Annons:
Etikettvetenskap
Läst 2515 ggr
Huygens
2016-10-04 19:24

Hayabusa

Hayabusa (pilgrimsfalken) är en liten skum japansk satellit som påstås ha besökt asteroiden Itokawa år 2005.

Med tanke på mängden bilder från Rosetta av 67P, finns i stort sett inga bilder tagna av Hayabusa på asteroiden Itokawa. Hela förloppet hur Hayabusa får det ena problemet efter det andra är ganska märklig. Den intresserade kan läsa på Wikipedia.

Hayabusa landade på Jorden år 2010 med en liten mängd damm från asteroiden Itokawa.

Annons:
aksaz
2016-10-04 19:58
#1

Jag såg en dokumentär nu i kväll om aliens on the Moon ,ja man vet inte vad man ska tro lungast om det inte stämde svårt att tyda på oskarpa bilder man kan få för sig vad som helst fabriker o radarparaboler nja jag vet inte fyll i

Huygens
2019-03-09 23:42
#2

Landaren Hayabusa-2 sägs ha studsat mot asteroiden Ryugu. Hayabusa-2 sköt även en kula (wiki) mot ytan på Ryugu. Fast Hayabusas-2s studs mot Ryugu ser fel ut.

Har du någonsin kastat en liten boll ner mot ett betonggolv? Har bollen i så fall någonsin studsat tillbaks mot dej med 3 - 4 gånger så hög hastighet som bollen hade precis innan den studsade i golvet? Antagligen inte.

När din boll studsar tillbaks har den troligen tappat 30 % av sin initiala maxhastighet. Dvs bollen återvänder till dej med ca 0,7 av sin ursprungliga maxhastighet, inte 3 - 4 gånger den urspungliga maxhastigheten precis före kontakten mot betonggolvet.

Titta på hastigheten av Hayabusa-2 när den mycket långsamt går in för landning mot Ryugu. Lägg därefter märke till hur mycket högre Hayabusa-2s hastighet är när landaren precis studsat bort från ytan.

(YT/JAXA, 2019-03-04, 2 min) "original" video.
(YT/aeromidd, 2019-03-05, 5 min) uppsnabbad video.
(YT/SciNews, 2019-03-05, 5 min) variant.

Kollisionen mot Ryugu ger Hayabusa-2 en hastighetsökning av ca 3 - 4 gånger den ursprungliga hastigheten strax före kollisionen.

Lägg även märke till att landaren stiger upp från ytan helt symmetriskt, rakt upp, utan att erhållia någon som helst rotation, trots att underlaget är ojämnt. Hayabusa-2 stiger upp som om den lyfts av en lina i taket på en TV-studio på jorden.

DailyMail uppger att Hayabusa-2s hastighet innan kontakt med Ryugu var 7 cm/s (länk). Om någon hittar en bättre källa, skriv gärna ett inlägg om Hayabusa-2s hastighet (precis före kontakt med Ryugu).

Lägg vidare märke till att allt "splitter" mestadels flyger från höger i bild till vänster. Det rimliga borde vara att stensplittret istället spreds bort från Hayabusa-2 åt alla håll.

Initialt verkar Hayabusa-2 dessutom sväva onaturligt ovanför ytan innan landaren sänker sej ner mot ytan av Ryugu. Jag förstår inte ens varför en kula avlossas. Borde inte allt splitter utgöra en fara för Hayabusa-2? Hade det inte varit bättre att bara sänka ner en skopa som grävt upp en klump grus/småsten/sand/is?

[Hukanson]
2019-03-10 09:08
#3

Filmen ger intrycket av att det skett någon typ av explosion vid kontakten som om landningställen vore belagda av något ämne som gav en liten explosion som krossade sten och gav farkosten lyftkraft.

Huygens
2019-03-10 13:25
#4

Om JAXA verkligen använt sprängämne för att studsa ut Hayabusa-2 från asteroiden Ryugu, måste jag säga att det är ett vågspel. Frågan är också varför Hayabusa-2 bara avser att hämta så lite material som 10 g? Varför inte hämta 10 kg stenmaterial med en gång, så att det går att undersöka ordentligt och dela med andra forskare vid återkomst till jorden? Kan det vara för att undvika upptäckten att stenmaterialet inte kommer från en asteroid? EarthMysteryNews, 2019-02-22

Mitt intryck är att explosionen uppstod av pistolkulan som Hayabusa-2 avfyrade på nära håll mot ytan av Ryugu.

Jag tycker dock att det ser ut som på tok för mycket material från Ryugu som brutits loss av en enda pistolkula.

Huygens
2019-05-18 22:03
#5

Vetenskapsmannen Eugene Bagashov förklarar varför vetenskapens påståenden om asteroiderna Ryugu och Bennu är felaktiga. (YT/ThunderboltsProject, 2019-04-23, 14 min)

Den ena asteroiden snurrar snabbare och snabbare, medan den andra asteroiden snurrar långsammare och långsammar. Bagashov noterar även att vetenskapens påstående om asteroidernas ursprung måste vara fel och att deras sammansättning strider mot rådande vetenskap.

Båda asteroiderna verkar bestå av fast material och har onormala stora kratrar längs ekvatorerna samtidigt som små kratrar saknas. Båda asteroiderna borde slagits i bitar av meteroritnedslag. Asteroiderna borde vara instabila, men hänger ihop.

Det märkligaste av allt är att vetenskapen är inte beredd att ändra på teorierna trots att data motsäger påståendena.

Huygens
2020-05-09 11:20
#6

nyheter svt

Annons:
Huygens
2020-12-06 10:04
#7

Nu påstås landaren från Hayabusa-2 ha landat i Australien. För att säkerställa att ingen utomstående undersöker "grusprovet" har landaren bara samlat in 0,1 g grus. SVT

Om det varit på riktigt hade några spadtag grus och sten förts tillbaka till jorden, men icke. Hayabusa-2 påstås leta upp en annan asteroid.

En japansk rymdkapsel med stoft från en asteroid har slagit ned på jorden. Nu hoppas forskare att prover från den avlägsna asteroiden Ryugo kan ge ledtrådar till solsystemets ursprung och livets uppkomst på vår planet, rapporterar The Guardian.
Niklas
2020-12-07 13:23
#8

#2: Jag tycker inte man kan dra någon slutsats om hastigheten utifrån filmerna. Vi vet ingenting om vad de har gjort med filmerna eller vilka framdrivningssystem kapseln har och använder.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2020-12-07 14:19
#9

#8 Menar du att du har inget, verkligen inget ifrågasättande av det du ser efter att ha sett filmen på landaren?

Någonting borde du funderat över. Åtminstone en tanke. Hm, det där såg underligt ut. Ingen rotation av landaren efter studsen mot det ojämna underlaget. Kan det var så att landaren hänger i ett (elastiskt?) snöre i en TV-studio här på jorden, hastigt hissas upp efter markkontakt och det hela är fejk?

En bluff.

.

Funderar du över att det inte ser ut som det borde göra? Mej veterligen ska det inte finnas någon annan framdrivning än att landaren studsar mot ytan.

Har du ingen fundering? Inget ifrågasättande?

Någon tanke att det ser fel ut?

Niklas
2020-12-07 14:54
#10

#9: Eftersom jag inte förutsätter något om filmen väcker den inga frågor. Jag vet inte att den är vad du påstår att den är. Jag ifrågasätter bara att du har så många frågor om något du rimligen inte vet tillräckligt mycket om.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2020-12-07 15:16
#11

#10 För mej är din ståndpunkt obegriplig. Filmklippet går att se med egna ögon och jag tycker det är naturligt att direkt fråga varför ser det konstigt ut. Hayabusa-2 väger över 500 kg.

Om du ser ett äpple falla från ett träd ner på en gräsmatta och äpplet sedan studsar 3 gånger så högt upp i luften som äpplet ursprungligt fallit, det måste väl ändå se konstigt ut?

Niklas
2020-12-07 15:31
#12

#11: Jag likställer inte att se ett äpple falla i trädgården med att se ett äpple falla på en video av okänt ursprung. Du förutsätter att allt som visas i en video är sanning. Det tycker jag är obegripligt, inte minst med tanke på hur kritisk du är till majoritetens verklighet som bygger på observationer och mätningar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2020-12-07 17:08
#13

#12 Vad menar du med: "Du förutsätter att allt som visas i en video är sanning."

Indikerar du att du öppen för möjligheten att videon av Hayabusa-2 är fejkad, t ex i en TV-studio?

Annons:
Niklas
2020-12-08 16:22
#14

#13: Jag inte sett någon Hayabusa-2 så jag vet inte vilken du menar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: