Vetenskap

Hayabusa

2016-10-04 19:24 #0 av: Huygens

Hayabusa (pilgrimsfalken) är en liten skum japansk satellit som påstås ha besökt asteroiden Itokawa år 2005.

Med tanke på mängden bilder från Rosetta av 67P, finns i stort sett inga bilder tagna av Hayabusa på asteroiden Itokawa. Hela förloppet hur Hayabusa får det ena problemet efter det andra är ganska märklig. Den intresserade kan läsa på Wikipedia.

Hayabusa landade på Jorden år 2010 med en liten mängd damm från asteroiden Itokawa.

Anmäl
2016-10-04 19:58 #1 av: aksaz

Jag såg en dokumentär nu i kväll om aliens on the Moon ,ja man vet inte vad man ska tro lungast om det inte stämde svårt att tyda på oskarpa bilder man kan få för sig vad som helst fabriker o radarparaboler nja jag vet inte fyll i

Anmäl
2019-03-09 23:42 #2 av: Huygens

Landaren Hayabusa-2 sägs ha studsat mot asteroiden Ryugu. Hayabusa-2 sköt även en kula (wiki) mot ytan på Ryugu. Fast Hayabusas-2s studs mot Ryugu ser fel ut.

Har du någonsin kastat en liten boll ner mot ett betonggolv? Har bollen i så fall någonsin studsat tillbaks mot dej med 3 - 4 gånger så hög hastighet som bollen hade precis innan den studsade i golvet? Antagligen inte.

När din boll studsar tillbaks har den troligen tappat 30 % av sin initiala maxhastighet. Dvs bollen återvänder till dej med ca 0,7 av sin ursprungliga maxhastighet, inte 3 - 4 gånger den urspungliga maxhastigheten precis före kontakten mot betonggolvet.

Titta på hastigheten av Hayabusa-2 när den mycket långsamt går in för landning mot Ryugu. Lägg därefter märke till hur mycket högre Hayabusa-2s hastighet är när landaren precis studsat bort från ytan.

(YT/JAXA, 2019-03-04, 2 min) "original" video.
(YT/aeromidd, 2019-03-05, 5 min) uppsnabbad video.
(YT/SciNews, 2019-03-05, 5 min) variant.

Kollisionen mot Ryugu ger Hayabusa-2 en hastighetsökning av ca 3 - 4 gånger den ursprungliga hastigheten strax före kollisionen.

Lägg även märke till att landaren stiger upp från ytan helt symmetriskt, rakt upp, utan att erhållia någon som helst rotation, trots att underlaget är ojämnt. Hayabusa-2 stiger upp som om den lyfts av en lina i taket på en TV-studio på jorden.

DailyMail uppger att Hayabusa-2s hastighet innan kontakt med Ryugu var 7 cm/s (länk). Om någon hittar en bättre källa, skriv gärna ett inlägg om Hayabusa-2s hastighet (precis före kontakt med Ryugu).

Lägg vidare märke till att allt "splitter" mestadels flyger från höger i bild till vänster. Det rimliga borde vara att stensplittret istället spreds bort från Hayabusa-2 åt alla håll.

Initialt verkar Hayabusa-2 dessutom sväva onaturligt ovanför ytan innan landaren sänker sej ner mot ytan av Ryugu. Jag förstår inte ens varför en kula avlossas. Borde inte allt splitter utgöra en fara för Hayabusa-2? Hade det inte varit bättre att bara sänka ner en skopa som grävt upp en klump grus/småsten/sand/is?

Anmäl
2019-03-10 09:08 #3 av: Hukanson

Filmen ger intrycket av att det skett någon typ av explosion vid kontakten som om landningställen vore belagda av något ämne som gav en liten explosion som krossade sten och gav farkosten lyftkraft.

Oneness can not be divided.

Anmäl
2019-03-10 13:25 #4 av: Huygens

Om JAXA verkligen använt sprängämne för att studsa ut Hayabusa-2 från asteroiden Ryugu, måste jag säga att det är ett vågspel. Frågan är också varför Hayabusa-2 bara avser att hämta så lite material som 10 g? Varför inte hämta 10 kg stenmaterial med en gång, så att det går att undersöka ordentligt och dela med andra forskare vid återkomst till jorden? Kan det vara för att undvika upptäckten att stenmaterialet inte kommer från en asteroid? EarthMysteryNews, 2019-02-22

Mitt intryck är att explosionen uppstod av pistolkulan som Hayabusa-2 avfyrade på nära håll mot ytan av Ryugu.

Jag tycker dock att det ser ut som på tok för mycket material från Ryugu som brutits loss av en enda pistolkula.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.