😃

Farwuq
2016-12-23 03:34
#23

🎧

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hukanson]
2016-12-23 07:34
#24

Man kan nog säga att det var en amerikan för troligtvis är det ju en jordisk sattelit som vi ser…konstruerad och sammansatt av en identifierad.

[VSK]
2016-12-23 08:06
#25

#24

Nu är det ju så klart svårt att säga då bilden inte är av superkvalitet, men mig veterligen så ser inte en satellit ut så där på långa vägar. Då menar jag av det man ser av bilden så klart. 

Skakoskärpa kan man utesluta för då skulle även stjärnorna ha det.

Upp till toppen
Annons: