Annons:
Etikettsädescirklar
Läst 2943 ggr
Huygens
2016-09-08 16:03

Cirkelmakarna

Det kan vara intressant att ha en liten tråd om cirkelmakarna, dom som gör Sädescirklar. Jag tänker främst starta med dom mänskliga cirkelmakarna, för dom är lättast att studera, men tråden är öppen för alla diskussion om alla typer av cirkelmakare.

.

Några av dom första att gå ut med att dom gjorde korn- eller Sädescirklar var Doug Bower och Dave Chorley. Bower och Chorley syns här i ett kort klipp (2 min). Det aningen överraskande var att varken Bower eller Chorley ville ställa upp i sädescirkelmakartävling och visa att dom kunde göra cirklar på den korta tid som dom påstått. Både hade sagt att dom gjort Sädescirklar i över 30 år. Deras påstående har sedan ifrågasatts av sädescirkelundersökare.

Dagstidningarna och den etablerade vetenskapen blev givetvis själaglada över att ha två personer som dom kunde skylla förekomsten av Sädescirklar på. Bower och Chorley tillägnades alla möjliga epitet, allt från bluffmakare, fuskare, skämtmakare till skurkar.

Varken Bower eller Chorley har ställts till svars eller fällts i domstol för att ha skadat eller förstört jordbrukares sädesfält.

.

Än idag är det extremt ovanligt att cirkelmakare blir påkomna, vilket får sägas vara underligt med tanke på den korta tid som är skördetid, med tanke på det lilla område (Wiltshire, England) dom flesta Sädescirklar uppkommer och med tanke på kvantiteten turister, nyfikna, undersökare, journalister och andra forskare som ställer sej på fälten kring skördetid och spanar efter cirkelmakare.

.

Det är idag en relativt öppen sanning att brittisk säkerhetstjänst MI5 avlönar konstnärer för att göra Sädescirklar och på så sätt vidmakthålla tanken att alla Sädescirklar är skapade av människor med plankor och snören.

Påfallande få videoklipp visar cirkelmakare göra cirklar nattetid, om det inte är så att cirkelmakarna själva filmar sej eller i överenskommelse med ett TV-bolag låter sej filmas.

.

Här har vi några killar som filmar sej dagtid (10 min) då dom gör en sädescirkel. Stegen är följande.

1. Gör en ritning.
2. Gå in på lämpligt sädesfält, följ traktorspåren.
3. Placera pinnar i marken som markerar formerna på den blivande cirkeln.
4. Börja med sidledes stampande för att markera ytterkanterna.
5. Använd linor som fungerar som radiella riktare.
6. Tryck sedan ner säden med en planka och snören.
7. Kupa handen om ficklampan när du ska se detaljer i natten.
8. Samla in alla pinnar och utrustning.
9. Lämna platsen.

Videoklipp nattetid del 2, lite långtråkig mörk bild (5 min)
Videoklipp dagtid del 3, lägg märke till den stora sädescirkeln (10 min)

Det finns även en del 1, men den var helt utan berättarröst och långdragen. Det intressanta i del 3 ovan var att dom visar den stora 6-armade sädescirklen som uppkom nära Stonehenge (på andra sidan vägen), och som många säger är en äkta cirkel, dvs axen hade böjts i tillväxtzonerna och saknade stampmärken från brädor.

Nåja, kanske vill etablerade media kväva och förminska intresset för en av dom största äkta cirklarna som uppkommit i England?

.

Här finns ett videoklipp på brittiska cirkelmakare i Nya Zeeland (9 min). Det som är lite konstigt är att jag har inte hittat något brittisk klipp om dessa brittiska cirkelmakare, så lite misstänksam är jag nog mot media.

Men det är en medelgod TV-produktion och man kan se med nattkamera hur sädescirkeln tar form medan cirkelmakarna arbetar.

.

Här är en kille som berättar (10 min) hur man kan känna igen människogjorda Sädescirklar från flygfoton. Han har fått ovanligt många negativa röster, trots att han påpekar några intressanta detaljer som jag inte sett andra nämna.

Ytterligare en mörkerfilmning (4 min) av nattliga cirkelmakare i River Hill (Inkpen, West Berkshire ??).

Nattliga cirkelmakare (4 min), plats okänd, troligen filmad från en hög kran.

Man kan konstatera att flera av videoklippen har några år på nacken och inte är av allra bästa kvalitet, aningen suddiga eller nedkomprimerade. Kanske nämner jag andra möjliga cirkelmakare i nästa inlägg.

.

Det som är intressant är att trots att upp mot 2000 Sädescirklar görs under en väldigt kort tid varje år, är det påfallande sällsynt att cirkelmakare blir påkomna. Oftast är filmerna gjorde med cirkelmakarnas medverkan eller av cirkelmakarna själva.

Jag undrar också hur det kommer sej att så många människor (dom som ej avlönas av MI5) väljer att gör Sädescirklar helt på egen hand?

Vissa undersökare har pratat med cirkelmakare som berättat att det är en andlig upplevelse att göra en sädescirkel på natten. Ibland har en okänd varelser dykt upp i mörkret och rättat till smärre skönhetsfel på sädescirkeln och cirkelmakarna inser först efteråt att dom ett tag var +1 person mer än vad dom var när dom gick in på fältet.

Annons:
Huygens
2016-09-08 18:47
#1

År 1991 genomfördes Operation Blackbird, där två forskare + en massa utrustning från BBC och ett japanskt TV-bolag användes för att filma områden i Wiltshire. Sammanlagt användes filmutrustning till ett värde som idag motsvarar 15-20 miljoner kr.

Operation Blackbird filmade flera fält där Sädescirklar skapades, men det gick inte att se några människor, utan sädesfälten framträdde långsamt i takt med dagsljuset på morgonen.

Forskarna hade valt sädesfält på sluttningar där Sädescirklar uppkommit tidigare år och även uppstod under det nattliga filmandet. Vid ett fält filmades en sädescirkel som skapats av människor, för man hittade bräden och vajer i cirkeln.

Operation Blackbird lyckades inte fastställa hur Sädescirklar uppkom och presenterades med ordet HOAX i stora bokstäver på BBC. Efter 10 dagar blev forskarna och filmteamet uppmärksamma på ljusfenomen på en del av dom nattliga inspelningarna, men då slog brittiska Försvarsdepartementet till och förbjöd vidare filmning. Ingen orsak gavs av Försvaret, ifall det var hot från terrorister eller militär säkerhet som skulle skyddas på dom brittiska åkrarna.

Efter Operation Blackbird känner jag inte till om något annat stort TV-bolag försökt undersöka fenomenet med Sädescirklar eller försökt filma cirkelmakare i görandet. Det verkar snarast som om locket las på från det ögonblick Försvarsdepartementet klev in och stoppade all vidare filmning.

Privata initiativ är dock vanliga och verkar inte ha förbjudts även om militära helikoptrar gärna stör folk som besöker Sädescirklar kort efter att dom skapats.

.

90 % av alla Sädescirklar i hela världen skapas i ett område runt Stonehenge med en radie av 65 km.

m2studio
2016-09-09 13:09
#2

Sädescirklar skall vara något utomjordisk agerande eller som skapas av deras robotar kanske, anas varför ska en del folk ta besväret på sig att skapa sådan obetydande mönster för att vara kul grej.

Nej, Försvarsdepartementet ville mörklägga det och andra organisationer anlitar en del antingen dumma, sysselsatt lösa eller arbetslösa människor att skapa det och filma att det är vi som gör detta.

Eller en del väl betalda som faktiskt filmar och gör en del av dem sädescirklar för att mörklägga verkligheten som kan ger oss en bra bild av universum eller framtiden av världen vi lever på eller är svar på många frågor som fysiker inte har hittat svaret tycker jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Huygens
2016-09-16 23:31
#3

Lustigt, hittade precis en video som menar att sädescirkeln "fjärilmannen" i Holland inte är gjord av människor. Se videobeskrivningen. dokumentation saknas som bevisar att den är människogjord.

Fjärilmannen är en 540 m lång sädescirkel.

Upp till toppen
Annons: